Stel je voor: je geeft Michael Bay de opdracht om het klassieke Excitebike naar de moderne consoles te brengen. Dan zou Trials daar uit natuurlijke weg uit voortvloeien. Nu Trials Rising uit is, is het mijn pakkie aan om opnieuw mijn motorpak af te stoffen en eens een flinke testrit te maken op de Xbox One. Ook in dit deel werden de loopings, ontploffingen en actie mijn arme maag niet bespaart. Of al dit geweld het waard was, lees je in deze review.
Over De Top/Kop
Over deze review kan ik eigenlijk kort zijn: als je door eerdere Trials games werd weggeblazen, dan kun je dit nieuwe deel blindelings aanschaffen. In de kern is de gameplay namelijk weer zoals we gewend zijn: rete strakke precisie controls, over-de-top tracks, makkelijk om op de pakken, maar zeer uitdagend om te overmeesteren. De tracks zitten vol met obstakels en de moeilijkere tracks kom je niet door zonder kleerscheuren. Dit betekent ook dat het veroveren van de leaderboards tijdrovende, maar vermakelijke klus is. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering. Dit is in het kort wat Trials is.
Ook als je geen stuurkunsten bezit, kun je uit de wielen met de Trials serie Trials Rising houdt namelijk het 2D concept van eerdere delen in stand. Dit wil zeggen dat de game grafisch wel als 3D eruit ziet, maar jou personage altijd in het racevlak blijft. Je hoeft dus geen bochten te maken of degelijke. In plaats daarvan moet je je motor onder controle houden terwijl je jouw gewicht naar voor of achter verplaats en dat is lastig zat. De tracks liggen namelijk bezaait met hobbels, heuvels, schansen, katapulten en bruggen die instorten. Elk klein foutje wordt afgestraft, brengt je uit balans of smakt je tegen de grond, waarna je (met een tijdstaf) weer verder mag bij het voorgaande checkpoint
Filthy Casual Gamers
Voor een game met zo ontiegelijk veel uitdaging is Trials Rising ook nog eens erg toegankelijk. De game gooit je gelukkig niet helemaal in het diepen (dat mag je zelf namelijk al genoeg ondervinden op de motor). In de University of Trials kun je alle kneepjes van het vak te leren en kun je ze rustig in de praktijk oefenen. Je begint met basis vaardigheden als rijden, balanceren en de flow van het level ontdekken, maar gaandeweg ontgrendel je steeds meer oefeningen. Zo beschik je steeds over de juiste vaardigheden om de levels door te komen, zonder dat je wordt overspoeld met tutotials en opdrachten.
Je hoeft je bijna nooit vast te bijten op een bepaalde track, want je ontgrendeld nieuwe content door fame (ervaring) bij elkaar te sprokkelen. Heb je een hoog genoeg level bereikt, dan kun je deelnemen aan de stadium finales en meer tracks vrijspelen. Mocht je vastlopen op een track, dan schakel je gewoon over naar een andere track of je kunt je nieuwe/betere motor gebruiken om wat records op oudere tracks op te poetsen. Er is in het begin genoeg content om je op weg te helpen in Trials Rising. Zo is de game ook voor groentjes in de Trial serie erg goed te behappen.
Meer dan track om de honger te stillen
Er valt zo veel te doen, dat je nieuw gauw bent uitgekeken op de tracks van Trials Rising. Mocht je echter toch een momentje bij willen komen, dan kan dat ook. Behalve de tracks zijn er ook nog contracten te voltooien, trainingsoefeningen te doen en mini-games te spelen. Natuurlijk verdien je hier ook ervaring en goud mee om lootboxes mee te kopen. In de oefeningen leer je bijvoorbeeld flow vinden in een track, hoe je een bunnyhop maakt. Als noob kun je gaan voor een D of C rank, maar wil je een A+ halen, dan heb je er een flinke kluif aan. Daarnaast kun je de tracks ook nog afspeuren naar eekhoorns.
Van scheuren tot de eerste scheurtjes
Op ten duur zag ik toch de eerste scheurtjes ontstaan in een nagenoeg perfecte game. Waar je als beginner flink wat tracks kan ontgrendelen, wordt dat later op de game een stuk lastiger. Zo rond de vijfde league, is het uitspelen van de tracks en je medailles ophalen niet genoeg meer. Zelfs al heb je overal goud, kan het nog zijn dat je tracks en opdrachten moet grinden om eindelijk een hoog genoeg level te bereiken. De balans tussen simpele en moeilijke contracten is echter zoek. Als je 300 fame krijgt voor een contract en je hebt 10.000 nodig om een level te stijgen, dan ben je wel even bezig.
Je moet dus flink grinden, waardoor ook andere dingen beginnen op te vallen. Zo wordt in het spel niet bespaard op de rumble functie van je controller. Werkelijk iedere meter die je aflegt, begint dat ding te trillen alsof het een stuk speelgoed voor volwassen is. Je kunt de trilfunctie in geheel uitzetten, maar iets er tussen in is er niet. Ook het lootsysteem (met lootboxes) werkt niet ideaal. Je krijgt genoeg loot en dubbele items die je individueel zelf weer moet verkopen voor in-game gold. Kan dat niet automatisch, denk ik dan? Er zijn wel tal van manieren om je rider en motor op te pimpen voor wie dat wil. Wil je schudden met je kont als emote als je een snellere tijd hebt dan een maat, dan kan dat.
Elitist hardcore gamer
Ben je echt geen groentje meer, dan heeft Trials Rising genoeg bite om je honger te stillen. Goud is de hoogst haalbare plak voor de doorsnee gamer, maar ben je bereidt tot het gaatje te gaan en de track uit je hoofd te leren, dan zijn er nog platina en diamant medailles te veroveren. Daarvoor kun je op de leaderboards een tijd uitzoeken en dat de ghost aanzetten als voorbeeld. De latere tracks zijn daarnaast als lastig genoeg om door te komen, laat staan met een platina plak. De ultieme uitdaging voor de doorgewinterde Trials gamer is natuurlijk ook deze plakken behalen.
De game zelf biedt ook al bizar uitdagende content. De hard en extreme tracks vergen meer behendigheid dan snelheid. De obstakels in die levels combineren zo’n beetje alles wat je in de oefeningen hebt geleerd. Daarnaast zijn er contracten om aan te nemen die jouw extra geld en ervaring geven. Hiervoor moeten er opdrachten worden uitgevoerd, variërend van 20 seconden wheelie uitvoeren, even 20 seconden op de kop hangen, een aantal backflips en frontflips maken en de bronzen/zilveren of gouden tijd veroveren. Vaak geldt voor een contract een combinatie van zulke opdrachten, waardoor de uitdaging flink opgevoerd wordt.
In de startblokken
Is de uitdaging nog niet voldoende of is het allemaal te moeilijk, dan kun je altijd nog uit de voeten met de level editor. Zelfs Bob de Bouwer zou nog niet overweg kunnen met al de opties die in de game zitten. Met genoeg creativiteit en doorzettingsvermogen kun je zelf de prachtigste tracks bouwen met de setpieces van Trials Rising, Trials of the Blood Dragon, Trials Fusion en Trials Evolution. Met al die mogelijkheden neemt ook de complexiteit van het programma toe. Je hebt er zeker wat tijd en geduld voor nodig, maar als de community aan de slag gaat kun je zeker toffe parcours verwachten.
Trials Rising is een game die in de startblokken staat voor de toekomst. Als het online ook los gaat en de leaderboards stromen voor, dan zie ik genoeg potentie voor de game. Er gaan flink wat uurtjes verloren de lastige levels onder controle te hebben. Voorlopig ben ik dan nog wel zoet met Trials Rising, gedeeltelijk helaas door het grinden om tracks vrij te spelen, hoewel er ook op die momenten genoeg te doen is: contracts voltooien, leaderboards veroveren en A+ ranks ophalen.
Conlusie
Trials Rising is wederom een spektakel om je vingers bij af te likken. De parcours zijn divers in uitstraling en gameplay. Van de makkelijkere “racebanen” waar overheen gescheurd kan worden tot de latere “hindernisbanen” waar motoracrobatiek het juiste woord voor is. De gameplay daar valt weinig op af te dingen. Echter heeft Ubisoft een steek laten liggen door tracks af te sluiten achter een hoge level cap. Wanneer je liever contracts doet dan medailles haalt, omdat je daarmee wel experience haalt, dan weet je dat het systeem niet goed is afgesteld. Dit voelt als een smetje op een indrukwekkende ervaring.