Inmiddels is het al dik een half jaar geleden dat The Medium uitkwam exclusief voor Xbox Series X | S en toen hebben wij de game natuurlijk al grondig onder handen genomen. Het was destrijds een technisch hoogstandje welke her en der een aantal verbeter punten kende. Nu is de game ook verschenen voor de PlayStation 5, dus laten we de game opnieuw eens onder de loep nemen en kijken of er wezenlijke verschillen zitten tussen beide versies.
Inmiddels zijn we dus een half jaar verder en mogen wij de game dan ook eindelijk verwelkomen op de Playstation 5. The Medium is dus de eerste echte new-gen exclusive welke vanaf nu speelbaar is op zowel de console van Sony als die van Microsoft. Daarnaast is het ook de perfecte game om eens aan de tand te voelen of het werkelijk gebruik maakt van de features op de krachtigste Playstation-console ooit gemaakt. Benieuwd naar wat je mag verwachten in de game? Lees dan zeker evende volledige Xbox Series X review van The Medium!
Not so ray-tracing
Inhoudelijk is er niets veranderd in de PlayStation 5-versie van The Medium. Als we kijken naar performance en op technisch vlak is de game behoorlijk hit en mis. Het eerste wat opvalt is dat de game net zoals op de Xbox Series X | S op maximaal 30fps draait. Nu is dit niet zozeer een probleem aangezien het geen actievolle game is, maar meer een juist een rustig verhalende game. Qua resolutie zit het bij The Medium op PlayStation 5 wel snor, de game draait op een maximale resolutie van 4k (2160p) en in de drukste momenten daalt deze tot een resolutie van ongeveer 1200p. Dit klinkt als weinig, maar de Xbox versie kon op deze zelfde momenten dalen tot 1080p. MAAR….. Hier zit een heel grote maar achter en eigenlijk ook wel een groot gemis, want de PlayStation 5-versie maakt geen gebruik van de meest belangrijke feature die de game rijk was op de Xbox Series X | S. The Medium mist namelijk ray-tracing op de PlayStation 5, en dit is op grafisch vlak goed te merken. Heel eerlijk gezegd valt mij dit extreem tegen, aangezien ze meer dan een half jaar de tijd hebben gehad om dit te implementeren en te optimaliseren op de PlayStation 5.
Om heel eerlijk te zijn is Ray-tracing geen echte game breaker, de game draait verder erg goed op de PlayStation 5, maar ik merkte wel dat de console er soms wat moeite mee had om een stabiele framerate te behouden. Dit gebeurde vooral in de stukken waar de console beide werelden tegelijk moest renderen.
Not so DualSense
Hoewel de PlayStation 5 een aantal unieke features kent, waaronder de DualSense controller, moet ik eerlijk stellen dat The Medium minimaal gebruik van de vernuftige controller. Tijdens mijn playthrough heb ik dan ook niets gevonden wat niet al op de PS4 controller kon werken. Het enige waar je op getrakteerd wordt zijn wat geluidjes uit de controller hier en daar en een afschuwelijk motion sensor first person functie die ik na vijf minuten spelen al heb uitgezet… Hier had Bloober Team net wat meer uit kunnen halen naar mijn mening, want de mogelijkheden met de DualSense controller zijn oneindig om er net een andere spelervaring mee te leveren. Helaas is dit dus niet het geval…
Conclusie
Al met al is The Medium een degelijke game, en is het de 50 euro die hij kost meer dan waard, echter moet ik ook eerlijk zijn dat de optimalisatie voor de PS5 versie wat tegenvalt in vergelijk met de Xbox Series X versie. Maakt dit alles het tot een slecht spel? Nee uiteraard niet! Maar Bloober Team had deze game wel een stuk beter kunnen optimaliseren voor de Playstation 5, ze hebben er namelijk zelfs een half jaar extra tijd voor gekregen.