[FEATURE] Rainbow Six: Siege brengt ’tactical’ in de shooter terug

Iets wat absoluut geen geheim is, is dat ik een fucking groot hart voor realistische tactical shooters heb. Mijn liefde is begonnen met de Spec Ops, Ghost Recon en Rainbow Six serie, waar vroegâh zelfs een flinke diehard-fanbase voor was. Helaas is tijdens het ontwikkelen van de afzetmarkt de insteek van deze shooters flink versoepeld, met het idee dat het de mainstream ook wat meer aan zou spreken. Dat was (naar mijn idee) het slechtste idee ever, en daar is Ubisoft eindelijk ook achter. Zoals het er naar uitziet hopen ze met Rainbow Six: Siege het genre weer nieuw leven in te blazen. R.I.P. Tom Clancy, ik hoop oprecht dat deze game je legacy eer aan gaat doen.

Mijn grote tactische hart

Ik heb het gevoel dat ik deze feature moet schrijven omdat in de afgelopen week weer een nieuwe fantastische trailer van Rainbow is verschenen. Elke trailer die verschijnt van de game laait mijn enthousiasme alleen maar verder op, en ben zelfs bereid om een paar dagen vrij te pakken met de release. Jullie hebben echt geen idee hoe ’t is om een échte fanboy te zijn, ik ben de ‘definitie van’.

Bekijk hier de eerste epische gameplay-trailer die vorig jaar verscheen op de E3 beurs.

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=6wlvYh0h63k’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

Waar het mis is gegaan

De laatste jaren is het concept ’tactical’ tot op zekere hoogte intact gebleven, als in de setting, gear en wapens. Maar omdat er voornamelijk veel gefocused word op spelmodi als ‘Deathmatch’, ‘Team Deathmatch’ en ‘Domination/Conquest’ kregen alle games meer een arcade-achtige feel. Het lijkt alsof de meeste mensen hun geduld kwijt zijn, en zoveel mogelijk tijd in-game willen spenderen. Het ‘respawnen’ is een belangrijk begrip geworden, en teamplay lijkt in de achtergrond te zijn gevallen. Ook al speel je als een team, je hebt meer het gevoel alsof je er met z’n allen alleen voor staat.

Hoe hard ik zelf ook meedoe aan deze hype, is het gemis altijd nog erg groot gebleven. Op het moment speel ik bijvoorbeeld fanatiek BF: Hardline, ook hartstikke leuk, maar het zal nooit het zenuwslopende gevoel geven dat ik bijvoorbeeld ELK potje kreeg in Rainbow Six 3: Black Arrow. Je kreeg slecht één leven, en door middel van veel communiceren met je 5 overige teammaten en luisteren naar je omgeving kon je het potje misschien winnen. En heb je het afgelegd? Dan kijk je gewoon even mee over de schouder van die ene speler die jouw team nog vertegenwoordigd totdat de ronde is afgelopen. Exciting as fuck!

De kracht van de regenboog

Het moraal van dit hele verhaal is dat je in RS: Siege waarde hecht aan dat ene leven dat je hebt. Daardoor verandert je speelstijl dramatisch, en word je gedwongen om meer te communiceren. Rustig aan stappen te maken. Classes op elkaar af te stemmen. Wie speelt in goed teamverband met wie, and so on.

Het lijkt alsof Siege ‘die hele ding’ gaat worden. Ubisoft denkt zoiets als ‘fuck je K/D ratio, hoe dik ben je met je homies?’ Ik weet niet of er precies zoiets gezegd is, maar dat gaat in ieder geval bepalen of je succesvol bent of niet.

tom-clancys-rainbow-6-siege-pc_z3nc

Alle kleuren van de regenboog

In de enige gamemode ‘Rescue the Hostage’ die tot nu is vrijgegven, speel je als Rainbow Six Operator of als Terrorist in potjes van 5v5. De terroristen beschermen een bepaald gebied en moeten een gijzelaar zien vast te houden, en de Operators moeten ervoor zorgen dat ze alle terroristen omleggen of de gijzelaar veilig naar buiten krijgen. Beide teams krijgen een minuut om zich voor te bereiden op de aanval, en de ronde die daarna volgt duurt 4 minuten.

Het verdedigende team (terroristen) krijgt de tijd om deuren, ramen en/of muren te barricaderen en prikkeldraad te plaatsen. Het aanvallende team (Rainbow) kunnen door middel van drones een minuut lang een kijkje nemen in het huis, om zo snel mogelijk de gijzelaar op te sporen en hun plan van aanval te bespreken. Dan kiezen ze een zone vanaf waar ze hun aanval inzetten, en daarna is de shit aan.

Wat ook uniek is aan Siege (nouja uniek…) is dat alles, maar dan ook echt alles te vernietigen is. Zowel horizontaal als verticaal kun je plafonds, muren en vloeren slopen om je vijand zo onverwachts van een aantal extra ademgaten te voorzien.

Ubisoft heeft aangegeven dat ze in de volledige versie van het spel 20 unieke ‘Operators’ stoppen, die elk een eigen unieke gadget heeft. Zo heeft de één bijvoorbeeld explosieven, de ander een deployable shield, enzovoorts. Dat beloofd in ieder geval veel diversiteit in de gameplay, en dat is zeker te zien in de ‘Operator’ gameplay trailer die vorige week is uitgekomen!

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=4hd3X3Mesy8′ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

In de eerste gameplay die te zien was, werd er vanuit gegaan dat de maps niet erg divers zouden gaan worden. Maar in de alpha die beschikbaar was voor de PC, was er al een map te spelen die zich bijvoorbeeld afspeelde in een vliegtuig. Dus ik denk dat we die gedachte makkelijk overboord mogen gooien (see what I did there?), en rustig aan stoked mogen worden over deze titel.

Er is voor de rest nog niks vrij gegeven over meerdere gamemodes, of een eventuele singleplayer campaign. Aan de ene kant moet ik ook zeggen dat het me echt een worst zou wezen als ze die laatste eruit zouden laten. Laat ze maar wat extra moeite in de multiplayer steken, die bepaald uiteindelijk de levensduur van de game. Zodra ik daar meer van hoor, weet je natuurlijk waar je moet zijn om er over te lezen.

Rainbow-Six-Siege-3

Double rainbow, so intense!

De Closed Alpha van Rainbow Six: Siege op de PC gaat morgen online, maar die zit al knalletjevol. Binnenkort gaat de closed béta op de consoles van start, en daar mag je aan deelnemen als je de game hebt gepre-ordered, of als je je hebt ingeschreven via deze >Ubisoft-pagina<. De laatste verzekert je helaas niet van een plek in de béta, maar nooit geschoten is altijd mis toch?

Ik hoop echt vurig dat de game aan mijn al veel te hoge verwachtingen gaat voldoen, maar ik heb er een ontzettend goed gevoel bij. Op de manier dat ik de ontwikkelaars heb horen praten in hun interviews, stelt het me bijzonder gerust dat deze mensen aan het roer staan.

De pot goud aan het eind van de regenboog

Er is onlangs een gerucht over het net gegaan dat Rainbow Six verschijnt op 16 okober dit jaar. Gamestop Italië blijkt dit per ongeluk op hun website geplaatst te hebben, maar Ubisoft heeft nog niet gereageerd op dit incident.

Hij zal verschijnen Xbox One, PS4 en PC. Dus last-gen bezitters, zoek manieren om je cake bij elkaar te krijgen, want dit is er één om de overstap voor te gaan maken!

(kijk ook nog even het filmpje van deze man, die is minstens net zo gelukkig als mij)

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=OQSNhk5ICTI’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

 

NL / EN
1
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x