Square-Enix heeft grote veranderingen aangekondigd, waarbij het bedrijf zich wil focussen op het uitbrengen van games op meerdere consoles tegelijk.
De verkoopaantallen van games zoals Final Fantasy XVI, Foamstars en Final Fantasy VII Rebirth, welke exclusief op PlayStation 5 zijn verschenen, lijken onder verwachting te hebben gepresteerd. Hierdoor ziet Square-Enix geen toegevoegde waarde meer in het maken van platform exclusives. Vanaf nu zullen alle nieuwe games van Square-Enix ook verschijnen op andere consoles zoals Xbox en Nintendo, zolang de hardware dit toelaat. Of de derde game in de Final Fantasy VII-trilogie hier ook deel van gaat uitmaken is niet bekend. De exclusieve deal met PlayStation, zal mogelijk nog van kracht zijn voor die game.
Alle andere games lijken ook uit te gaan komen op de PC, Nintendo en Xbox-consoles. Nintendo heeft ook exclusieve games gehad van Square-Enix zoals de verhaalgedreven RPG Live a Live. Het lijkt erop dat ook Nintendo niet meer exclusieve games gaat krijgen van Square-Enix. Als Square-Enix een nieuwe game maakt, verschijnt deze in het heden multiplatform.
“Square Enix will aggressively pursue a multiplatform strategy that includes Nintendo platforms, PlayStation, Xbox and PCs”. By doing this, we will be able to build an environment where more customers can enjoy our titles in regards to major franchises and AAA titles, including catalogue titles”.
Daarnaast heeft Square-Enix ook besloten om minder niche games te maken en zich vooral te focussen op de grote IP’s. Teams krijgen meer tijd om creatieve ideeën uit te werken. Square-Enix gaat daarnaast minder games uitbrengen, maar meer games die voldoen aan hogere kwaliteitseisen. De focus zal dus meer liggen op kwaliteit dan kwantiteit. Enkele kleinere onaangekondigde projecten die in ontwikkeling waren, zijn door dit besluit geannuleerd.
Het lijkt er tevens op dat de eerst volgende grote Square-Enix-game Kingdom Hearts 4 gaat worden. Volgens diverse geruchten moet deze game ergens in 2025 gaan verschijnen.
“A project-by-project review of continued development feasibility found these particular efforts to be incompatible with the Group’s revised approach to the development of HD games, which reflects such objectives as multiplatform development and the strengthening of internal development capabilities.”