Tomb Raider (en Lara Croft) bestaan twintig jaar! Bovendien komt op 11 oktober 2016 Rise of the Tomb Raider uit voor de Playstation 4 (en Pro en VR). Dat is een mooi evenement waard, en Jan en Valérie hebben daar een kijkje genomen en een leuk filmpje gemaakt!
Als je naar Lara Croft kijkt zou je het niet zeggen, maar deze bevallige dame viert dit jaar haar twintigste verjaardag. En in de immer groeiende en supersnelle gamebusiness is dat toch een knappe prestatie. Of je nu gamer bent of niet, bijna iedereen heeft wel van haar gehoord. Om te vieren dat de Tomb Raider franchise nu twintig jaar bestaat, en natuurlijk om Rise of the Tomb Raider voor de Playstation 4 te testen, reizen Jan en ik af naar Amsterdam om te genieten van een leuke tentoonstelling, een interessante terugblik op de games en goeie interviews.
Op donderdag zeven oktober haast ik mij door de drukke straten van Amsterdam om op tijd op de locatie te komen. Natuurlijk had ik vertraging met het openbaar vervoer, maar gelukkig hoor ik van Jan dat er wat vertraging is bij de start van het evenement. Als ik aankom bij de Supperclub, een mooie locatie aan een gracht in hartje Amsterdam met luxe bedbanken waar je kunt chillen en waar constant Tomb Raiderbeelden op de muur worden geprojecteerd, kan ik een lachje toch niet onderdrukken. Ik was acht jaar oud toen ik voor het eerst Tomb Raider speelde, en ik ben sindsdien nooit gestopt (dankjewel mama!). Als echte fangirl geniet ik intens van dit moment.
Het programma van vandaag is duidelijk: we gaan luisteren naar een presentatie van Steven Saunders (jawel, die Gameking) en naar een praatje van Jurjen Katsman (directeur van Studio Nixxes, een gamedevelopmentstudio gevestigd in ons eigen Utrecht, die heeft meegewerkt aan Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider). Steven is uitgenodigd om een korte geschiedenis te geven over de Tomb Raider games; twintig jaar gamegeschiedenis is niet niks natuurlijk, dus daar valt wel een en ander over te zeggen. Ik kan daar heel uitgebreid over vertellen, maar ik heb hier zelf al eens een keer een uitgebreid artikel over geschreven. Stevens verhaal laat goed zien dat hij een passie heeft voor de franchise, en dat vind ik mooi. Ik kan me daar namelijk helemaal in vinden! Vervolgens wordt Jurjen Kastman uitgenodigd om te komen vertellen wat zijn bedrijf voor rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van Tomb Raider games. Veel mensen kennen Studio Nixxes namelijk niet, terwijl ze werken (of hebben gewerkt) aan verschillende grote titels (Legacy of Kain, Deus Ex: Mankind Divided en Human Revolution, en natuurlijk Tomb Raider). Studio Nixxes viert zelf eigenlijk ook een soort jubileum dit jaar, want zij werken inmiddels al tien jaar samen met Crystal Dynamics om een aantal moddervette Tomb Raider games uit de grond te stampen, waaronder de laatste twee releases.
Na de praatjes van de heren is de beurt aan ons om deze heren te interviewen, te genieten van de tentoonstelling en kennis te maken met de PS4-versie van Rise of the Tomb Raider. Als je me iets nerveus over vindt komen kan dat kloppen: ik heb nog nooit eerder geïnterviewd, laat staan voor de camera gestaan, so cut me some slack guys! Ben je benieuwd wat we hebben besproken? Check dan ons filmpje!
Ben jij ook groot fan van Tomb Raider, en wil jij kans maken op een mooi pakket met drie action figures van Lara Croft, een patch, en een limited edtion pet? Laat dan in de comments achter welke Tomb Raider game jouw favoriet is en waarom!