We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk zijn Ratchet & Clank weer terug van weggeweest. In 2013 verscheen het laatste deel in de serie genaamd Into the Nexus. Deze game was zeker niet van de kwaliteit die wij gewend waren in de serie. Tijd voor ontwikkelaar Insomniac om het roer om te gooien: tijd voor een reboot van de Ratchet & Clank series!
Dat de helden een reboot krijgen is om de grote reden dat Sony heeft besloten om een film omtrent de game te maken. Om het lekker duidelijk te houden is de game gebaseerd op de film, die op zijn beurt weer is gebaseerd op de originele Playstation 2 game uit 2002. Snap je het allemaal nog?
Het origineel uit 2002 is nog steeds de grondlegger van de serie, en combineert diverse genre’s in een geweldig platformspel. Dat is wellicht ook de reden geweest dat Sony en Insomniac hebben besloten om Ratchet & Clank weer helemaal opnieuw te laten beginnen. Het heeft ook te maken dat er een compleet nieuwe generatie gamers is gekomen, die het originele verhaal van beide helden niet kent. Wat we ervoor terug krijgen is gewoon geweldig, en dat leg ik je uiteraard uit in deze review!
Drekkige Qwark en dat soort dingen…
Het verhaal begint bij Ratchet, een dromerige Lombax (een katachtig wezen) die werkt als monteur in een garage. Hij droomt ervan om een van de grootste helden te worden in het universum en probeert keer op keer om binnen te komen bij de Galactic Rangers. Dit is een clubje superhelden die geleid worden door de eigenzinnige en arrogante Captain Qwark. Helaas slaagt Ratchet niet voor zijn examens, en moet hij door het leven blijven gaan met zijn baantje bij de garage. Totdat op een dag het universum wordt bedreigd door de snode slechterik Drek. Deze probeert met behulp van zijn Warbots alle planeten te veroveren. De Warbots zijn kwaadaardige robots die iedereen uitroeien die in hun weg staan, maar tijdens het productieproces van deze robots blijkt er een klein robotje te zijn die een defect bevat. Deze moet vluchten voor zijn leven en tijdens het ontsnappen komt hij op de planeet van Ratchet terecht. Ratchet vindt de robot en geeft hem de naam Clank mee. Het robotje legt uit wat Drek en zijn Warbots van plan zijn en Ratchet ziet zijn kans schoon om toch een held te worden. Vanaf dat moment zijn beide helden onafscheidelijk en gaan zij op avontuur in het grote heelal, om de snode plannen van Drek te dwarsbomen.
Tenenkrommend Nederlands
Ondanks dat de game een remake / reboot is van het origineel, is de game zeker niet identiek hieraan. Toch zijn er genoeg nieuwe dingen te vinden in deze nieuwe Ratchet & Clank game. Zo zijn er diverse nieuwe personages aan de game toegevoegd, bezoek je nieuwe planeten en is de levelopzet aardig veranderd. Daarnaast kent de game diverse cutscenes die we ook in de film gaan tegenkomen. Wat zeker niet is veranderd is de humor die de serie zo kenmerkt, al moet gezegd worden dat als je Playstation 4 in het Nederlands is ingesteld, je ook de Nederlands gesproken versie van de game krijgt. Naar mijn mening is de voice-acting dan tenekrommend slecht, en zal menig volwassen vent of vrouw het te kinderachtig gaan vinden. Helaas kun je deze instelling in de game niet veranderen, en ben je dus verplicht om de taal van je Playstation 4 om te zetten naar Engels. Dan is het geheel echt goed te pruimen.
Het kan me geen moer schelen, je kan hier lekker bouten!
De reboot volgt in grote lijnen het verhaal van de originele game uit 2002. Ook komen we hier weer op diverse planeten terecht die elk hun eigen thema uitademen. Zoals je gewend bent van dit soort games, ziet alles er gelikt, vrolijk en kleurrijk uit. Doe er een likje LSD bij en je gaat daadwerkelijk uit je plaat als je deze game speelt. Het leuke van de diverse planeten is de opzet van de game. Zo zijn er planeten waarmee je het hoofdverhaal volgt, maar mag je ook submissies doen op diverse planeten. Hierdoor verzamel je diverse collectables en zorg je ervoor dat je nieuwe wapens vrijspeelt dankzij de boutjes en moertjes die je tijdens het spelen vindt. Tevens vind je op de diverse planeten Raritanium, waarmee je jouw wapens volop kunt upgraden. Denk hierbij aan het dragen van meer munitie, of je laat je wapen sneller schieten…
Murder on the dancefloor
Hetgeen dat Ratchet & Clank afwisselend en tegelijkertijd erg leuk houdt zijn de diverse wapens die je dus kunt vrijspelen. Je hebt een prachtig arsenaal aan dikke futuristische guns, maar je speelt ook ongelooflijk hilarische wapens vrij. Wat te denken van de Pixelator, een wapen die jouw vijanden verandert in een grote brij pixels. Of pak dan de Groovitron: met dit wapen verschijnt er een discobal op het speelveld waardoor alle vijanden gaan dansen. Aan jouw de taak om de vijanden lekker jouw shootingmoves te tonen en ze allemaal te voorzien van een stukje lood.
Nagenoeg perfecte gameplay
Gameplay technisch steekt de game goed in elkaar. De besturing werkt heerlijk en de game speelt dan ook als een zonnetje weg. De combinatie van shooter gameplay met de diverse platformactie zorgen voor een uitgebalanceerd geheel. Ondanks dat de besturing, het richten en de diversiteit in de gameplay goed is uitgewerkt, is het zo jammer dat er een klein minpuntje zit aan dit geheel… Ik heb het hier over het snel selecteren van wapens. Dit werkt stiekem niet zo heel fijn, en geeft je het gevoel dat je vingers in de knoop raken. Door op driehoekje te drukken kom je in dit menuutje terecht en kun je een wapen selecteren. Hierdoor stopt de tijd in de game, maar dit menuutje reageert niet zo lekker. Daarnaast kun je ook op een van de vierpuntdruktoets pijltjes rammen, maar hier weet je niet precies welk wapen je selecteert, waardoor het nogal rommelig aanvoelt in je harses. Het zal wel aan mij liggen, maar dit gegeven heb ik bij meerdere collega’s gehoord.
Over speelduur enzo
Nu is Ratchet & Clank niet echt een ongelooflijk moeilijke game en zal je het spel binnen een kleine 12 uur hebben uitgespeeld. Nu is deze speeltijd wel gebaseerd op het feit dat je alle verzamelobjecten links laat liggen. Mocht je voor de volle 100% van de story mode gaan, dan mag je hier nog een kleine 6 uur bij tellen. Gelukkig kun je na het voltooien van dit alles nog verder met de challenge mode. Deze verschijnt pas nadat je de game hebt uitgespeeld en is eigenlijk een soort “New Game +” mode. Je behoudt al je kaarten, XP, boutjes en al die andere zooi. Daarnaast is de game in de Challenge Mode nog een stuk pittiger aangezien de vijanden ook wat moeilijker zijn geworden. Leuk extraatje voor diegene die zodoende alle verzamel dingetjes nog een keer willen vinden en zo ook het magische verhaal nogmaals willen spelen. Het weet de spelduur ietwat te verlengen, maar de meeste gamers (zoals ikzelf) zijn dan meestal wel klaar met een game, en gaan dan op zoek naar iets anders. Mocht Insomniac nou een co-op of multiplayer in de game hebben gepropt zou dit de herspeelbaarheid zeker vergroten. Maar helaasch, pindakaasch, dit zit er dus niet in.
Grafisch is de game topnotch te noemen. Ratchet & Clank ademt gewoon de sfeer uit van een interactieve Pixar film. De diverse kleurrijke werelden, de details van bijvoorbeeld het vacht van Ratchet, of juist de wuivende grassprietjes zorgen voor een fenomenaal gevoel in mijn onderbuikje. De vlindertjes vlogen als een malle vrolijk rond in mijn buik (of moest ik nou poepen?). Ben je benieuwd naar het grafische geweld van de game? Check dan even de onderstaande trailer!
Conclusie
Ratchet & Clank is een spelletje dat je zeker veel plezier gaat brengen. De gameplay is goed uitgebalanceerd, speelt als een zonnetje en ziet er ook nog eens “Fingerlickin’” goed uit. Ondanks dat de game gericht is op een jongere doelgroep, zullen de oudjes onder ons hun nostalgische hart ophalen. De Ratchet & Clank franchise heeft een lekkere opfrisbeurt gekregen dankzij deze reboot. Alles klopt gewoon in deze game anno 2016, met hier en daar wat kleine schoonheidsfoutjes. Mocht je een fan zijn van actierijke platformgames, dan moet je deze game dan ook zeker in huis halen. ‘Nuff said!