GTA V loopt al aardig lang mee, en beslaat op dit moment zelfs al drie console generaties waarop de game is uitgebracht. Onlangs is de game opnieuw verschenen voor de Xbox Series X | S en de PlayStation 5. Hoewel deze versies van Grand Theft Auto V qua gameplay weinig verschilt met de eerdere versies, heeft Rockstar het toch voor elkaar gekregen om wat moderne zaken in deze her-heruitgave te implementeren. Rowdy reisde voor de derde keer af naar Los Santos en verteld jullie hier alles over.
*Krakaka* Michael Bay stylee
Er van uitgaand dat iedereen GTA V weleens gespeeld heeft ga ik niet al te ver in op het verhaal van de game. In de singleplayer draait alles om de drie hoofdpersonages Michael, Franklin en Trevor die diverse criminele activiteiten uitvoeren in Los Santos en de verre omgeving daaromheen. Het verhaal is episch en bombastisch te noemen met veel bekende film effecten. Michael Bay zou het zo geregisseerd kunnen hebben. Tel daarbij de humor en de vele gevatte acties en opmerkingen van Trevor op en je hebt een van de beste game-verhalen aller tijden!
Over het geheel zijn er qua gameplay geen veranderingen doorgevoerd in zowel de single- als multiplayer. Het zijn voornamelijk de grafische toeters en bellen die de new-gen versie superieur maakt ten opzichte van de eerder verschenen console versies. Als je dacht dat de Xbox One en PlayStation 4 versie er gelikt uit zag dat valt je broek van verbazing op de grond als je deze nieuwe versie in volle glorie speelt. Je zou er bijna een hard plassertje van krijgen, want de game is zoveel scherper en vloeiender dan voorheen.
Er is ook veel meer detail te vinden, de wereld lijkt voller met passanten en auto’s, het water en de vergezichten zijn gewoon echt adembenemend. Ook kent de new-gen versie toffe reflecties die weerkaatsen van de autolak, plassen water op het wegdek en de ramen van diverse gebouwen.
Één van de drie
De next-gen versie van GTA V bevat drie verschillende grafische opties namelijk Fidelity, Performance en Performance RT Mode. Fidelity Mode is de standaard modus die wordt geïnitieerd wanneer je de game voor het eerst opstart. Dit is gelijk de mooiste modus, waarin je getrakteerd wordt op een native 4K resolutie met Ray Tracing aan en een framerate van 30fps. De Performance Mode is uiteraard gericht op prestaties, waarin we in 1080p met 60fps mogen genieten van Los Santos. Helaas is Ray Tracing niet aanwezig in deze mode. Gelukkig is er een derde alternatief genaamd Performance RT. Met deze modus krijgen we een upscaled 4K resolutie, met Ray Tracing en 60FPS. De laatste mode is dan ook ten zeerste aan te raden, want deze ziet er echt ongekend goed uit!
De schaduwen en lichtinvallen zijn ook flink verbeterd. Al zijn schaduwen niet heel belangrijk in de game, toch zorgt het ervoor dat de wereld net wat beter oogt. De schaduwen zagen er eerder al prima uit, maar nu is het veel scherper gemaakt. Lichtinvallen zijn veel indrukwekkender geworden, dat merk je met name tijdens gameplay zoals het rijden wanneer de zon ondergaat. De grootste toevoeging aan GTA V is Ray Tracing voor realistische lichtreflecties in de wereld, welke terug te vinden zijn op auto’s, gebouwen en waterplassen.
De diverse effecten hebben ook een poetsbeurt gekregen, zoals de vuur- en explosie effecten. Deze zien er ongelooflijk goed uit en ik moet stellen dat het zelfs nog mooier is dan de PC-versie. Daarnaast oogt schade aan de auto’s ook een stuk realistischer en heeft deze een extra laag detail gekregen. Wat mij ook opviel dat er een soort afstand- en motionblur is toegevoegd, waardoor de game er naar mijn mening nog net wat lekkerder uitziet.
In een poep en scheet
Een ander pluspunt van deze new-gen versie van GTA V zijn de laadtijden. Iedereen kent natuurlijk de ellenlange laadschermen uit de vorige generatie consoles. Gelukkig zijn deze in de new-gen versie aanzienlijk korter, en is de game in een poep en scheet (ongeveer 25 seconden) helemaal ingeladen.
PlayStation 5 bezitters hebben nog een andere toffe toevoeging en dat is de Haptic Feedback functie van de DualSense-controller, welke zeker niet teleurstelt. Daarnaast is het mogelijk om haptic feedback hoger of lager in te stellen, waardoor je zelf kunt tweaken wat jij het fijnst vindt spelen. Ik moet zeggen dat dit een toffe feature is in GTA V en hierdoor voel je het wegdek via je controller en je voelt ook werkelijk dat alle wapens verschillend van elkaar schieten.
Conclusie
Hoewel ik persoonlijk behoorlijk sceptisch was over de new-gen versie van GTA V ben ik toch aangenaam verrast. Laat ik eerlijk zijn: Grand Theft Auto V voor de PlayStation 5 en Xbox Series X | S is de ultieme versie van de game. Hoewel je hier en daar wel kunt merken dat de game toch al wat ouder is, heeft Rockstar Games er toch voor kunnen zorgen dat GTA V met zijn tijd mee kan gaan. De game ziet er grafisch nog steeds erg goed uit en de toevoeging van Ray Tracing en de hogere resolutie doet GTA V dan ook zeker veel goeds. Voor de tijdelijke introductieprijs is het dan ook zeker de moeite waard om de new-gen versie van GTA V aan te schaffen.