Eindelijk mogen we dit jaar weer helemaal los gaan met het bouwen van pretparkjes. Zo is de nieuwe Rollercoaster Tycoon dan eindelijk in Early Acces uitgekomen en mogen we eind dit jaar Planet Coaster verwachten. Maar waar is het eigenlijk allemaal mee begonnen? Rowdy neemt je mee terug naar 1994, waar hij als 12 jarig mannetje voor het eerst in aanraking kwam met dit game genre.
Man, ik kan het me nog zo goed herinneren: Het was oktober 1994 en voor mijn twaalfde verjaardag kreeg ik dan een grote kartonnendoos (want zo waren de games toen nog verpakt), van mijn broer en daarin zat een van de meest briljante games ooit. Het toeval was dat ik van mijn ouders een nieuwe PC had gekregen, en laat het nu zo zijn dat ik helemaal los mocht gaan op mijn gloednieuwe 486DX2 met 100MHz en 4MB aan RAM geheugen. Mooie tijden waren dat zeg…
1994 was ook het tijdperk waarin 3D games zijn opmars maakte. Doom was al een tijdje uit, en Doom II zat er aan te komen. Ondanks deze stoere games was ik maar gefocust op één ding: Het maken van het mooiste pretpark ooit!
Praatjes vullen geen gaatjes
Theme Park is ontwikkeld door Bullfrog Studios, bekend van andere games als Magic Carpet, Populous, Theme Hospital, Syndicate en Dungeon Keeper. Een van de pioniers van deze ontwikkelaar was Peter Molyneux. Deze beste man staat bekend als veel praatjes, maar beloftes nakomen doet hij niet. Toch heeft hij veel betekend voor de industrie en heeft hij revolutionaire games gemaakt als Black & White en de Fable reeks. Een van zijn eerste grote toppers was dus Theme Park, en in deze retro feature gaan wij eens terug naar de tijd waar we als een malle pretparkjes mochten bouwen.
Wolf in schaapskleding
Theme Park is een simpel opgezet spelletje, die stiekem nogal complex kan zijn. Je begint het spel door een locatie te kiezen waar jij jouw eerste pretpark wilt gaan bouwen. Over de hele wereld heb jij de mogelijkheid om iets op te zetten, en elke regio kent zijn eigen moeilijkheidsgraad. Zo begin je in Engeland waar je het makkelijkst kunt beginnen, en is er de mogelijkheid om op Antarctica een pretpark te bouwen waar het moeilijker is om bezoekers te trekken. Het sim-gedeelte van de game was zijn tijd ver voorbij, want ondanks de simpele en gebruikersvriendelijke opzet, kent de game complexe gameplay elementen zoals de financien van de game en het gedrag van de bezoekers.
Attractive attractions
De gameplay van de game is dus simpel. Je legt paden aan, bouwt er attracties, winkeltjes en decoraties omheen en laat de bezoekersstroom maar komen. Er zijn diverse attracties, zoals een heerlijk springkussen in de vorm van een kasteel, tot een draaimolen van theekopjes. Of wat te denken van een griezelig spookhuis en een snelle achtbaan met loopings. Je zet een attractie op een goede plek, legt een aansluitrij aan en laat de bezoekers de tijd van hun leven krijgen.
Attracties zouden zichzelf niet zijn, als deze ook kapot zouden gaan. Het is dan ook handig om personeel in dienst te nemen, die ervoor zorgen dat deze in topstaat blijven. Een mechanic aannemen is dan ook aan te raden, want geloof mij dat het niet fijn is als je springkasteel ontploft en de schoonmakers moeten de ledematen van al die kinderen opruimen over je pretpark. Naast de mechanics en schoonmakers, is het ook handig om entertainers aan te nemen. Het is toch kei leuk om je bezoekers te vermaken door een of andere mafkees in een dino pak? Voor de vervelende kinderen die er een pleuris zooi van maken kun je ook nog beveiligers aannemen die het schorem en andere kleine klootzakjes uit je park werken wanneer dit nodig is.
Naarmate de game vordert, jij meer bezoekers trekt en alle facetten op orde hebt kun je jouw park en attracties uitbreiden door geld te pompen in de Research & Development tak van je park. Hier zitten een paar knappe koppen die nieuwe attracties, winkeltjes en props voor je uitvinden. Zodoende kun je dus de Fata Morgana namaken en dikkere achtbanen bouwen. Maar ook uitgebreidere winkeltjes passeren de revue. Je dacht toch niet dat je vanaf het begin van de game al alle attracties zou hebben? Je moet er ook echt werk van maken.
MoneyMoneyMoney
Een van de meest uitgebreide zaken in Theme Park is het financiele aspect. Zoals het een sim-game betaamt moet je dus goed op je kas letten, maar ook om het bezoekers ongelooflijk naar hun zin te maken. Zodoende besteden ze meer geld en kun jij je park lekker uitbreiden. Het is dan ook zaak om tactisch te werk te gaan. Het is bijvoorbeeld aan te raden om je hamburger-, friet-, frisdrank- en koffietentjes bij de entree te plaatsen. Nieuwe bezoekers komen van een lange reis en hebben honger en dorst, dus zij gaan als een echte hamsteraar bunkeren bij binnenkomst wat de kassa weer spekt. Je kunt de winkeltjes helemaal naar wens afstellen want als je de frietjes zouter maakt krijgen bezoekers sneller dorst. Gooi je meer cafeine in de koffie, worden bezoekers hyper en geven ze veel sneller geld uit. Zo hebben al deze kleine dingetjes invloed over hoe jouw cashflow verloopt. Als je hierbij ook nog de mogelijkheid van eenrichtingswegetjes toevoegd, kun je bezoekers ook nog eens verplichten om langs de winkeltjes te lopen. Slim hé?
Blije bakkes
Ondanks dat bezoekers veel geld uitgeven is het wel belangrijk om hun vrolijkheid in de gaten te houden. Een park vol chagerijnige mensen zit niemand op te wachten en op een gegeven moment loopt je park leeg. Het is dan ook zaak om attracties goed te positioneren en deze goed te varieren tussen de winkeltjes. Door de prijzen iets lager te houden dan normaal worden bezoekers ook vrolijker van, en met genoeg aankleding zoals plantjes, bankjes, lampjes en dergelijke creeer je ook vrolijke bezoekers. Naast de winkeltjes heb je ook nog schiettentjes en de kop van jut waar ze prijsjes kunnen winnen. Door de winkans iets te vergroten, zodat je net winst maakt maak je jouw bezoekertjes ook al heel snel blij. Zo blijven ze langer rondhangen in je park en blijven ze ook nog eens geld besteden.
Maak het jezelf zo moeilijk als je wilt
Theme Park kent diverse moeilijkheidsgraden en je kunt zo diep gaan als je zelf wilt. Micromanagement is zeker mogelijk in de game, en zo kun je dus ook onderhandelen met je personeel als zij loonsverhoging willen. Doe je dit niet gaan ze in staking en nemen zelfs ontslag. Met blije medewerkers zorgt je voor blije bezoekers, en blije bezoekers betekend een blije bakkes op je gezicht. Een ander aspect zijn de aandelen van je park en mocht je op de hoogste moeilijkheidsgraad spelen zul je ook nog eens de voorraden van je winkels bij moeten houden. Ondanks dat de game anno 2016 ongelooflijk simpel eruit ziet, is het zo knap om te zien hoe diep en complex Theme Park kan zijn. De meeste zullen gewoon de game op een normale moeilijkheidsgraad spelen, aangezien deze ook het leukst is en blijft. Maar wil je echt helemaal tot aan het gaatje willen gaan, kun je altijd de “Full Sim” modus spelen.
Tot slot…
Ondanks dat het originele Theme Park nu alweer 22 jaar oud is, speelt de game nog zo ongelooflijk lekker weg. Oké, de graphics zijn flink verouderd en aangezien het een DOS game is zal niet elke PC de game draaien. Dit neemt niet weg dat deze game zijn tijd ver vooruit was. Gelukkig is de game ook verschenen voor diverse retroconsoles zoals de SNES, Megadrive en kun je hem ook nog vinden op de Nintendo DS. Een paar jaar geleden was de game ook verkrijgbaar op iOS en Android, maar helaas heeft Electronic Arts hier de stekker uit getrokken.
Gelukkig mogen we dit jaar aan de slag met nieuwe pretpark simulators en mag je binnenkort ook de review verwachten van Rollercoaster Tycoon World en krijg je deze week de preview van de Planet Coaster alpha voor je kiezen op StarGamers. Laten we hopen dat de mooie tijden van vroeger gaan herleven in deze twee games!
[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=Qr0EnDsMNXU” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]