Na lang te moeten bijkomen van het nieuwe jaar zijn we weer helemaal terug met de Retro Wednesday. Deze keer gaan we terug in de tijd en kijken we naar de oorsprong van de GTA serie. We kennen allemaal GTA IV en GTA V, maar in de jaren ’90 was alles nog helemaal anders. We hadden nog geen kekke consoles die prachtige plaatjes konden produceren. Zie hier hoe het allemaal begon!
Grand Theft Auto
De allereerste GTA is een game die veel jongere gamers misschien niet eens kennen. Het is gemaakt door een klein bedrijfje genaamd DMA Design en werd uitgegeven in 1997 door BMG Interactive voor de PC en Playstation. DMA heeft naast GTA nog een historische titel gemaakt, want we kennen ze ook van het legendarische Lemmings.
De allereerste GTA was compleet anders dan wat we nu kennen. Want de game was niet alleen vanuit een topdown aanzicht,maar je kon ook kiezen uit acht personages, waarvan vier vrouwen en vier mannen. Het spel had maar een schamele zes missies en kende drie steden. Alle GTA games hebben zich tot nu toe ook in deze drie steden afgespeeld, namelijk Liberty City, Vice City en San Andreas.
Geweld was de topic in de jaren ’90. Verschillende moedertjes waren bezig om gamesuitgevers aan te klagen vanwege de verdorvenheid waar de kinders mee te maken kregen. Denk hierbij aan de discussie om de fatalities en bloed in de eerste drie Mortal Kombat games. Maar geweld verkocht wel ongelooflijk goed. Dat is ook de reden waarom GTA zo ongelooflijk geweldadig is gemaakt, want geweld verkoopt en er is geen betere marketing dan dat jouw game in de kranten komt vanwege het geweldadige karakter. Zie het als gratis reclame. Ondanks de commotie vanwege het geweld heeft deze game slechts 100.000 kopieën verkocht in 1997. Wat we nu natuurlijk weinig vinden, maar toendertijd was de game-industrie nog niet zo groot als die nu is en waren deze cijfertjes geweldig voor DMA
GTA verkocht dus naar verwachting maar kreeg van gamerecensenten de nodige kritiek. Zo vond Gamespot de game vermakelijk, maar raadde het pas aan als het in de budgetbak zou liggen. Entertainment Weekly was veel negatiever en rekende de game aan dat het monotoom zou zijn en de game er verouderd uitzag.
Ondanks het commentaar bleef DMA niet bij de pakken neerzitten en bracht zelfs twee uitbreidingen uit, namelijk Grand Theft Auto: London 1969 en London 1961. In een Austin Powers sfeertje mocht je door de straten van Londen dood en verderf zaaien en dit sloeg ook geweldig goed aan. Hierdoor werden er meer kopieen van de game verkocht dan DMA had durven dromen en konden ze dan ook beginnen aan het tweede deel in de serie.
Omdat GTA een goed succes was, ging DMA ook aan de slag met een port naar de Gameboy Color. Ze wilde namelijk de grootste installed base qua handheld ook bereiken en brachten dus in 1999 dan ook de handheld versie van de game uit.
Grand Theft Auto 2
Terwijl de Gameboy Color versie weelderig verkocht werd, kwam er voor de console gamers eindelijk het “langverwachte” tweede deel in de serie. In 1999 werden we dan ook verblijd met Grand Theft Auto 2. Het spel was nog steeds “oldschool” topdown, maar er werd meer gebruik gemaakt van een gevoel van diepte. De hele game was namelijk in 3D opgebouwd, maar met de ideeen van DMA was het nog niet technisch mogelijk om werkelijk een volledige 3D ervaring neer te zetten. Toch maakte DMA een mooier, maar wel ietwat donker en serieuzere game van deze nieuwe GTA.
Grand Theft Auto 2 kent maar een stad, Anywhere City, die bestaat uit drie verschillende zones. Ook heb je de beschikking over één personage en lag de nadruk meer op het verhaal. De drie eerder genoemde zones worden beheerd door diverse bendes, waar jij opdrachten voor kunt doen. Zodoende werd er een dynamisch gameplay element geintroduceerd die we nog niet eerder in een game hadden gezien.
De game deed het ook enorm sterk op de markt, want in de helft van de tijd verkocht het twee keer zoveel als deeltje 1. Grand Theft Auto 2 begon opeens zeker wat potentie te laten zien en of het nou aan het feit lag dat er nu meerdere spellen met veel gore op de markt waren gekomen of omdat het spel gewoon echt beter was, de recensenten waren opeens een stuk positiever. In 2000 mochten ook Dreamcast en Gameboy Color bezitters aan de gang met de game.
Grand Theft Auto III
Ondanks dat het DMA niet lukte om deel twee compleet 3D te maken, duurde het maar 2 jaar voordat ze het wel voor elkaar kregen. Met de komst van de nieuwe generatie consoles, werd de wereld in 2001 wakker geschud met de komst van Grand Theft Auto III op de Playstation 2.
Omdat de de consoles steeds betere hardware kregen, konden de mensen van DMA nog meer vrijheid aan jou als speler geven. Doordat de game nu compleet in 3D was, kwamen er ineens allemaal vette nieuwe features in de game zoals gericht schieten op verschillende lichaamsdelen, een bezoekje aan de hoeren brengen maar het vetste was natuurlijk het filmische verhaal wat men kon neerzetten. Tevens was dit de eerste GTA met ingesproken cutscenes.
In deze GTA begon een trend die eigenlijk nooit meer uit GTA is verdwenen: de stunts. Dankzij de nieuwe engine en de 3D omgeving kon men salto’s, barrel rolls en enorme sprongen met auto’s maken.
De GTA games die we nu kennen, hebben een shitload aan easter eggs. Met deze game is het begonnen en er zat een ongekende hoeveelheid easter eggs in de game, waar spelers uren naar konden zoeken om ze allemaal te vinden.
Het spel verkocht als een tierelier en uiteindelijk zijn er maarliefst 14,5 miljoen kopieën verkocht. GTA III stond in 2001 op nummer 1 van de meest verkochte games. In 2002 verscheen de game ook op de PC en in 2003 konden Xbox bezitters pas aan de slag met de game. De verkopen waren veel maar werd al snel van de troon gestoten door de opvolger Vice City.
Grand Theft Auto: Vice City
Na het overweldigende succes van GTA III werden de rechten van de serie gekocht door Take Two Interactive en werd DMA Design hervormd naar Rockstar Games. Het oude team kreeg dan ook de naam Rockstar North mee en ging verder met het maken van de volgende game in de reeks: Vice City, wat in 2002 verscheen voor de Playstation 2.
Alles wat deel 3 een succes maakte is terug: De 3D wereld, de engine en gameplay elementen werden weer gebruikt in een geweldige nieuwe setting. En omdat de game nu door Take Two werd gefinancierd, had de game opeens een veel hoger budget. In plaats van de hele serie te revolutioneren zoals GTA III deed, besloot Rockstar de volgende twee games uit de serie volledig voort te borduren op wat GTA III allemaal had bereikt.
Met dat idee in het achterhoofd koos Rockstar voor een nieuwe stad, meer wapens, meer auto’s en meer vette actie. De setting had de vibe van Miami in de jaren ’80 en dat bracht een geweldige verhaallijn met zich mee. Met films als Scarface, Goodfellas en Carlito’s Way als inspiratiebron en een handjevol acteurs blies de game je weg qua verhaal. De map werd nu gebouwd naar het echte Miami, en ondanks dat het zich afspeelde in het fictieve Vice City kwam je wel de zaken tegen die Miami bekend maakt. Ook een nieuwe feature was dat je voor de eerst zelf gebouwen kon kopen. Iets wat we weer terug zagen in GTA V.
GTA: Vice City werd nog beter ontvangen dan GTA III en verkocht maar liefst 17,5 miljoen kopieën. Daarnaast werd GTA: Vice City ook de best verkochte game van 2002, zelfs nadat het spel laat in het jaar was uitgebracht. En het staat nog steeds vol trots in de top 5 meest verkochte games ooit voor de PlayStation 2. Eind 2003 verscheen Vice City ook voor PC en Xbox, waar het ook een shitload aan kopieeen wist te verkopen.
Grand Theft Auto: San Andreas
Het succes bleeft Rockstar niet in de koude kleren zitten. GTA moest doorgaan, dat was zeker, maar na het ongelofelijke succes van GTA: Vice City besloot Rockstar de dingen anders aan te pakken. Het doel van de nieuwe GTA game, GTA: San Andreas, zou vrijheid worden. Dat hield onder andere veel character customization opties in en ook een veel grotere wereld. Elke verandering in dit spel was gemaakt om de vrijheid aan de speler te geven. Ook het filmische aspect was van groot belang, en de game ging nu meer de kant op van films als Boyz n the Hood in een zonovergoten Californische setting.
Eind 2004 kwam San Andreas uit en het was uitgegroeid tot iets totaal groters dan wat GTA III of Vice City ooit gelukt is. Dit keer is het geen stad, maar een complete fictieve staat met diverse steden. En in plaats van spelers langzaam toegang te geven tot delen van de map liet San Andreas je gelijk de hele staat door rijden, van druk bevolkte binnen steden van Los Santos tot De lege vlaktes van Blain County.
San Andreas liet je spelen in maar liefst drie hele steden: Los Santos (LA), San Fierro (San Francisco) en Las Venturas (Las Vegas). Ook al leek de gameplay erg op de twee vorige games, toch had GTA: SA nog heel wat nieuwe toevoegingen. Zo had de game RPG elementen. Je kon je character zo rond als een ton maken, of juist zo gespierd als een bodybuilder. Alles wat je deed had invloed op jouw personage. Als je veel sprintjes trok, gaat je stamina omhoog, schiet je veel dan vliegen je kogelskills ook omhoog en ga zo maar door. Ook de cosmetische zaken van je personage waren top, want als je veel veel eet, wordt je personage te dik en traag en zo worden de missies moeilijker en schelden mensen op straat je zelfs uit voor dikke papzak!
GTA: San Andreas liet Rockstar binnenlopen want het was de eerste GTA die over de 20 miljoen verkochte kopieën had en staat in de toplijst voor meest verkochte game ooit. Tevens was dit dit de laatste game op dezelfde (gehuurde) renderware van GTA III, want Rockstar was bezig met zijn eigen RAGE engine voor de nieuwe consoles.
Het was het perfecte slot voor het PlayStation 2 tijdperk, met veel herinneringen waaronder de Hot Coffee mod en de Jack Thompson kruisvaarders missie om Rockstar ten gronde te brengen misschien wel de meest bekende ooit zijn.
Tot slot
Tot zover de nodige historische les over de Grand Theft Auto reeks. Van een klein Engels bedrijfje naar een van de grootste ontwikkelstudio’s die onze wereld kent. Begonnen met een budget van tienduizende dollars naar een miljoenen business. Je ziet maar waar iets kleins toe in staat is en waar het kan komen. Vanaf San Andreas gaan wij er vanuit dat je de games van Rockstar en GTA wel kent en wij hopen dan ook dat je een mooie terugblik hebt gehad op de origines van deze geweldige en populaire serie.
Benieuwd naar de originele GTA? Check deze LINK, want ondertussen is de game freeware geworden en kun je met alle liefde genieten van deze nostalgische klassieker!
[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=6xhY9LSGbNk” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”21″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]