Donkey Kong, Dixie Kong, Diddy Kong en Kiddy Kong, het zijn de 4 apen die hebben bijgedragen aan de apenstreken van de 3 Donkey Kong Country games op de Super Nintendo. De 3 DKC games zijn als een trilogie waarbij alle delen gewoon ijzersterk zijn. In deze Retro nemen we daarom een kijkje in deze 3 games.
Platformen in de jaren ´90
De jaren 90 waren de hoogtijdagen van platform games, met onder andere Super Mario, Kirby, Mega Man, Banjo Kazooie, Rayman, Spyro, Gex, Crash Bandicoot, Tomb Raider en vast een heel zootje aan andere games die ik ben vergeten of die gewoon minder indruk op me hebben gemaakt als een kind. Een serie die ik nooit ben gaan vergeten is de Donkey Kong Country serie. Tussen al het platform geweld in de jaren ’90 hadden de apen zich een plekje in ons hart geklauterd. De SNES kende op tijd van release (1992 in europa) een sterke line-up met F-Zero, SimCity, The Legend of Zelda: A Link to the Past en het succesvolle Super Mario World. Aan goede games dus geen gebrek.
In november 1994 begon het avontuur voor de apen met Donkey Kong Country 1. Hoewel er veel succesvolle games zijn uit gekomen, was dit het begin van een nieuwe franchise. Toegegeven. Donkey Kong zelf heeft natuurlijk eerder al de digitale wereld onveilig gemaakt, maar de Donkey Kong Country serie had zijn eigen gameplay, charme en viel op door de prachtige graphics en setting van de games.
Donkey Kong Country 1
Platformers genoeg, maar in geen andere game destijds waren tropische oerwouden, bossen, benauwde gangenstelsel en grotten, hemelsblauwe wateren met koraal en wild en ijzig kille sneeuwvlaktes en bergen zo prachtig weergegeven. Het was een ijzersterke move van Rare om het zo anders aan te pakken dan Nintendo’s gebruikelijke kleurrijke en cartoony aanpak. Rare koos voor sterke gameplay met meer realistische “3D” graphics. Dit zorgde ervoor dat de levels echt tot leven komen. Passende muziek, de nodige exotische flora op de voor en achtergrond en vijanden zijn ook beesten. De levels ademde het wilde leven. Al dit werd bijgestaan door prachtige muziek die een geslaagde middenweg vond tussen ambience en muziek, niet alleen aanstekelijk maar ook passend bij de omgevingen. Zo klinkt de “Cave Theme” echt als een verlaten plaats waar gevaar schuilt met geluiden die doen denken als het kletteren van druppels op de ondergrond.
gameplay
Naast dat de game speelde alsof je een wereldreis aan het maken was, was de gameplay ook nog een steengoed. Je speelde als Donkeg dan wel Diddy van het Kong imperium, met beide kun eigenschappen: Diddy was snel en behendig, terwijl Donkey Kong log en sterk is. De levels bestaan uit het gebruikelijke voer in platformgames: obstakels, vijanden, soms lastige jumps en aan het eind van iedere wereld een bossfight. Daarnaast biedt de game nog tonnen (pun intended) aan fun met tonnen, die kunnen je wegschieten. Daarnaast kom je in de levels je “animal sidekicks” tegen: een neushoorn (Rambi), een struisvogel (Expresso) een kikker (Winky) en een zwaardvis (Enguarde). Ieder heeft z’n eigen vaardigheden, met een zwaardvis kun ja andere vissen aan je neus rijgen, handig voor op de barbecue. De kikker springt juist weeg beter, hoger en verder.
De learning curve in de game is nagenoeg perfect, waar je in het begin rustig kan wennen aan de werelden en er genoeg levens te verzamelen zijn, merk je dat je gaandeweg echt op zoek moet naar secrets voor de nodige power-ups en levens. Daarnaast wordt je in wereld 2 al op de proef gesteld met een minekart level en vanaf daar gaat de moeilijkheid geleidelijk maar toch ook rap omhoog. Voor mij was de vierde wereld (Gorilla Glacier) met een hoop lastige levels en daarnaast duurt het ook lang voordat je kan saven in die wereld.
Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest
Het succes van Donkey Kong Country zorgde ervoor dat Rare niet lang moest nadenken over het maken ver een vervolg. De recensies op het eerste deel waren lovend en positief en ook de verkoop oversteeg de verwachting. Met 9 miljoen kopieën die over de toonbank vlogen, was het eerste deel, de 2e best verkopende game op de Super Nintendo (achter Super Mario World, ruim 20 miljoen). Het resulteerde in een tweede deel van de Country series, genaamd Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest. De gameplay en idee van de game bleven vrijwel identiek aan het eerste deel, alleen waren er een paar wezenlijke verschillen. Zo werd Donkey Kong omgeruild voor Dixie Kong als hoofdpersonage en Dixie had als voordeel dat het met haar haar een tijdje kon zweven, wel zo prettig tijdens het platformen.
Het spel werd een stuk meer fantasierijk. Zo waren er geesten en een bezeten zwaard en de geest van een piratenkraai en de levels waren nu niet zomaar tropische, bosrijke of arctische omgevingen, maar bijenkorven, kermissen, piratenschepen en doornendoolhoven in de lucht. De animal companions werden ook aangepast, zo werd er onder andere een spin toegevoegd waarmee je webben kan schieten en een papagaai waarmee je door levels kon vliegen. De secrets werden verruild voor verstopte bonustonnen, waarmee je in de bonuswereld extra levels kon kopen die een stuk pittiger waren dan de gebruikelijke levels.
Het kende natuurlijk ook een van de meest memorabele muziekjes in de game: de dromerige synths van het “Stickerbrush Symphony” behoort toch wel tot een van mijn favoriete songs uit de Donkey Kong Country reeks en heeft ook terecht een remake gekregen in Donkey Kong’s Country: Tropical Freeze. De laatste levels van de game zijn flink pittig en een van de beruchtste levels is “Toxic Tower”, waarin je als een slang (een van de animal companions) rap in een toren omhoog moet klimmen en platformen terwijl je een groen soort smurrie voor moet blijven.
Het tweede deel in de serie kon het succes van de eerste niet overtreffen, maar met bijna 5 miljoen verkochten exemplaren weet het zich toch een positie in de top 10 best verkopende Super Nintendo spellen te veroveren. Genoeg rede voor Rare dus om een derde deel in de serie te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=J67nkzoJ_2M
Donkey Kong’s Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble!
Ze zeggen vaak “never change a winning team” en dat ging zeker op voor Donkey Kong Country. In december 1996 kwam het derde deel uit met de subtitel “Dixie Kong’s Double Trouble!” Veel ten opzichte van deel 2 veranderde niet. Het bleef een mooie mix van fantasie en natuurgetrouwe levels en omgevingen, de gameplay was uitdagend. Een klein verschil was dat de game je meer vrijheid gaf om “sidequests” te voltooien als het vinden van alle bananenvogels of de verschillende trades met de beren af te handelen en soms kon je kiezen of je het liefst de ene, dan wel de andere wereld eerst wou doen.
De muziek was weer sterk, de gameplay was weer tof en Rare heeft de serie op een waardige manier afgesloten. Het zegt toch veel al je niet kan kiezen welke van de drie Donkey Kong Country games het beste is en als dat wisselt iedere keer dat je de games oppakt. De verkopen tegen het eind van de SNES deden het met 3 miljoen exemplaren toch naar behoren en komt daarmee op de twaalfde plek van SNES games.
Kongning van de Jungle
Na de 3D platformers werd er nog een Donkey Kong 64 game gemaakt. Nog een tijdperk waarin Rare uitstekende zaken deed met Banjo Kazooie (en Tooie), Conker’s Bad Fur Day, Perfect Dark, Diddy Kong’s Racing en natuurlijk Donkey Kong 64. Diddy Kong’s Racing was een uitstekend antwoord op Mario Kart met een scala aan characters van Rare Games, waaronder Donkey Kong. Donkey Kong 64 was een degelijke 3D platformer, maar kon zich maar moeilijk onderscheiden van andere rare klassiekers op de N64.
Vervolgens werd het stil rondom het Britse Rare, mede doordat het bedrijf in 2002 werd overgenomen door Microsoft. Nintendo behield de Donkey Kong franchise en Rare ging games ontwerpen voor Microsoft en de Xbox. Voor de Donkey Kong franchise betekende dit dat het stil stond. Nouja het hield zich bezig met randzaken als rammen op conga’s en andere trommels en het hielp Mario met de mini’s. Het zal uiteindelijk tot 2010 duren tot het Donkey Kong Country avontuur werd opgepakt door Nintendo en Retro Studio’s en in 2014 kende het zijn vervolg op de Wii U. getiteld Tropical Freeze. En die gameplay is ook de ideale afsluiter voor deze Retro. Donkey Kong leeft!