Jarenlang heeft Team Rainbow wereldwijde dreigingen uit weten te schakelen, en geen enkele dreiging was te gek, maar nu komt het gevaar van een hele andere hoek. Een dodelijke en muterende buitenaardse parasiet, genaamd Archaean, dreigt de hele mensheid te vernietigen. Een mooie taak voor onze welbekende operators om deze nieuwe dreiging op meerdere fronten te bestrijden in de nieuwe game Rainbow Six Extraction.
Extraction is in grote lijnen een spin-off van een mode die al eerder in Rainbow Six Siege verscheen. In 2018 introduceerde Ubisoft namelijk een tijdelijke modus in Siege genaamd “Outbreak”. In deze coöperatieve multiplayer-modus moesten spelers buitenaardse vijanden uitschakelen in plaats van reguliere mensen, en veel fans vonden dit een hele toffe mode. Ondertussen zijn er weer een paar jaar verstreken en is het “Outbreak” concept geëvolueerd naar een volledige game. Ik presenteer u Rainbow Six Extraction. Hoewel deze nieuwe game genoeg elementen bevat, die we eerder hebben gezien in Siege, weet het zich toch van zijn voorganger te onderscheiden dankzij een aantal nieuwe gameplay elementen.
Als je al bekend bent met de gameplay van Rainbow Six Siege, dan heb je al een lichte voorsprong in Extraction. Hoewel Siege een pure PvP-game is, legt Extraction juist de focus op PvE en zien we een aardig aantal bekende gezichten terug. Extraction maakt namelijk gebruik van een aantal Operators uit de voorgaande game en je kunt dan ook kiezen uit een selectie van 18 specialisten die elk hun eigen vaardigheden, wapens en gadgets kennen. Naarmate je verder komt in de game verdien je XP en hiermee kun je weer wapens, kleding en wapenskins vrijspelen. Ook zal je diverse toffe gadgets ontgrendelen zoals kogelvrije vesten en verdovingsgranaten welke goed van pas kunnen komen tijdens de verschillende missies die de game kent.
Somewhere Over The Rainbow
Ondanks het kleinere aantal operators, zijn deze onderling wel aardig divers en verschillen ze ook qua speelstijl. Gamers die al enige ervaring hebben met Siege zullen de opzet van Extraction al gelijk begrijpen. Maar zelfs spelers met weinig tot geen ervaring met Siege zullen Extraction al vrij gemakkelijk oppikken, en de game kent dan ook de nodige tutorials. Maar het belangrijkste en grootste verschil tussen deze twee games is dat de volledige focus van Extraction op Incursions (invallen) ligt.
In Rainbow Six Extraction is een buitenaards ras dat bekend staat als de Archaeans de aarde binnengevallen, en het is aan het REACT-team om meer over hen te weten te komen. Je kiest een van de beschikbare operators en gaat vervolgens naar een Incursion point (invalpunt) en krijgt drie specifieke objectives toegewezen. De objectives variëren van het doden van Archaïsche nesten, het lokaliseren en lokken van specifieke vijanden, het redden van MIA-operators en nog veel meer. Zodra een objectivesvoor een level is voltooid, kun je ervoor kiezen om te exfiltreren (het gebied verlaten via een luchtschip) en de incursion eindigt daar. Maar je kunt ook de luchtsluis vinden en doorgaan naar het volgende level totdat alle drie de objectives zijn voltooid. Ben je er gewoon even klaar mee dan kun je altijd gewoon exfiltreren wanneer je maar wilt, waar je ook bent tijdens een missie, wat op zich best wel zonde zou zijn omdat Extraction in het begin nog best veel uitdagingen kan bieden.
I Wanna See The Rainbow High In The Sky
Rainbow Six staat bekend als een stealthy en tactische shooter. Sluipen en stilletjes vijanden uitschakelen is dan ook de beste manier om de meeste levels te bereiken, wat voor sommige spelers zeker een uitdaging zal zijn. Sommige objectives zijn uitdagender om te voltooien dan andere, en het kan heel gemakkelijk zijn om overspoeld te worden door het enorme aantal vijanden dat kan spawnen als je niet alle nesten doodt. Uiteindelijk zal Extraction je teamwork- en communicatieve vaardigheden testen en de game kan dan ook behoorlijk pittig zijn. Maar als je eenmaal greep hebt op het voltooien van de objectives en de lay-out van de kaarten onder de duim hebt gekregen, is de game stiekem toch best makkelijk.
Rainbow Six Extraction kent meerdere moeilijkheidsgraden en aardig wat levels om te spelen. Maar je hebt niet gelijk toegang tot alle levels of moeilijkheidsgraden. In plaats daarvan zal je XP moeten vergaren en een level omhoog gaan door Incursion-runs te voltooien, maar ook door je te concentreren op het voltooien van zijmissies (Studies) die specifiek zijn voor elk gebied. Helaas is het vanaf het begin niet super duidelijk, maar je krijgt de meeste XP door Studies te voltooien in plaats van alleen maar Incursions te voltooien. Doe je dit dan zal je sneller de hogere moeilijkheidsgraden vrijspelen waardoor je meer uitdaging krijgt in de game. Zaken kunnen dus te snel gemakkelijk worden als je je niet op de Studies concentreert en dus op dezelfde moeilijkheidsgraad blijft hangen.
Taste the Rainbow
Ondanks hoe gemakkelijk de levels kunnen worden, blinkt Extraction uit met enkele van zijn nieuwe mechanics. Operators in Extraction gaan namelijk niet dood, maar zullen bedekt worden in Stasis Foam en dienen dan gered te worden. Als een personage bijvoorbeeld valt tijdens een gevecht en niet wordt gered door een teamgenoot, zal deze operator MIA (Missing in Action) zijn. Dit personage kan niet meer worden gespeeld totdat je teruggaat naar hetzelfde level om ze alsnog te redden. Deze mechanic is eerlijk gezegd best tof, en het laat je zeker twee keer nadenken om iemand wel of niet te redden.
Een andere mechanic is de manier waarop health wordt gebruikt, als je een Incursion hebt voltooid of beëindigt. De gezondheid die je operator heeft wanneer je teruggestuurd wordt naar het missiescherm zal behouden blijven. Dus als je Operator 30HP heeft aan het einde van een Incursion en je probeert meteen een nieuwe Incursion te starten, heeft deze bij het begin van een missie nog steeds 30HP. De gezondheid van operators herstelt zich langzaam in de loop van de tijd, maar niet zo langzaam dat het echt hinderlijk is. Na een of twee Incursions zijn ze meestal weer helemaal gezond, maar het is een leuk element die ervoor zorgt dat je met verschillende operators speelt in plaats van elke keer dezelfde. En aangezien het niet mogelijk is om twee dezelfde operators tegelijk te spelen, dwingt het je om ook eens andere personages te proberen.
Can You Leave A Little Light On
Qua vijanden zorgt Extraction ook voor een aantal unieke uitdagingen. Naast het feit dat deze monsterlijke gedrochten ook oprecht best eng zijn voegen ze ook een aanzienlijke hoeveelheid spanning toe aan de game. Op de eenvoudigere levels is het allemaal niet echt moeilijk en complex, maar in totaal zijn er 13 verschillende vijanden die je kunt tegenkomen in de game. Bij lagere moeilijkheidsgraden zal je te maken krijgen met een handjevol makkelijke vijanden, maar bij hogere moeilijkheidsgraden zie je niet alleen meer diversiteit, maar heeft elke vijand ook nog de kans om te muteren. Zo zal je kunt onzichtbare vijanden, gepantserde nesten of Archaeans tegenkomen die Sprawl produceren, dit is een soort drab dat spelers flink kan vertragen. En als je denkt dat het spel al een uitdaging is op de hoogste moeilijkheidsgraad, zal de inhoud van de Maelstrom Protocol-endgame je vaardigheden echt testen. Waar je overvallen zal worden door golven aan vijanden terwijl je ook nog diverse objectives moet zien te voltooien. Het is zwaar, maar het voegt wel flink wat extra pit toe.
Rainbow Six Extraction is een game die je online in co-op moet spelen, want zo komt de game het beste tot zijn recht. Naast de online co-op voor maximaal drie spelers, heb je ook de mogelijkheid om het in je eentje te spelen. Hoewel deze singleplayer mode een aardige toevoeging is, wordt het na een tijdje wel repetitief en saai en daarnaast zorgt dit voor veel minder ruimte om fouten te maken. Als je namelijk neer gaat is er niemand die je komt redden en je merkt aan de gameplay mechanics dat deze game echt bedoeld is om met meerdere te spelen. Dus ben je een solo gamer, dan raad ik deze game dan ook zeker af.
Full priced DLC?
Hoewel Rainbow Six Extraction over het algemeen een degelijke titel is, heb ik wel de nodige kritiek. Extraction doet op grafisch vlak niet veel meer dan Rainbow Six Siege, en daarnaast worden er ook veel assets hergebruikt. Ondanks dat de Incursion gameplay best leuk en vermakelijk is, is het de enige game mode die Extraction kent, en dat zorgt ervoor dat het na een tijdje allemaal erg eentonig wordt. Als Extraction nu een paar andere game modi had gekregen, of misschien een soort Versus mode waarin je zelf een monsterlijke Archaean mocht spelen had voor de nodige variatie gezorgd. Ook qua wapens en de bijbehorende attachments mis ik variatie, en een game als dit heeft dat zeker wel nodig. Hoewel het concept van Rainbow Six Extraction best interessant is, en het dankzij de buitenaardse monsters ook de nodige spanning kent, voelt dit meer als een full-priced stand alone DLC dan werkelijk een volwaardig nieuwe Rainbow Six-game en dat is best jammer te noemen.
Conclusie
Rainbow Six Extraction is een degelijke co-op PvE shooter welke aardig wat spannende momenten kent. De gameplay is strak, maar ondanks dat wordt de game op den duur aardig eentonig en repetitief. Naast wat nieuwe gameplay elementen voelt het meer aan als een uitbreiding voor Rainbow Six Siege dan dat de game werkelijk op zijn eigen benen staat. Dit komt voornamelijk ook de herbruikte assets zoals de operators die in de game zitten. Als je op zoek bent naar een solo-shooter die je aandacht vasthoudt, kun je deze beter vermijden. Voor alle anderen is Rainbow Six Extraction een aardige ervaring, maar zeker geen hoogvlieger.