In 2011 werd de wereld opgeschrikt door de release van RAGE. Deze shooter van id Software (de makers van DOOM en Quake, #jeweettoch) werd met heel veel poeha aangekondigd en zag er grafisch indrukwekkend uit. Door deze bombarie waren de verwachtingen van RAGE ontzettend hoog, maar helaas wist de game de nodige verwachtingen niet helemaal waar te maken. Nu, acht jaar later komt id Software met een nieuw deel van de game, en hierbij krijgen zij hulp van Avalanche Studios (Just Cause-serie) welke zich richtte op het ontwikkelen van een grote open wereld. Weten beide studio’s een imponerende game af te leveren, of blijft dit alles toch een beetje hangen in de middelmatigheid? Je checkt het hieronder!
In RAGE 2 neem je de rol aan van Walker, de laatste ranger, welke moet zien te overleven in een wereld die wordt bewoond door gevaarlijke mutanten, nadat deze is getroffen door een asteroïde. De meerderheid van de mensheid stierf hierdoor, en de wereld is veranderd in een troosteloze woestenij. Terwijl er nieuwe nederzettingen en facties opdoken, noemde een groep, de Authority, zichzelf uit als de nieuwe militaire macht welke op zoek is naar kostbare nanotechnologie om hun dictatuur sterk te houden. De game speelt zich 30 jaar na de originele game af en heeft een cast van zowel nieuwe als bestaande personages. Walker’s huis wordt aangevallen en een heldhaftige dame wordt tijdens deze aanval gedood en laat een vooraf opgenomen holotape achter. Hierin vraagt ze Walker om op avontuur te gaan om de wereld te redden van de Authority.
Jongetje of meisje?
Het leuke aan Walker is dat jij dit personage zelf kunt samenstellen. Zo mag je zelf bepalen of je een jongetje of meisje wilt zijn, maar mag je ook de vaardigheden en kleding bepalen van jouw personage. De door jouw zelf samengestelde Walker kan verschillende vuurwapens en gereedschappen gebruiken om vijanden te lijf te gaan en daarnaast kun je de vaardigheden van Walker ontwikkelen met op Nanotrite gebaseerde krachten. Dankzij een soort modus genaamd Overdrive kunnen Walker’s geweren meer schade doen, laten vijanden meer energie vallen. Dit zorgt ervoor dat je sneller op een agressieve manier de diverse baddies neer zal maaien.
Aan de korte kant
RAGE 2 bestaat uit een grote open wereld, waarin je vrij mag rondbanjeren en rondrijden totdat je erbij neervalt, om zo diverse locaties te ontdekken. Je kunt natuurlijk de avonturier uit hangen, maar locaties worden ook aangewezen door de diverse NPC’s die de game kent, welke soms worden bijgestaan door de nodige zijmissies. Als je eenmaal met RAGE 2 bezig bent, kom je er al snel achter dat het zelf ontdekken van locaties veel leuker is dan via de lineaire weg van missies en zijmissies. Die laatste hebben ook nog net iets te weinig om het lijf om werkelijk interessant te zijn. Zodoende zal je al snel de focus leggen op het hoofdverhaal van de game, en ik kan stellen dat deze nogal aan de korte kant is. Dat brengt gelijk nog een euvel met zich mee, want id Software heeft de game namelijk vol pleurt met diverse abilities en upgrades in de game gestopt dat het je tijdens het doorlopen van het verhaal niet lukt om alles te gebruiken, laat staan werkelijk alles vrij te spelen in de eerste playthrough.
Vet, maar niet opzienbarend diep
De diverse abilities kun je vrijspelen door ARKs te vinden die enkel door Rangers betreden kunnen worden, en laat het nu zo zijn dat Walker de enige Ranger op de wereld is. In de ARK’s vind je een goedje genaamd “Feltrite” welke we nodig hebben om onze vaardigheden te upgraden. Maar dat is niet alles, want wapens kunnen ook een upgrade krijgen door Nanotrites of weapon mods te gebruiken. Aangezien RAGE 2 een grote open wereld kent, hebben we ook een auto tot onze beschikking, en ook deze kun je naar wens upgraden met een keur aan wagenonderdelen die je in de game kunt vinden. Het is dus een kwestie van de spelwereld verkennen, en ondanks dat deze ontzettend vet wordt vormgegeven, voelt het exploreren wel behoorlijk doelloos aan. De spelwereld van RAGE 2 mist gewoon sterke zijmissies en het verhaal is ook niet echt opzienbarend diep ofzo. Het is dat de combat zo ontzettend vet en goed uitgewerkt is, waardoor je jezelf toch uren kan vermaken met deze game.
Het gebruik van voertuigen is ook wel erg tof gedaan in deze game. Zoals ik eerder al vertelde kun je zelf je waggie uitrusten met de nodige upgrades en wapentuig wat je tegenkomt in de spelwereld. Je merkt ook dat de klassieke film Mad Max als inspiratiebron heeft gediend voor RAGE 2, zowel in de vormgeving als de manier waarop alles voorbij sjeest. Het besturen van je wagen voelt ontzettend fijn aan en het is ook een verademing om te voet ineens in een hele dikke vette bepantserde wagen te stappen om zo alles kapot te blazen wat je maar tegenkomt in RAGE 2!
Schreeuwen nondetjuu
Een punt waarmee RAGE 2 wel volledig de plank mee misslaat is het ontbreken van een co-op modus. Als je kijkt naar de brute actie, de grote open wereld, de vette guns, het gebruik van voertuigen en meer dan schreeuwt RAGE 2 gewoon om een co-op mode. Niets is zo vet en lekker om samen met één of meerdere maten ongein uit te halen in deze spelwereld. Het is zo jammer dat zowel id Software, Bethesda en Avalanche Studios dit niet hebben ingezien, want door een meer speler modus had de game veel meer replay-waarde gekend.
Conclusie
RAGE 2 is een sterke shooter met goed uitgedachte gameplay elementen, maar dat hadden we ook wel verwacht van een ontwikkelaar als id Software. De game kent snelle actie, er is genoeg te upgraden en de game ziet er flitsend en mooi uit. Als je kijkt naar de shooter actie van de game is RAGE 2 zeker een hele vette titel, maar het is zo jammer dat de prachtige spelwereld zo doelloos en op momenten saai aan kan voelen. Daarnaast is het verhaal ook wel erg vergezocht en best oppervlakkig. RAGE 2 is gewoon een leuke game (die schreeuwt om een co-op mode), alleen het is misschien niet de topper die je zou verwachten.