De in Amsterdam gevestigde studio PlayerUnkown Productions, heeft zijn nieuwe game Prologue: Go Wayback aangekondigd. Daarnaast is er ook een gratis speelbare techdemo uitgebracht via Steam.
PUBG: Battlegrounds-bedenker Brendan Greene kondigde in 2021 aan dat hij een nieuwe studio had opgericht in Amsterdam, waar PUBG-uitgever Krafton een minderheidsbelang van bezit. We hebben er even op moeten wachten, maar vandaag zijn de eerste projecten van de studio uit de doeken gedaan.
Zo is de studio bezig met meerdere projecten die aan elkaar gerlinkt lijken te zijn. Zo is daar de game Prologue: Go Wayback, wat een singleplayer openwereldgame moet worden met ‘emergent’ gameplay binnen het survivalgenre. Hierin dienen spelers van punt A naar B zien te komen.
Uniek aspect aan de game is dat er gebruik gemaakt wordt van machine learning om in een oogwenk elke speelsessie een nieuwe map te creëren. Hierdoor zal elke speelsessie anders zijn omdat er miljoenen – of zelfs miljarden – verschillende grootschalige maps gecreëerd kunnen worden met random weerselementen. Prologue: Go Wayback krijgt meerdere speeltests en zal ergens n het tweede kwartaal van 2025 moeten verschijnen op Steam.
Preface: Undiscovered World is onlangs uitgebracht op Steam, wat een techdemo is die draait op de door Greene gemaakte engine Melba. Hierin kun je een vroege blik werpen op de openwereldtechnologie van de studio. Spelers kunnen hierin een spelwereld vergelijkbaar met de grootte van de aarde in real-time verkennen. Hoewel deze digitale planeet op dit moment nog vrij leeg is, zal elk persoon die de wereld bezoekt bijdragen aan de ontwikkeling ervan.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er de komende jaren, na Prologue en techdemo Preface, nog een aantal games en technische demo’s uitkomen die andere technische facetten verder uitwerken. Dit moet uiteindelijk uitmonden in het ambitieuze spel Project Artemis, dat alle opgedane ervaring en technologie uit de voorgaande projecten zal combineren.
Greene benadrukt dat zijn plannen ambitieus zijn en verwacht dan ook vele uitdagingen voor zijn studio. Hij hoopt dan ook dat mensen aan de slag gaan met de techdemo en hun feedback geven, bijvoorbeeld via de officiële Discord.