Tom Clancy’s: The Division is een game waar menig gamer al sinds de announcement trailer op zit te wachten! In december 2015 mocht de Xbox-community van een Alpha genieten en daarna kregen we de closed beta! Ik heb de alpha en beta helemaal grijs gespeeld. Zowel solo als met vrienden die ik hielp met levelen, tips & tricks liet zien en gear farmen zodat we in de Dark Zone konden knallen! Hopelijk krijgen we op 16 februari nog de open beta stresstest waar nog niet officieel op gereageerd is! Maar we kunnen altijd hopen. Genoeg geouwehoerd. Let’s get it on!
“When society falls, we rise”
New York, Black Friday. Een virus breekt uit en stuk voor stuk vallen de basisvoorzieningen weg. In slechts een paar dagen zonder water en voedsel valt de hele stad in elkaar, paniek en chaos houden de stad in hun greep! Alle hulpdiensten falen of worden aangevallen en beroofd! Het is aan jou en je collega’s van The Division: een geheime sleeper cell eenheid die zich onder de samenleving bevindt tot hij wordt geactiveerd om in te grijpen en de orde te handhaven en terug te brengen in noodsituaties zoals deze! Nadat de first wave van Division agents niet in hun missie geslaagd zijn moet de Second Wave, waar jij bij hoort, het zooitje opruimen en New York redden!
Manhattan is the name, The Division is the game
In The Division zul je actief zijn op het eiland stadsdeel Manhattan. De stad in game is grotendeels precies hetzelfde als in het echt. Inclusief winkels, bekende gebouwen (landmarks), subway stations… noem maar op! In de announcement trailer waren de spelers eerst in het main street park gedeelte van Brooklyn bezig, wat uitkeek op Manhattan. Daarna kreeg je gameplay te zien in midtown Manhattan. Vooralsnog is er alleen sprake geweest van Manhattan als map, er zijn wel geruchten (en dat is een goeie kans) dat ze als DLC andere stadsdelen van New York zullen uitbrengen, maar daar geeft Ubisoft nog totaal niks over weg.
Als je begint zul je bij Camp Hudson aankomen, wat in de game ook gelijk een social area is (zoals de Tower in Destiny). Hier kan je andere spelers zien, met hen praten, inspecteren en ook de optie om via matchmaking een groep te vinden waarmee je Manhattan kan exploren. Er zijn een aantal vendors waar je wapens en gear kunt kopen en verkopen. Er zijn npc’s waar je mee kunt praten voor missies en er staat een Situation Board (deze zijn belangrijk) waarmee je jouw eigen map kunt updaten voor interessante locaties en nog meer missies. Zodra je het kamp uitloopt zul je in je eigen PvE-versie van Manhattan komen, dus je ziet hier geen andere spelers behalve degene die in je groep zitten. Je kan dus lekker chill alle steegjes, metrostations, riolen en huizen exploren zonder dat je je druk maakt dat een onbekende dude je shit ninja’d! Alle npc’s die items droppen is individual loot. Voor lootable objects zoals tassen, kisten, ijskasten, kledingkasten etc. etc. geldt hetzelfde.
My FOB, without me, is useless. Without my FOB, I am useless.
Je kan wel stoer denken: “Ik schiet alles zo snel mogelijk naar de klote en grind als een malle exp om te levelen en skills te halen”, maar zo werkt het niet. In The Division unlock je geen skills met exp, maar door je Forward Operating Base (oftewel je FOB) te upgraden. Dit is heel belangrijk! In deze FOB zijn 3 wings (afdelingen) en die kun je upgraden met speciale exp genaamd supplies. Elke wing/skill tree heeft zijn eigen kleur! Je hebt dus 3 skill trees. Hoe meer je een wing upgradet, hoe meer skills je van die skill tree unlockt en mods voor elke skill. Naast deze wings zijn er ook vendors, belangrijke npc’s, een situation board, player stash en nog veel meer!
Security Wing/Skill tree
Tech Wing/Skill tree
Medical Wing/Skill tree
Naast de main story missions zijn er andere dingen die je kunt doen om exp en wing supplies te verdienen.
Side mission: Kleinere missies zoals hostage rescue, supply defending en search and rescue.
Encounters: Encounters zijn vrijwel hetzelfde maar hebben dus naast exp ook supplies voor je FOB wings. Deze worden ook met een van de drie kleuren aangegeven.
Intelligence: Dit bestaat uit het vinden van telefoons, survival guides, gecrashte drone harddrives en nog meer. Die kun je weer in je FOB beluisteren en bekijken voor meer informatie van de story en gebeurtenissen. Hier krijg je ook exp voor!
Verder is er exp te verdienen door civilians te helpen. Je zult sommige npc’s tegenkomen die om hulp vragen in de vorm van water, voedsel of een medkit. Als je dit bij je hebt en geeft krijg je naast exp ook een item. Vaak is het Vanity Gear zoals een jas, broek, schoenen, sjaal, ondershirt of hoofddeksel die geen armor of stats hebben maar puur voor de looks zijn, en de keuze is reuze! Als je met een groep bent krijg iedereen exp, maar alleen de speler die een item geeft aan de civilian krijgt loot! Let er wel op dat je niet op hen richt met je wapen of overal op loopt te schieten. Je kan ze niet doden maar ze rennen wel weg en je kan dan geen hulp bieden.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste agent van het land?
De gear breakdown is simpel, goed en overzichtelijk. Zoals alle andere multiplayer RPG’s heb je vijf item rarity levels: Common, Standard, Specialized, Superior en High End. Hoe hoger de rarity, hoe beter en meer je bonus stats zijn. Je hebt 2 primary weapon slots en 1 side arm slot waardoor je dus best diversiteit kan creëren met je character. Alle 5 verschillende wapencategorieën (Shotguns, Assault Rifles, SMG’s, LMG’s, Marksman Rifles) hebben hun eigen ammo count, mits je ze in je inventory hebt! Je kan ook wanneer je wilt (of kunt als je niet keihard geflanked word) je inventory in om je wapens te wisselen wat soms wel handig is mocht je weinig ammo hebben voor je assault rifle en je smg die je hele tijd gebruikt hebt. Dan kies je gewoon je lmg of je sniper en je hebt volle ammo aangezien je die nog niet gebruikt hebt! Je hebt ook nog mods voor je wapens: scopes, grips, silencers, magazines! Let wel, er zijn wapens die small mods nodig hebben op bijvoorbeeld hun barrel in plaats van een large mod. Ook zijn er mods voor je gear; die waren niet in de beta, maar ik had gear gevonden waar wel op te zien was dat er mod slots op zaten! Onder elk item staan een aantal blokjes gelijk aan het aantal mods die erop kunnen.
Naast je wapens heb je uiteraard je gear. Hier heb je 6 slots voor: Body Armor, Gas Mask, Knee Pads, Backpack, Gloves, Pistol Holster. Deze items geven niet alleen armor en een of meer bonussen, maar geven je ook attribute points erbij. Veel wapens hebben ook talents die actief worden als je een bepaald aantal van 1 of meerdere attribute points hebt door middel van je gear! Er zijn 3 attributes waar je agent sterker van wordt;
Firearms: Verhoogt je damage met je wapens.
Stamina: Verhoogt je maximum hitpoints.
Electronics: Verhoogt de effectiviteit en damage van je skills.
Er zijn geen classes in deze RPG game. Je kan alles unlocken, maar je hebt 2 skills die je actief kan zetten. Je kan wisselen van skills wanneer je wilt! Er is een hoop vrijheid gegeven hierin, waardoor je dus aan je situatie kan aanpassen. Het gaat allemaal om de gear die jij zelf vindt waarmee je een “build” kan maken voor de role die jij wilt. Je kan dus ook meerdere gear items bij je hebben mocht je je role veranderen indien het nodig is. Bijvoorbeeld dat je een setje gear bij je houdt waar veel Electronics en Damage op zit zodat je achter kan blijven sniperen met dikke damage en je team maten goed kan healen; of een stamina based gear set om een goeie tank te zijn!
(Een voorbeeld van mijn agent uit de beta hieronder. Je ziet dat mijn Firearms attribute 218 is waardoor ik lekker veel damage doe, daarentegen is mijn stamina onder het gemiddelde en mijn electronics mega laag. Hierdoor zijn mijn healing skill of damage skills niet zo nuttig. Naarmate je betere gear vindt geven ze ook 2 van de 3 attributes erbij inplaats van 1. Het is kiezen of delen, maar zo kan je dus je agent een role geven die jij wilt. Ga je puur dps en healing met lage stamina als een sniper of pak je die stamina gear waarmee je lekker kan gaan tanken met je riot shield)
I want to be a part of it. Dark Zone, Dark Zone!
Mocht je het “veilige” gedeelte nou saai gaan vinden is er altijd nog de Dark Zone! In het midden van de stad bevindt zich een grote quarantaine zone waar je elite npc’s zult vinden en ook andere spelers. Alle gear en wapens die je daar vind is Contaminated loot. Dit is een aparte gele bag met een mooi biohazard logo erop die onder je rugzak verschijnt. Je kan er maximaal 6 items in kwijt voordat je de bag op 1 van de extraction points moet afgeven aan een helikopter die een touw laat zakken nadat je die oproept! Elk extraction rope heeft maar plek voor 4 bags. Dus als er nou een aantal andere pipo’s daar staan te wachten wordt het al gauw spannend. Hebben zij ook een loot bag of staan ze daar juist players op te wachten om hun loot te stelen? Ja dat kan dus: als je dood gaat in de Dark Zone drop je al je contaminated loot en DZ Funds (dit is apart van je credits die je in het PvE gedeelte verdient). Dus het is de hele tijd opletten geblazen zodra je door de checkpoint komt. Elke speler die je ziet kan jou elk moment aanvallen of helpen. You never know en dat maakt het dus fucking awesome vind ik!
Ik zal even het Rogue Agent gebeuren uitleggen! Zodra je op een andere player schiet wordt je naam rood en is er nog niks aan de hand. Maar ga je over een bepaald damage limit heen op dezelfde speler word je een Rogue Agent. Er verschijnt een rode skull boven je hoofd en een timer van 20 seconden. Die damage threshold hebben ze gedaan omdat, als jij gewoon lekker op npc’s of iets anders aan het knallen bent, het zo kan zijn dat er een mongool een stoere dodge rol doet in jouw line of fire. Dan zou het lullig zijn als je gelijk rogue agent wordt! Even terug dus, als je bepaalde damage doet krijg je 20 seconden rogue status. In die tijd mogen andere speler jou doodschieten zonder dat ze zelf een negatieve status krijgen. Oh nog iets, je dropt meer DZ funds als je rogue bent. Maar! Je krijgt ook meer van kills als je rogue bent, dus het is High Risk, High Reward! Dus pas op: andere players knallen als er een red skull boven hun kop staat. Tenzij je ze aan het uitlokken bent door paar keer op ze te knallen zodat zij in paniek rogue status bereiken door jou wel vet aan te vallen. Pas als je een andere player doodt krijg je Rank 1 rogue status die 90 seconden duurt en elke keer als jij damage doet binnen die tijd mooi op 90 seconden blijft staan. Elke kill die je maakt in je rogue status verhoogt je rogue rank! Mocht je rank 5 halen, wordt er een Manhunt geactiveerd. Andere spelers zien jou van ver al op de map in beeld en krijgen een mega reward als ze jou killen. Overleef je rank 5, die 5 minuten duurt, dan krijg je zelf de reward die de andere spelers zouden krijgen. Het overleven van rogue status doe je door te rennen als Usain Bolt en andere spelers te ontwijken!
Stick and move. Stick and move!
Het combat systeem is super tactical in The Division en leer hier mee omgaan. Velen vergelijken het met de Gears of War stijl. Er is geen crouch of prone mode. Het is van cover naar cover rennen om te zorgen dat je minder geraakt wordt als je dichterbij je enemies wilt komen. Al is het maar om drie meter verder te komen. Dus denk niet dat je net als shooters de hele tijd kan gaan strafen en schieten zonder zelf lek geschoten te worden, want de npc’s schieten heel accuraat! Gebruik je dodge rol om granaten te ontwijken en blijf zoveel mogelijk in cover zitten om damage te voorkomen. Het cover systeem onder de knie krijgen staat gelijk aan een low death number! Het zal voor genoeg mensen wennen zijn maar oefening baart kunst. Ga in de PvE zone lekker tussen de auto’s rollen en coveren, spring erover heen en zet je eigen hardcore parcour route uit om het goed te leren!
Tom Clancy’s The Division komt 8 maart uit en ik zoek nog mensen voor mijn clan op de Xbox One. Het wordt een mega awesome game en ik heb er heel veel zin in! Blijf StarGamers volgen voor mijn tips en tricks voor The Division en stel je vragen in de comment box! Game on!