Het wordt een natte boel in de wereld van Planet Coaster, want met dit gloednieuwe vervolg kun je naast de nodige attracties en achtbanen ook zwembaden, waterglijbanen en waterattracties in de mix gooien van jouw pretpark. Voor diegene die Planet Coaster al jaren spelen zal het tweede deel ook vertrouwd aanvoelen, maar voor nieuwkomers zal het allemaal een beetje overweldigend aanvoelen. Of Planet Coaster 2 de moeite waard is, lees je in de onderstaande review!
Planet Coaster is wellicht de beste en meest uitgebreide pretpark simulator die momenteel beschikbaar is. Het genre blijft natuurlijk leuk, al verlang ik soms weleens terug naar de dagen dat Theme Park, van Bullfrog Studios uit de jaren ’90, welke de blauwdruk heeft neergezet voor dit genre. Toch weet Planet Coaster 2 zijn best te doen om een vergelijkbaar niveau van humor en persoonlijkheid naar het simgenre te brengen, tezamen met veel meer diepgang dan Bullfrog’s klassieker ooit zou kunnen brengen. Uiteindelijk voelt Planet Coaster 2 meer als een evolutie dan als een revolutie: er zijn namelijk veel overeenkomsten tussen dit tweede deel en zijn voorganger, maar een aantal belangrijke toevoegingen maken het een waardevolle upgrade.
De belangrijkste toevoeging zijn natuurlijk de waterattracties, maar er zijn nog veel meer subtiele veranderingen die een groot verschil maken. Zo is de manier waarop je paden aanlegt onder handen genomen, en kun je bijvoorbeeld pleinen en grote geplaveide gebieden creëren. Hierdoor kunnen je parkbezoekers bijna overal naartoe lopen en voor het oog ziet het er ook bevredigender uit.
Lekker complex
Het eerste deel was al behoorlijk complex als het gaat om het ontwerpen van je park, en in Planet Coaster 2 is dit nog iets uitgebreider geworden. Voor degenen die graag echt creatief aan de slag willen gaan, heeft Frontier Games het voor het eerst mogelijk gemaakt om individuele decoraties toe te voegen aan vlakke attracties, zodat je echt jouw stempel op je park kunt drukken. Het probleem is echter, en dan vooral met de console versie, dat het bouwen over het algemeen en dus het plaatsen van decoraties op objecten een gepiel blijft. Je zal dan ook aardig wat geduld moeten opbrengen, als je bepaalde dingen van scratch wilt ontwerpen. Op PC is het allemaal net iets nauwkeuriger, maar dat is ook niet gek met een toetsenbord en muis tot je beschikking.
Dat gezegd hebbende, ben ik oprecht blij dat Planet Coaster 2 gelijktijdig op consoles is uitgebracht. Het zal namelijk geen gemakkelijke opgave zijn geweest om een game als deze werkend te krijgen met een controller, maar Frontier heeft goed zijn best gedaan, hoewel het niet helemaal foutloos is. Gezien hoeveel acties en functies er in de talloze menu’s van Planet Coaster 2 zijn verstopt, is het verrassend eenvoudig om de game met een controller te navigeren. Het wordt alleen een klein probleem als je iets probeert te doen dat wat complexer is, zoals ik al eerder vermelde.
Maatwerk
Maar dat niveau van design is maatwerk, wat op zijn beurt weer optioneel is. Je kunt namelijk ook gebruik maken van een groot aantal standaardblauwdrukken, die ook zeker tot de verbeelding spreken. Je bent echter enigszins beperkt als het gaat om thema’s, want er zijn bijvoorbeeld alleen basiswinkels beschikbaar. Als je een chiquer thema in je park wilt zoals het oude Rome, dan zal je toch je eigen gebouwen moeten ontwerpen. Desondanks is dit geen dealbreaker en je kunt altijd toegang krijgen tot de Workshop, waar andere spelers hun eigen ontwerpen kunnen uploaden die jij weer kunt gebruiken in je eigen park. Het is echter wel vermeldenswaard dat je een Frontier-account nodig hebt om hiervan gebruik te kunnen maken.
De diverse gasten die hier rondlopen kijken ook graag naar de scenery, de prijzen van het eten en drinken, de wachttijden bij de attracties en ga zo maar door. Zaak is dus om overal diverse hotspots te maken, met mooi aangeklede winkeltjes en attracties, omringd door diverse scenery objecten zoals rotsen, piratenboten en ga zo maar door. Ook handig is om een schijthuis vlakbij attracties te plaatsen, want dat ruimt zo lekker op als Henkie uit de achtbaan stapt nadat hij zijn gezicht vol heeft gepropt met van die dure maar lekker vettige hamburgers uit jouw vreettentje.
Ondanks dat je het gevoel krijgt dat de gasten daadwerkelijk leven in Planet Coaster 2, zijn het stiekem ook pussies! Ze vinden namelijk al veel prima en durven er niet veel van te zeggen. Dat je bijvoorbeeld je park open gooit, zonder dat er nog iets te beleven valt, geven ze al graag teveel centjes uit voor de entree. Tuurlijk zeiken ze zo nu en dan wel eens dat de wachtrij bij de draaimolen te lang is, of dat de achtbaan te duur is maar toch smijten ze hun portemonnee graag in je schoot. Ondanks dat de AI dus zijn ding doet, kun je wel stellen dat de bezoekers zich het liefst hard laten naaien door jou.
Laat ik tevens eens vertellen over hoe leuk het is om zwembaden en waterglijbanen te bouwen in je park. Ik moet zeggen dat deze toevoeging echt heel erg leuk is, en dit zorgt ook voor voldoende variatie. Helemaal in de sandbox-modus waarin je gewoon creatief kunt zijn zonder beperkingen zoals geld, heb ik zoveel plezier gehad met het bouwen van een exclusief waterpark. Niets dan zwembaden, glijbanen en wildwaterbanen. Het bouwen van een zwembad is net zo eenvoudig als het bouwen van een pad, je zet een vorm uit of gebruikt een stempeltool om een enorme zwembad te creëren. Er zijn ook blauwdrukken die je kunt gebruiken en zodra je zwembad is geplaatst, kun je het decoreren met ligstoelen, waterspeelgoed en andere toffe zaken.
Achtbaan frenzy
Uiteraard heet deze game Planet Coaster 2, dus de nadruk wordt nog steeds gelegd op achtbanen. Ook hier zijn genoeg nieuwe toevoegingen gedaan en je vindt hier ook nieuwe op water gebaseerde achtbaantypes, zoals het type waterattracties die een plons in een zwembad maken terwijl je een helling afrijdt. Het maken van je eigen achtbanen is trouwens nog nooit zo diep geweest. Nogmaals, het is een taak die lastiger is dan het zou moeten zijn met een controller, dus je hebt behoorlijk wat geduld nodig om alles precies goed te krijgen. Voor degenen die dit onder de knie hebben, biedt Planet Coaster 2 alle tools die je nodig hebt om ongelooflijke attracties te maken. Voor degenen onder ons die niet geduldig genoeg zijn of niet creatief genoeg zijn, is er een goede selectie van kant-en-klare attracties om te gebruiken en heb je natuurlijk de beschikking over de eerder genoemde Workshop.
Grafisch is Planet Coaster 2 weer een pareltje. De game oogt zeer gelikt en de engine zorgt voor weelderige werelden. De vormgeving, het koddige cartoony uiterlijk van de bezoekers, de details in de attracties en andere objecten zien er allemaal fenomenaal goed uit. Het is dan ook leuk om in first-person mode jezelf te verplaatsen als een gast in het park. Je kijkt je ogen uit als je een prachtig park hebt gebouwd. Nu moet ik er wel even bij vermelden dat je een goede PC setup moet hebben om werkelijk te kunnen genieten van de eye-candy die Planet Coaster kent. Alles komt natuurlijk met z’n prijs. Op consoles draait de game in ieder geval lekker soepel en ziet het er gewoon goed uit, al kon ik wel opmerken dat er hier en daar wat kleine concessies zijn gedaan om de framerate soepel te houden.
Management
Qua management zit het in Planet Coaster wel snor, want de game heeft een shitload aan opties waarin je jezelf kunt verliezen. Zo kun je bijvoorbeeld in je hamburger tent bepalen hoeveel vlees, sla en saus er op je hamburger komt, en of dat gasten hier extra voor moeten bepalen. Hoeveel zout, mayonaise of ketchup moet er op de friet en hoeveel moet dat grapje kosten? Je bepaalt het allemaal zelf. Ook qua attracties kun je alles zelf bepalen. Mag de attractie starten als deze maar half bezet is, of wil je juist dat deze start als alle stoeltjes gevuld zijn? Hoe hard moet het ding gaan, hoeveel rondjes en wat moet dat kosten? Dit alles kan dus ingesteld worden, maar niet zonder consequenties. Als jouw attractie harder moet werken, kun je er verdomd op zeggen dat het ding ook sneller sneuvelt, maar als je deze juist op een chill-stand zet heb je kans dat de gasten er weer geen reet aan vinden. Dillema’s ten top, die jij lekker op mag gaan lossen.
Het management aspect komt ook terug in een heleboel dingen. Zo kun je personeel aannemen, en moet je deze tevreden houden. Pietje de schoonmaker kan het al gauw beu zijn om al die kotsende gasten achterna te huppelen en de toiletten te ontstoppen. Geef die beste man een tientje meer qua salaris en hij zal met een glimlach alle teringzooi van jouw bezoekers opruimen. Hetzelfde geld voor je winkelpersoneel, de entertainers en de technische staff welke je attracties bij houdt. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat ze nog wel eens een cursusje nemen, waardoor ze sneller reageren op problemen en dus ook sneller hun klusjes klaren.
En dan te denken dat er nog veel meer te managen is in deze game. Te weinig bezoekers? Fok die shit en start een reclame campagne om je park vol te krijgen! Te weinig attracties enzo? Pomp lekker wat geld in onderzoek voor nieuwe achtbanen, attracties en winkeltjes. Ik kan nog wel uren doortypen over de verschillende micro-management aspecten van Planet Coaster, maar ik ga er vanuit dat je mijn punt snapt.
Conclusie
Met meerdere spelmodi om mee aan de slag te gaan, een flinke campaign-modus met leuke missies en uitdagende doelen om te bereiken, en de mogelijkheid om eindeloos creatief te zijn, is er geen ontkennen aan dat Planet Coaster 2 de ultieme pretpark simulatir is geworden. De game is zeker niet perfect, waarbij het op de console de besturing nogal lastig kan zijn, en het kan soms pijnlijk frustrerend zijn om alles precies zo te krijgen zoals jij het wilt. Als je echter een fan bent van dit genre, is het de moeite waard om Planet Coaster 2 aan te schaffen. De game ziet er geweldig uit en het is heerlijk om te zien hoe je park beetje bij beetje tot stand komt.