NVIDIA heeft vandaag de meest geavanceerde consumenten-GPU’s voor gamers, ontwerpers en ontwikkelaars onthuld – de GeForce RTX 50-series desktop- en laptop-GPU’s. Meer er zijn nog wt nieuwe dingen besproken in de keynote tijdens de CES.
NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50-series opent nieuwe wereld van AI-computergraphics
Vandaag op CES onthulde NVIDIA de meest geavanceerde consumenten-GPU’s voor gamers, ontwerpers en ontwikkelaars – de GeForce RTX 50-series desktop- en laptop-GPU’s.
Aangedreven door de NVIDIA Blackwell-architectuur, vijfde generatie Tensor Cores en vierde generatie RT Cores, levert de GeForce RTX 50-series doorbraken op het gebied van AI-gestuurde rendering, waaronder neurale shaders, digitale mens-technologieën, geometrie en belichting.
De GeForce RTX 5090 GPU – de snelste GeForce RTX GPU tot nu toe – heeft 92 miljard transistors en biedt meer dan 3.352 biljoen AI-bewerkingen per seconde (TOPS) aan rekenkracht. Dankzij de innovaties van de Blackwell-architectuur en DLSS 4 presteert de GeForce RTX 5090 GPU tot 2x beter dan de GeForce RTX 4090 GPU.
NVIDIA DLSS 4 verhoogt prestaties tot 8x
DLSS 4 introduceert Multi Frame Generation om framerates te verhogen door AI te gebruiken om tot drie frames per gerenderde frame te genereren. Het werkt samen met de DLSS-technologieën om de prestaties tot 8x te verhogen ten opzichte van traditionele rendering, terwijl de reactiesnelheid behouden blijft met NVIDIA Reflex-technologie.
DLSS 4 introduceert ook de eerste realtime applicatie van de transformermodelarchitectuur in de grafische industrie. Op transformator gebaseerde DLSS Ray Reconstruction en Super Resolution modellen gebruiken 2x meer parameters en 4x meer rekenkracht om een grotere stabiliteit, minder ghosting, hogere details en verbeterde anti-aliasing in gamescènes te bieden. DLSS 4 wordt ondersteund op GeForce RTX 50-series GPU’s in meer dan 75 games en applicaties op de dag van lancering.
NVIDIA Reflex 2 introduceert ook Frame Warp, een innovatieve techniek om latency in games te verminderen door een gerenderde frame bij te werken op basis van de laatste muisinvoer vlak voordat het naar het scherm wordt gestuurd. Reflex 2 kan latency tot 75% verminderen. Dit geeft gamers een concurrentievoordeel in multiplayer-games en maakt singleplayer-titels responsiever.
Blackwell brengt AI naar Shaders/RTX Neurale Shaders
Naast de GeForce RTX 50-series GPU’s introduceert NVIDIA RTX Neural Shaders, die kleine AI-netwerken in programmeerbare shaders brengt, waardoor materialen van filmkwaliteit, belichting en meer in realtime games worden ontgrendeld.
Het renderen van gamekarakters is een van de meest uitdagende taken in realtime graphics, omdat mensen de kleinste fouten of artefacten in digitale mensen snel opmerken. RTX Neural Faces neemt een eenvoudig gerasterd gezicht en 3D posegegevens als invoer en gebruikt generatieve AI om een tijdelijk stabiel digitaal gezicht van hoge kwaliteit in realtime te renderen. RTX Neural Faces wordt aangevuld met nieuwe RTX-technologieën voor haar en huid met ray tracing. Samen met de nieuwe RTX Mega Geometry, die tot 100x meer ray-traced driehoeken in een scène mogelijk maakt, zijn deze verbeteringen klaar om een enorme sprong voorwaarts te maken in het realisme van gamekarakters en -omgevingen.
Autonome game personages/ACE
GeForce RTX 50-series GPU’s bieden toonaangevende AI TOPS om autonome gamepersonages aan te drijven, parallel aan de rendering van games.
NVIDIA introduceert een reeks nieuwe NVIDIA ACE-technologieën waarmee gamekarakters kunnen waarnemen, plannen en handelen als menselijke spelers. Autonome personages met ACE-technologie worden geïntegreerd in KRAFTON’s PUBG: BATTLEGROUNDS en InZOI, de aankomende levenssimulatiegame van de uitgever, evenals Wemade Next’s MIR5.
In PUBG plannen en voeren metgezellen, aangedreven door NVIDIA ACE, strategische acties uit en werken ze dynamisch samen met menselijke spelers om te overleven. InZOI bevat Smart Zoi-personages die hun gedrag autonoom aanpassen op basis van levensdoelen en gebeurtenissen in het spel. In MIR5 passen de raidbazen met een large language model (LLM) hun tactieken aan op basis van het gedrag van spelers, waardoor de confrontaties dynamischer en uitdagender worden.
AI Foundation-modellen voor RTX AI-pc’s
NVIDIA heeft foundation-modellen aangekondigd die lokaal draaien op NVIDIA RTX AI-pc’s. Deze modellen – aangeboden als NVIDIA NIM microservices – worden versneld door nieuwe GeForce RTX™ 50-series GPU’s, die tot 3.352 biljoen bewerkingen per seconde aan AI-prestaties en 32 GB VRAM bieden. De RTX 50-series is gebouwd op de NVIDIA Blackwell-architectuur en is de eerste GPU voor consumenten die ondersteuning biedt voor FP4-computing, waardoor de AI-inferentieprestaties met 2x toenemen en generatieve AI-modellen lokaal kunnen worden uitgevoerd met een kleinere geheugenvoetafdruk in vergelijking met hardware van de vorige generatie.
Use cases omvatten LLM’s, vision taalmodellen, beeldgeneratie, spraak, inbeddingsmodellen voor retrieval-augmented generatie, PDF-extractie en computer vision. NIM microservices bevatten alle noodzakelijke componenten voor het uitvoeren van AI op pc’s en zijn geoptimaliseerd voor gebruik op alle NVIDIA GPU’s.
NVIDIA zal een pijplijn van NVIDIA NIM microservices en AI Blueprints vrijgeven voor RTX AI-pc’s van topmodelontwikkelaars zoals Black Forest Labs, Meta, Mistral en Stability AI. Om te laten zien hoe enthousiastelingen en ontwikkelaars NIM kunnen gebruiken om AI-agenten en -assistenten te bouwen, heeft NVIDIA vandaag een voorvertoning gegeven van Project R2X, een pc-avatar met vision-functie die informatie binnen handbereik van de gebruiker kan brengen, kan helpen bij desktop-apps en videoconferentiegesprekken, documenten kan lezen en samenvatten, en nog veel meer.
NVIDIA Studio AI-tools voor ontwerpers
De GeForce RTX 50-series GPU’s geven creatieve workflows een superboost. RTX 50-series GPU’s zijn de eerste GPU’s voor consumenten die FP4-precisie ondersteunen, waardoor de prestaties van AI-beeldgeneratie voor modellen zoals FLUX met 2x toenemen en lokaal kunnen draaien met een kleinere geheugenvoetafdruk, vergeleken met hardware van de vorige generatie.
GPU’s uit de GeForce RTX 50-series zijn ook uitgerust met NVIDIA encoders van de negende generatie voor geavanceerde videobewerking met ondersteuning voor het 4:2:2 pro-grade kleurenformaat, en worden geleverd met NVIDIA DLSS 4 en tot 32 GB VRAM om enorme 3D-projecten aan te pakken.
De NVIDIA Broadcast-app, onderdeel van de NVIDIA Studio suite van tools, krijgt twee AI-gestuurde bètafuncties voor livestreamers: Studio Voice, dat microfoonaudio verbetert, en Virtual Key light, dat gezichten verlicht voor gepolijste streams. Streamlabs introduceert de Intelligent Streaming Assistant, aangedreven door NVIDIA ACE en Inworld AI, die fungeert als cohost, producer en technische assistent om livestreams te verbeteren.