De E3 is voorbij, en dat betekend voor Nintendo Nederland dat zij een aardig evenementje mogen organiseren voor de Nederlandse pers om hun nieuwe games eens te checken. Wij kregen natuurlijk ook een uitnodiging en stuurde Rowdy op pad om eens te kijken wat The Big-N voor ons in petto heeft!
Dit jaar mochten wij afreizen naar Utrecht om daar, in de mega-bioscoop van de Jaarbeurs, een flink aantal titels te testen welke we eerder al hebben mogen aanschouwen op de E3. Games zoals Super Mario Odyssey, Splatoon 2, Mario + Rabbids: Kingdom Battle, Sonic Forces, Mario & Luigi: Superstar Saga en veel meer waren er volop speelbaar. Bij deze dan ook een indruk van een aantal games die wij hebben mogen spelen of mogen bekijken.
Tijdens ons bezoek aan Nintendo, werden wij eerst begeleid naar een bioscoopzaal. Hier kregen wij een presentatie waarin er uitgebreid werd gesproken over de 3DS remaje van Metroid 2: Return of Samus, de aankomende Yoshi-game voor de Switch en wat allerhande informatie over Mario Odyssey. De eerste twee games waren ook niet speelbaar op het event, en het was dan ook goed dat Nintendo even de tijd nam om de games te showcasen op het grote bioscoopscherm. Dat Super Mario Odyssey nog wat screen-time kreeg was een beetje vreemd, aangezien de game gewoon speelbaar was op de vloer. Desalniettemin kregen we wel een indruk van hoe de game zou spelen, zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan als we de game voor het eerst mochten spelen. Het ergste wat je natuurlijk kan hebben, is dat je voor lul staat in het openbaar omdat je niet weet hoe die shizzle werk.
Metroid : Samus Returns (3DS)
Oke, in het begin van het event moesten we dus allemaal even gezellig verzamelen in een bioscoopzaal. Hier kregen wij gameplay te zien van een drietal titels, waaronder de remake van Metroid 2: Return of Samus. Deze game verscheen eerder in 1992 op de Game Boy, en hier werd Samus Aran op pad gestuurd naar planeet SR388 wat de thuisplaneet van de Metroids moet zijn. Qua verhaal zal er weinig verschil zijn met het origineel, maar grafisch is het een heel ander verhaal. Ondanks dat we de 3DS game mochten aanschouwen op een bioscoopscherm, zag het er verdomde goed uit en veel gamers zullen het origineel ook niet echt gespeeld hebben. De Game Boy kende alleen maar zwart/wit tinten en met deze remake mocht ontwikkelaar MercurySteam ook helemaal los. Deze ontwikkelaar zal je misschien wel kennen van de Castlevania: Lords of Shadow-reeks.
We kregen een gedetailleerde spelwereld te zien, en de game speelt zich dan ook als een 2.5D platform game zoals we het gewend zijn. In grote lijnen is er in gameplay weinig veranderd, maar toch zijn er een aantal hedendaagse vernieuwingen te vinden in Samus Returns. Zo kent deze remake wel een map, waardoor je makkelijker kunt orienteren door de spelwereld. Ook nieuw is de melee-counter die Samus nu onder de knie heeft gekregen. Hiermee kun je aanvallende vijanden van je afslaan, waardoor ze gedesorienteerd raken en je ze makkelijker kunt doden. Een andere nieuwigheid zijn de Aeion abilities. Dit zijn speciale krachten die gebruik maken van een nieuwe energiemeter. Een voorbeeld van deze krachten is de scanpulse. Dit is een kracht waardoor je breekbare objecten kunt herkennen en zo kun je ook een gedeelte van de map scannen. De laatste nieuwe vaardigheid die wij mochten aanschouwen, is de mogelijkheid om vrij te richten. Hierdoor kun je makkelijker op blokken schieten welke je pad blokkeren, maar ook vliegende vijanden zijn makkelijker uit de lucht te knallen.
Tijdens de speelsessie kregen wij een mooie indruk van deze oude, nieuwe Metroid game. Voor de oldschool gamers zal het dan ook een feest van herkenning zijn tijdens een speelsessie met Metroid: Samus Returns. We mogen de game op 15 september van dit jaar verwachten op de Nintendo 3DS!
Yoshi (Switch)
Een andere game, die wel getoond werd maar niet speelbaar was, is Yoshi. De Nintendo medewerker welke de game speelde en uitlegde was zeer enthousiast over de game en liet ons dan ook het eerste level van de game zien. De zoetsappigheid en het speelse karakter spatte van de game af, en dat is zeker een positief iets. In een soort van diorama-stijl is deze nieuwe Yoshi game opgebouwd. In de verte zien we koddige heuveltjes, papieren grasplukken, kartonnen koeien en boomstammen gemaakt van gebruikte wc-rollen. De hele spelwereld lijkt in elkaar geknutseld te zijn, en met het gebruik van de Unreal Engine komt dit alles zeer vrolijk en overtuigend over. De game verschilt behoorlijk met zijn voorganger, Woolly World, en dit is te zien in het grafische gedeelte en de ‘pace’ van de gameplay. Waar het vorige deel alles was opgetrokken uit wol, kent deze nieuwe Yoshi-game een groot knutsel gehalte. De spelwereld ziet er ongelooflijk vrolijk, kleurrijk en overtuigend uit. De snelheid is ook een stuk opgeschroefd, want waar Woolly World nogal een langzaam tempo had, is deze Yoshi-game toch een stuk sneller.
De gameplay kent weinig veranderingen in vergelijking met eerdere games van Yoshi. Toch kent de game wel wat meer diepte, want het is nu ook mogelijk om je eieren in de achtergrond te schieten. Zodoende kun je eieren smijten tegen de kartonnen koeien, maar ook tegen elastiekjes die gebouwen bij elkaar houden. Zodoende klappen de huizen uit elkaar en verschijnen er leuke nieuwe gebieden. Heb je een level uitgespeeld, dan kun je de boel ook nog eens bekijken vanaf de andere kant. Elk level kent zijn eigen ‘flipside’ en dit zal de herspeelbaarheid veel goeds doen. In plaats van een kleurrijk en koddig level, kijken we nu vanaf een ander perspectief naar de levels. Hier valt op dat diverse objecten echt in elkaar geknutseld zijn. Zo zie je dat de eerder genoemde koeien aan de achterkant echt van karton zijn, en vast geplakt zitten met plakband. Ook de vlinders die je eerst zag, blijken achter de papieren bosjes door Shy-Guys vast gehouden te worden.
Ondanks dat we pas een level hebben mogen zien, vanuit twee perspectieven, mag ik alvast concluderen dat de nieuwe Yoshi-game weer als vanouds gaat worden. Hopelijk zal Nintendo de riedeltjes die je op de achtergrond hoort nog wel wat interessanter maken, want deze zullen snel op je zenuwen werken. Yoshi zal ergens in 2018 verschijnen voor de Nintendo Switch.
Super Mario Odyssey
De game waar het op dit moment allemaal om draait bij Nintendo. We werden een tijdje geleden al lekker gemaakt met een hippe trailer van deze aankomende Mario-game, hierin zagen we de koddige loodgieter rondlopen in een semi-realistische stad waarin Mario tussen de gele taxi’s mocht lopen. Nu was daar eindelijk het moment om de demoversie van de game te spelen, en onze enthousiasme is er erg groot door geworden.
In Super Mario Odyssey mogen we weer aan de slag om Peach uit de klauwen van Bowser te redden. Dankzij een soort ruimteschip kan Mario zich verplaatsen naar diverse koninkrijken om daar zoveel mogelijk Power Moons te verzamelen. Daarnaast beschikt elk koninkrijk over zijn eigen betaalmiddel. Deze kun je verzamelen om zodoende meer outfits en andere zaken te kopen.
In de demo hadden we beschikking tot twee spelwerelden, waaronder een woestijn-achtige wereld en een grote stad. Odyssey kent de welbekende 3D mario gameplay, waarin we diverse open werelden mogen verkennen en de nodige stunt-jumps kunnen maken, maar dit keer hebben we weer een nieuw element waarmee we aan de slag mogen. Mario heeft namelijk een nieuwe mattie, genaamd Cappy. Dit is niet een of andere dude die je tegenkomt, maar je eigen rode pet. Cappy kun je gebruiken als een soort frisbee om zo diverse Goomba’s en Koopa’s uit te schakelen, maar de rode pet kan meer. Zo is het mogelijk om andere personages en vijanden, welke geen hoed dragen, onder controle te krijgen. Zo kun je jezelf verplaatsen als een Bullet Bill (jeweettoch, die kogel) om op plekken te komen waar je niet zo snel zou komen. Ook kun je Cappy gooien, er weer bovenop duiken en dan weer gooien en erop springen om zo op hoger gelegen punten te komen in een wereld.
Super Mario Odyssey is een game die weer terug gaat naar zijn 3D wortels. De invloeden van Super Mario 64 en Sunshine zijn alom aanwezig en dankzij de nieuwe opzet en de nieuwe gameplay met Cappy maken er weer een feest van. We kunnen dan ook niet wachten op de volledige versie van de game, want ondanks de 30 minuten aan speeltijd smaakte dit alles naar meer. Super Mario Odyssey verschijnt op 27 oktober voor de Switch.
Sonic Forces (Switch)
SEGA was ook vertegenwoordigd met de game Sonic Forces. Een Sonic-game welke de fans hoop geeft dat het ooit nog eens goed komt met de blauwe egel. In de demo die we mochten spelen vallen gelijk een aantal dingen op. Zo is het tempo ongelooflijk snel, ziet het er fantastisch uit en wisselt de gameplay zich af tussen 3D en 2D. Denk hier aan een mix van Sonic Adventures en de originele Sonic van de Megadrive. Als een razende stormde ik door het demolevel heen, en bumpte ik van de ene naar de andere vijand om zodoende met een rotgang verder door het level te stormen. De mix van 2- en 3D komt erg goed over, maar het is de vraag of de game werkelijk de moeite waard is. Dit kunnen we aan de hand van een demo niet constateren, dus is het wachten geblazen op de volledige game. Sonic Forces zal eind dit jaar verschijnen voor de Switch.
Mario + Rabbids: Kingdom Battle (Switch)
Games waarin twee uitgevers met elkaar samenwerken zijn vaak leuk. Square deed dit al met Disney in de gameserie Kingdom Hearts, Capcom doet het met Marvel waarin diverse helden van beide partijen het tegen elkaar opnemen en zo zijn er nog een aantal voorbeelden te noemen. Ubisoft en Nintendo slaan de handen ineen met Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Hier nemen Mario, Luigi, Peach en Yoshi het samen met een viertal Rabbids op tegen een aantal doorgedraaide Rabbids. Voor diegene die de Rabbids niet kennen, dit zijn een stel konijn-achtige wezens die erg lijken op de gele minions.
Dit is een ander soort Mario-game als wat je gewend bent en in plaats van een platformgame, krijgen we een tactische turnbased RPG in een isometrisch perspectief. Ook maken de karakters gebruik van laserwapens om de vijandige Rabbids te verslaan. Tijdens het spelen valt op dat je wel een liefhebber moet zijn van het turnbased RPG-genre. Gelukkig is de learningcurve heel makkelijk en speelt de game binnen luttele minuten gelijk lekker weg. Mario en de Rabbids moeten natuurlijk wel een breed publiek aanspreken, en wellicht lukt het ook met deze opzet.
Mario + Rabbids: Kingdom Battle verschijnt op 29 augustus, exclusief voor de Switch.
Fire Emblem Warriors (Switch)
Omega Force, Team Ninja en Intelligent Systems hebben de handen ineengeslagen voor de game Fire Emblem Warriors! Wat is het? Nou heel simpel: Ken je Hyrule Warriors nog? Nou dat dus, maar dan in een Fire Emblem jasje. Marth, Ryoma, Xander en andere Fire Emblem helden zullen hun opwachting maken in deze hectische hack’n slash game. Fire Emblem Warriors verschijnt eind september in Japan. Verwacht wordt dat de game ergens in het derde kwartaal ook in Nederland zal verschijnen.
Splatoon 2 (Switch)
Zoals Flloyd het in een eerder artikel al een schreef: Splatoon is de liefste shooter die er is. In Splatoon 2 speel je met teams van vier tegen vier en neem je het met een verfroller, supersoaker/sniper of geautomatiseerde verfspuiten tegen elkaar op. Het doel? Het level zoveel mogelijk kleuren met jouw verf. Vijanden die je tegenkomt, mag je natuurlijk ook gewoon afschieten waarna ze sterven in een ontploffing van verf. Splatoon 2 liep vrij soepel en was een leuke ervaring, en is een kindvriendelijke shooter. Splatoon 2 verschijnt op 21 juli voor de Nintendo Switch.
Pokken Tournament DX (Switch)
Krijg de Pokken, was een veel gehoorde kreet tijdens het spelen van deze aankomende Switch game. Deze Pokemon fightinggame is van de hand van Bandai-Namco welke we weer kennen van de Tekken-serie. Hierin moeten diverse Pokemon elkaar de schedel inslaan en de game kent dan ook de opzet van Tekken. Dankzij een serie special moves, Mega Evolutions en het gebruik van support-Pokemon krijgt de game ook een eigen smoel. De game is al eerder verschenen voor de WiiU en Pokken Tournament DX zal op 22 september verschijnen voor de Nintendo Switch.
https://www.youtube.com/watch?v=QLB-cCVwPJ0
Flip Wars (Switch)
Flip Wars is een eShop game welke speelbaar was op het evenement. Het is een soort mengeling van Bomberman, Splatoon en Mijnenveger, waarin vier spelers het tegen elkaar opnemen om het speelveld zoveel mogelijk hun kleur te geven. Dit alles aangevuld met een shitload aan powerups maken het een ongelooflijk verslavende game. Laat je niet misleiden door het simplistische uiterlijk, want de game is aardig pittig te noemen.
Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions (3DS)
Ook waren er een aantal Nintendo 2DS XL handhelds voorhanden. Deze nieuwe console zal binnenkort ook verschijnen, en lijkt veel op de Nintendo 3DS XL maar dan zonder de 3D. Er waren een aantal games speelbaar zoals Devilish Brain Training enzo, maar de game die we het liefste wilde zien was de remaster van Mario & Luigi: Superstar Saga.
Deze game verscheen al eerder op de GBA en is al een flink aantal jaartjes oud. De game is een RPG en kent elementen uit de SNES-game Super Mario RPG en Paper Mario voor de GameCube. In vergelijking met het origineel doet deze remaster weinig nieuws, maar toch blijft dit de beste Mario & Luigi game die er is. De gameplay is hetzelfde gebleven, maar we krijgen op het onderste scherm nu wel genoeg nieuwe info wat het allemaal wat handiger maakt. Het is ongelooflijk hoe mooi ze deze remaster hebben weten te maken. De karakters zien er veel meer cartoony uit, en de animaties zijn een stuk vloeiender. De welbekende humor is ook weer aanwezig, en we kijken dan ook echt uit naar deze remaster om deze oude game weer eens goed opnieuw te spelen.
Op 22 november zal Mario & Luigi: Superstar Saga verschijnen voor de Nintendo 3DS.
Tot slot
Ondanks de vele games die we hebben mogen aanschouwen (waaronder FIFA18, welke voor zich spreekt) op het event, waren er toch een aantal titels die we miste. Zo kregen we tijdens de presentatie wel Yoshi te zien, maar de aankomende Kirby game ontbrak gewoon. Zo wilden wij ook meer zien van Xenoblade Chronicles 2, Skyrim en Rocket League, maar deze titels waren niet aanwezig. Een gemiste kans is dit niet, want met de bovenstaande games die we hebben mogen spelen kunnen we stellen dat de line-up er steeds beter op wordt. Nintendo is naar ons inziens ook op de goede weg om een kwalitatieve line-up af te leveren.