De hoog geprezen Souls-franchise van FromSoftware heeft zo’n blijvende stempel op de gamingindustrie gedrukt dat andere ontwikkelaars niet kunnen stoppen met het proberen om de magie ervan na te bootsen in hun eigen games. Zo ook het intrigerende Mortal Shell, welke wel erg leentjebuur speelt met de welbekende serie.
Hoewel veel games vreemd en ten onrechte als “Souls-like” worden bestempeld, is Mortal Shell een onmiskenbare Souls-kloon. Toen ik begon met deze game viel me dan ook op dat de game heel erg veel aspecten heeft overgenomen van de Dark Souls-games. Van de itembeschrijvingen in de laadschermen tot de manier waarop je jouw personage bestuurt en de verborgen stukjes “lore” die de game kent. Ook de manier waarop je je zielen, of in dit geval teer, terugvindt nadat je dood bent gegaan. Mortal Shell voelt dan ook als een echte Souls-game aan. Toch heeft de game wel een aantal ontbrekende elementen die juist de FromSoftware games zo leuk maken (ondanks hun moeilijkheidsgraad).
Butt naked
In Mortal Shell ren je in feite door de gamewereld als een naakte kerel zonder huid die de lichamen van gevallen ridders kan overnemen, dit zijn de Mortal Shells waar de titel op slaat. Vanaf het begin van de game kun je binnen de eerste uren de vier Shells ontdekken, en alle vier hebben ze hun eigen kenmerken. Zo is er een Shell welke bijvoorbeeld dient als een tank, waardoor je meer damage kunt oplopen maar welke wel langzame aanvallen kent. Of wat dacht je van een Shell waarmee je snelle aanvallen kunt doen, meer stamina hebt maar daardoor ook minder health hebt. Elk van de vier Shells heeft zijn eigen tactiek, maar je hoeft niet perse te wisselen omdat het allemaal neerkomt op persoonlijke voorkeur en speelstijl.
Afgezien van de traditionele gameplay van aanvallen terwijl je inkomende slagen ontwijkt, heeft Mortal Shell een aantal interessante mechanics waarmee het spel zijn gameplay onderscheidt van vergelijkbare games. Om te beginnen kun je jouw personage hard laten worden om alle inkomende schade te absorberen en een Tarnished Seal gebruiken om slagen af te weren en vervolgaanvallen uit te voeren. Hoewel dit allemaal nieuw en interessant klinkt, is het een andere manier van blocken en pareren van aanvallen en is het dus stiekem niet iets werkelijk nieuws.
Griezelig
De spelwereld van Mortal Shell ziet er erg gedetailleerd uit en is best memorabel te noemen. Het kent een handvol verschillende omgevingen, en vooral de kasteelachtige omgeving zijn uitvoerig en stijlvol ontworpen en kennen een indrukwekkend aantal sterke vijanden die je het leven zuur kunnen maken. In welke omgeving je ook bent, er is een altijd een gevoel van spanning en mysterie aanwezig dat een consistent griezelig gevoel creëert dat je op het puntje van je stoel zal houden. Ondanks dat de game niet echt iets nieuws doet, is de wereld waarin het zich afspeelt best goed in elkaar gezet. Het is alleen zo jammer dat de game niet erg groot en uitgebreid.
Net niet helemaal
Natuurlijk moet er gezegd worden dat Mortal Shell niet echt origineel te noemen is. Onthoud; Demon’s Souls is meer dan tien jaar geleden uitgebracht en deze klassieke game is nog steeds op alle mogelijke manieren superieur aan Mortal Shell. Het feit dat de game zo hard probeert om de gameplay en wereld van de Souls-serie na te bootsen, geeft je het gevoel van iets wat er nieuw uit ziet maar alsnog gedateerd aanvoelt. Dit geldt vooral als je bedenkt dat Demon’s Souls vol zat met spannende scenario’s waardoor je je consequent aan je huidige situatie aanpaste, terwijl Mortal Shell mij niet echt een geen gevoel van opwinding wist te geven. Elk gebied voelt hetzelfde aan en vijanden zijn meestal generiek en vereisen niet veel strategie. Het is jammer, want de mechanics die de game kent is best solide en veelbelovend te noemen, maar deze kon op veel slimmer manieren worden gebruikt in de game.
Moeilijk oppervlakkig
Ten slotte is de grootste teleurstelling het gebrek aan variatie in de game. Je zou denken dat je met de vier speelbare Shells genoeg hebt om aan te sleutelen, maar dat is gewoon niet het geval. De game heeft niet echt een level-up systeem, er zijn maar vier slagwapens en één afstandswapen, en de Shells verschillen visueel niet veel van elkaar. Character progressie wordt in wezen gedaan door middel van eenvoudige upgrades die je nieuwe eigenschappen en vaardigheden geven, of het nu gaat om het verbeteren van je Shell of wapen, wat nogal teleurstellend is. Dit zorgt er dus voor dat je niet echt een generieke build kunt maken van je personage en hierdoor voelt de game al snel oppervlakkig aan doordat juist dit soort opties ernstig en nodeloos beperkt zijn in de game.
Conclusie
Mortal Shell is een aardige poging om een nieuw soort Souls-ervaring naar gamers te brengen en de game biedt een aardig solide ervaring. Toch verlang je tijdens het spelen van deze game meer naar een echte Souls game omdat de hoeveelheid afwisseling en opwinding in de games van FromSoftware veel beter zijn uitgewerkt. In feite hadden ze de game dan stiekem ook wel Hollow Shell mogen noemen, en dat is wel jammer want de potentie is er zeker wel.