Mortal Kombat 11 | REVIEW

Vier jaar na zijn voorganger doet Mortal Kombat 11 iets waarvan velen dachten dat het niet mogelijk zou zijn: het geeft fans van de serie een van de beste vechtspellen van de afgelopen jaren. Dit wordt niet bereikt door iets compleet nieuw te doen of door de serie opnieuw uit te vinden, maar juist door alles wat eerder werkte in voorgaande games opnieuw te gebruiken en het zo naar een nieuw en hoger niveau te tillen. En ondanks dat MK11 een van de vetste fighting games van het moment is, kent het ook de nodige kritiek. Wat dat is, lees je uiteraard in deze review!

2011 was het jaar dat de Mortal Kombat serie een complete reboot kreeg. Brute en bloederige actie verpakt met een vernieuwend vechtsysteem voor de serie. De game was dan ook een regelrecht succes en de serie kreeg daardoor een flinke boost. Oldschool als newschool gamers waren in ieder geval enthousiast. In 2015 kwam NetherRealm Studios met Mortal Kombat X, welke voortborduurde op dit succes, alleen nu konden we eindelijk iedereen een kopje kleiner maken op de nieuwe generatie consoles. Daarnaast werd het Kombat Pack geïntroduceerd, waardoor je beschikking kreeg tot een groot aantal DLC karakters, alleen kostte dit wel aardig wat centjes. Voor diegene die later inschakelde in de serie, kwam er iets later nog Mortal Kombat XL. Dit was gewoon de complete editie van het tiende deel, met alle karakters en skins doe je eerst apart kon kopen.

Nu anno 2019 mogen we dus aan de slag met het elfde deel in de serie, en man man wat heeft NetherRealm Studios er weer een feestje van gemaakt voor alle fans!

Round One, Fight!

Wie al eerder MKX of juist Injustice 2 hebben gespeeld, zullen zich gelijk in hun element voelen in MK11. In grote lijnen is er weinig veranderd, en daar ben ik ook ontzettend blij mee. Het vechtsysteem is net zoals in MKX snel en goed onder de knie te krijgen, en ook de diverse omgevingen zijn ontzettend interactief en zien er oogstrelend uit. Toch moet je wel een beetje moeite doen om goed te worden in MK11, en menig buttonbasher zal in de singleplayer nog aardig mee komen, maar zal in de online modus totaal geen kans maken. Het is dan ook zaak om de gameplay goed onder de knie te krijgen. Dus zoek je favoriete personage, leer zijn specialmoves en combo’s en zorg ervoor dat je jezelf niet voor paal zet in de online community van de game.

Zwaard in je oog

Een vette toevoeging aan de gameplay zijn de Fatal Blows. We kennen deze al uit het vorige deel, al heten ze toen X-Ray effects. Als je in een match zit, en je gezondheid loopt omlaag kun je met een simpele druk op beide schouderknoppen enorm veel schade aanrichten aan je tegenstander. Je breekt zodoende met gemak de botten van je tegenstander, maar menig personage is er ook niet vies van om een zwaard of dolk door je ogen of borstkas te rammen. Dit brute geweld wordt stijlvol neergezet in een hele brute cutscenes waar je bek van open zal vallen. Toch is het wel jammer dat elk personage maar een Fatal Blow kent en dat er hierin helaas geen variatie in te vinden is. Op den duur worden de Fatal Blows dan ook een beetje eentonig en zelfs een beetje irritant, aangezien deze moves nogal wat tijd innemen.

Kombootje hier, kombootje daar!

Mortal Kombat 11 is echt gemaakt om je te specialiseren in jouw favoriete karakters. De talloze combo’s en special moves zijn namelijk niet uit je hoofd te leren als je echt wilt gaan vechten met alle karakters. Het leuke is dat je nu per vechter kunt kiezen uit vechtstijlen die je zelf ook kunt customizen. Dit zorgt er voor dat er verschillende speelstijlen met een karakter ontstaat waardoor elke match anders kan zijn. Hierdoor kun je bijvoorbeeld wisselen met diverse special moves van personages, waardoor elk personage toch wel aardig uniek aan kan voelen tijdens een online match.

What’s the Story, Blood & Gory

Als je de game voor het eerst start is het verstandig om te beginnen met de tutorial mode. Hierin worden alle gameplay elementen aan je uitgelegd, en kun je ze ook oefenen. Heb je dit een beetje doorlopen en denk je klaar te zijn voor de strijd is het handig om de Story Mode te proberen. Dit is een lineair opgezet verhaal waarin je de basis beginselen onder de knie kan krijgen van diverse personages die de game kent. Je speelt niet constant met een en dezelfde gekozen karakter maar je krijgt elk hoofdstuk een andere vechter onder de knopjes. Het geheel wordt aan elkaar verbonden door middel van gelikte tussen filmpjes. Het jammere aan de Story Mode is dat het verhaal maar van een perspectief verteld wordt. De kant van de goodguys a.k.a. team Raiden. Na het voltooien van de Story Mode krijg je dan ook niet de optie om de andere kant van het verhaal te kiezen, en ik ben zo iemand die ook de donkere kant van het verhaal graag uitgelicht had gezien.

Een andere minpunt aan de Story Mode is dat er geen Fatalities gedaan kunnen worden. Zo nu en dan wordt er wel een personage bruut afgeslacht in een van de vele vette tussenfilmpjes, maar zelf mag je dit helaas niet doen. Op zich is dit wel begrijpelijk want anders klopt het hele verhaal niet meer. Al met al is de verhalende modus er wel eentje die kont schopt, en je soms met je bek vol tanden laat staan door de diverse vette gebeurtenissen. Het is een mooie prestatie van NetherRealm Studios dat ze een fantastische en filmische ervaring neer weten te zetten, al neigt het verhaal soms wel naar het niveau van Goede Tijden Slechte Tijden als het gaat om plottwists.

Tijdens je speelsessies met de game kun je diverse pakjes en accessoires vrijspelen om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld jouw Scorpion er anders uitziet dan die van je tegenstander, wat natuurlijk een leuk gegeven is. Toch kent deze customisation toch wel de nodige kritiek, want ondanks dat je alle kleine dingetjes vrij kunt spelen in de game, zoals skins, maskers en weaponskins, duurt het wel een hele lange tijd voor je alles vrij gespeeld hebt.

Online Brutality

De Online Mode van de game is ook erg tof uitgevoerd en kent diverse opties om zo anderen een kopje kleiner te maken. Je hebt het traditionele 1 vs 1 maar er is ook een “King of The Hill” mode, ofwel zoals we vroeger deden: De verliezer moet zijn controller doorgeven, winnaar mag blijven. Echt vernieuwende modes zijn niet te vinden in het online segment, maar niets is vetter om online iemand compleet kapot te rammen en te eindigen met een Fatality om zo je status in de online community te vergroten.

Laat die Koins maar rollen

Hoe meer je speelt, hoe meer je krijgt. In de game verdien je namelijk ook “Koins”. Dit zijn munten die je uit kunt geven in de “Krypt”. Deze kennen we natuurlijk al uit de voorgaande game en dit is een third-person spelwereld bezaaid met kisten die je tegen betaling van Koins kunt openen. Zo vindt je diverse unlockables zoals nieuwe Fatalities, Brutalities, outfits, concept-art, karakter modellen, je schoonmoeder en meer. Een leuke motivatie om te blijven spelen.

Het is natuurlijk wel goed voor de speelduur, maar je kunt alles ook gewoon vrijspelen door middel van microtransactions. Het is dan weer zo jammer om te zien dat een ontwikkelaar weer van alles achter een paywall zet om zo extra centjes binnen te kunnen harken. Helemaal als je weet dat er een Kombat Pack is waarmee je weer extra personages kunt kopen. Of wat dacht je van Shao Kahn, de opper eindbaas uit de eerste Mortal Kombat-games kun je krijgen als je een pre-order had geplaatst, heb je dit niet gedaan mag je zes euro aftikken van je bankrekening als je ook dit karakter aan het roster wilt toevoegen. Allemaal net weer een beetje jammer bij deze toch best wel brute en toffe game.

Kratje bier fighter

Ben jij niet zo van het online kont schoppen, dan kun je naast de Story Mode ook je lol op met diverse Towers. Lekker in je eentje vechten totdat je erbij neervalt. Ik moet er ook bij melden dat er Living Towers zijn, met constant nieuwe uitdagingen die dagelijks wisselen. Leuke variatie voor de eenzame gamertjes die eenzaam opgesloten zitten op hun kamer. Naast de singleplayer kun je ook nog genieten van diverse andere modi.

Toch is Mortal Kombat 11 gemaakt om met andere te spelen, en gelukkig kan dit ook op je eigen bank, samen met vrienden en een kratje bier. MK11 is uitermate geschikt voor dit soort sessies, en niets is vetter om je mattie die naast je zit, die met zijn bek vol tanden zit te kijken, hoe jij hem finaal in maakt. Het is uiteraard wel erg fijn dat als je samen met een vriend of vriendin deze game speelt diehet spel ook een beetje kent, want een beetje uitdaging is altijd welkom.

Fatality

Mortal Kombat 11 ziet er erg gelikt uit. De animaties, de interactieve achtergronden, de bottenbrekende Fatal Blows en natuurlijk de fuckin’ gruwelijke Fatalities, alles is gewoon met veel zorg en liefde gemaakt! De game is kwalitatief helemaal in orde, zelfs ondanks dat de variatie in een later stadium ver te zoeken is. Hoe vet de Fatalities ook zijn, elk karakter kent er maar twee (waarvan je de tweede vrij moet spelen, of koopt dankzij microtransactions)… Op een gegeven moment heb je alles wel gezien, maar het blijft spannend om je skills te delen met de rest van de wereld.

Conclusie

Mortal Kombat 11 is weer een geweldige fightinggame gebouwd op een solide basis. De Story Mode is zeer vermakelijk en ziet er verdomde goed uit maar kent geen replay waarde. De game kent talloze unlockables, heeft een geweldige (online) multiplayer, het vechten gaat als een zonnetje en het ziet er ook nog eens gelikt uit.

Helaas zijn er ook wat minpunten te benoemen, zoals het gebrek in variatie in Fatalities en Fatal Blows. Het grootste minpunt van MK11 zijn wel de microtransactions en de dure DLC om nieuwe vechters te krijgen. De basis is gelegd met een aantal goede karakters, maar voor nieuwe karakters moet je binnenkort weer grof geld betalen. Dit komt een beetje aan als een klap in je gezicht met een stoeptegel en NetherRealm Studios had het dit keer wel ietsje anders mogen doen. Het voelt naar mijn mening dan ook een beetje cheap ass aan, en dat is wel een kleine smet op een geweldige fightinggame.

Desondanks haal je met Mortal Kombat 11 wel een ontzettend vette, brute, lompe, solide en bloederige fightinggame in huis waarmee je jezelf zeker uren kunt vermaken. GET OVER HERE!

Mortal Kombat 11 | REVIEW
HOT!
Geweldige visuals en solide gameplay
Loopt als een tiet
Ontzettend uitgebreid qua modes, personages en customisation
NOT!
Microtransacties en DLC plannen... *zucht*
Iets meer variatie met Fatal Blows en Fatalities was fijn geweest
Story Mode kent maar een verhaal
85
SCORE
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x