Zoals jullie allen wel weten is Virtual Reality in opkomst. Facebook (met Oculus Rift), Sony en HTC zijn bezig met hun eigen brillen en uitbreidingen hiervoor. Virtual Reality is uiteraard een hele nieuwe belevenis, die iedereen op zijn minst een keer geprobeerd wil hebben. Toch is er één knelpunt, veel mensen worden binnen no-time kots en kots misselijk.
Mogelijk is er een uitkomst gevonden door onderzoekers van de Amerikaanse Purdue University. Na grondig onderzoek van verschillende Virtual Reality games ontdekten zij waarom games als Skyrim en de Rollercoaster-demo er al snel voor zorgen dat je de inhoud van je maag in een emmer wilt gooien, terwijl “Elite: Dangerous” vele malen langer gespeeld kan worden zonder problemen. De reden hiervoor, veel simpeler dan gedacht, is dat de camera in “Elite: Dangerous” zich constant bevindt op hetzelfde punt. Hierdoor focus je dus ook op één punt. Bij andere games begint de misselijkheid doordat je geen stabiel fixatie punt hebt.
In real life heeft iedereen ook een stabiel fixatie punt, namelijk je neus, waar je constant overheen gluurt. Daarom vonden de onderzoekers het een geniaal idee om een virtuele neus toe te voegen aan de games. De problemen met de inhoud van je maag zijn hier niet compleet mee opgelost maar je kunt wel wat langer doorspelen. Bij normale, rustige games duurde het gemiddeld 94,2 seconden langer voordat de proefpersoon om een teiltje vroeg. Bij de intense achtbaansimulaties was dit een schokkende 2,2 seconden langer.
Ik hoor je al denken, zo’n neus in het beeld is lekker irritant, maar bij de meeste proefpersonen viel dit niet eens op. Waarom? Omdat we in het dagelijks leven ook continu onze neus zien, maar onze hersenen dit bewust negeren. Of deze uitkomst ervoor gaat zorgen dat er in de toekomst overal een virtuele neus gaat verschijnen is nog maar de vraag, maar gezien de uitslag van de onderzoeken kan het wel eens het neusje van de zalm worden!