Bethesda is sinds gisteren officieel onderdeel geworden van Xbox Game Studios. Naast dat Microsoft nu alle franchises bezit van de ontwikkelaar hebben ze nu ook de beschikking over de technologie van het bedrijf.
Xbox eindbaas Phil Spencer liet weten zeer blij te zijn met deze overname, en daarnaast gaf hij aan dat de id Tech Engine hem erg aanspreekt. Deze game engine wordt gebruikt in onder andere de DOOM en Wolfenstein-games. Wat deze game engine zo speciaal maakt is dat het zeer gedetailleerde graphics kan weergeven terwijl de performance ook op een hoog niveau blijft. Zowel DOOM als Wolfenstein draaien op de consoles op 60 FPS en op de PC kan de framerate zelfs nog veel hoger uitvallen. .
Spencer heeft aangegeven dat hij het erg interessant vindt als de id Tech Engine gebruikt gaat worden door andere Xbox Game Studios. Wellicht zal Halo-franchise in de toekomst ook gebruik maken van de id Tech Engine.
Phil Spencer zegt in ieder geval het volgende hierover:
“There’s no studio that sweats every pixel on screen – and every frame – the way id Software does,” said Spencer.
“And then when you think about their capability, and I think about them collaborating and working and talking with [Gears studio] The Coalition, [Halo studio] 343 [Industries], and just the first-person/third-person shooter space that we have, the studios that are there, it’s just kind of an amazing capability.”
“Obviously, you know, we’ve got a tonne of studios doing a bunch of different work. I love the way Marty [Stratton, studio director] talked about how they’ve collaborated with other Bethesda studios on id Tech,”
“And I just think about [taking] that to the next level. What can we do inside of our organisation with id Tech, which is one of the world’s best game engines out there, and just make it a tool that so many developers can use to realise their vision.”