Microsoft lijkt bezig te zijn om een tier van Xbox Game Pass te introduceren. Deze zal gratis worden, maar beschikt wel over advertenties.
Deze versie van Xbox Game Pass zou vooral bedoelt zijn voor Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen waar inwoners niet het geld hebben om consoles te kopen of dure abonnementen te nemen. Het idee is om eerst een advertentie van ongeveer 30 seconden te bekijken. Daarna kan de gebruiker, gratis twee uur lang Game Pass-games spelen via Xbox Game Streaming, ook wel bekend als xCloud.
Tijdens de Wells Fargo TMT Summit heeft Microsoft’s Financial Director Tim Stuart hierover gesproken als een optie die Microsoft overweegt. Of het daadwerkelijk gaat komen is nog onzeker. Een aanbod als deze zou voor heel veel nieuwe gamers zorgen en het Xbox ecosysteem behoorlijk kunnen vergroten met miljoenen nieuwe spelers. Microsoft sprak eerder deze generatie al van een doelgroep die veel verder gaat dan alleen consoles. Microsoft wil alle soorten gamers bereiken, ook als je geen console hebt, bijvoorbeeld via smartphones en smart tv’s.
“The vision I like to talk about is we have xCloud game streaming, so you can subscribe to Game Pass Ultimate and you can stream hundreds of games to really any endpoint that has a browser experience,” explained Stuart. “For models like Africa, or India, Southeast Asia, maybe places that aren’t console-first, you can say, ‘hey, do you want to watch 30 seconds of an ad and then get two hours of game streaming?’”