Luigi’s Mansion 2 HD | REVIEW

Luigi's Mansion 2 HD
27 juni 2024
80

Nintendo is de afgelopen jaren hard bezig geweest om oudere games op de Nintendo Switch te brengen. Op zich niets mis mee, want first-party games van de Japanse gigant blijven natuurlijk leuk, en een nieuwe generatie krijgt zo ook het broodnodige mee qua game opvoeding. Zo ook met Luigi’s Mansion 2 HD, welke origineel in 2013 verscheen voor de Nintendo 3DS onder de naam Luigi’s Mansion Dark Moon. Laten we eens kijken in hoeverre Nintendo de game heeft weten over te zetten naar de Nintendo Switch.

Nintendo verlegt echt de limiet met het aantal HD-remasters dat het uitbrengt. Het voelt alsof ten minste de helft van alle “nieuwe” games die naar de Switch komen, een remaster of remake is geworden. Dat is ook precies het geval met Luigi’s Mansion 2 HD, want na een aantal uren te hebben doorgebracht met de groene besnorde loodgieter, Professor E. Gadd en alle bekende spoken, worstel ik met redenen waarom ik Luigi’s Mansion 2 HD zou moeten aanbevelen boven Luigi’s Mansion 3.

Spookjes jagen

Laat ik wel even zeggen dat Luigi’s Mansion 2 HD absoluut geen slecht spel is. Je merkt dat de gameplay basis ouder is dan het derde deel en daarnaast is de game oorspronkelijk ontworpen voor de Nintendo 3DS. Hoewel de Switch versie grafisch toch echt een stuk mooier is dan het origineel, merk je wel dat de verschillende technologische beperkingen die de 3DS kende de Switch nagenoeg geen moeite heeft om de game te draaien. Bovendien zijn er een aantal gameplayelementen die gewoon niet goed aanvoelen op de Nintendo Swtich. Dus, ondanks het feit dat Luigi’s Mansion 2 HD een prachtige visuele presentatie kent, die eerlijk gezegd niet al te veel lijkt te verschillen met Luigi’s Mansion 3, zijn er een groot aantal andere zaken die dus wel verschillen.

Laat ik beginnen over de missiestructuur die de game kent. In tegenstelling tot Luigi’s Mansion 3 is deze game geen naadloze ervaring. Je selecteert een missie die je naar een overkoepelend wereld brengt en je vervolgens in staat stelt om bepaalde delen ervan te verkennen. De Metroidvania-achtige systemen die in de derde game te vinden zijn, zijn in Luigi’s Mansion 2 HD niet aanwezig, je start gewoon een missie, voltooit de taak die je gegeven wordt en mag dan debriefen met de Professor voordat je een weer nieuwe missie selecteert die je terugbrengt naar hetzelfde wereldje om iets soortgelijks te doen. Ik snap dat Luigi’s Mansion 2 HD geen remake is en dat de authenticiteit van het originele spel een van de kernelementen is, maar het voelt wel een beetje ouderwets en een beetje frustrerend aan om opgesloten te zitten in een lineaire level en missiestructuur nadat je de meer open en bevrijdende aard van Luigi’s Mansion 3 hebt ervaren.

Aangepast

Zoals je misschien weet kende de Nintendo 3DS twee schermen om mee te spelen, en de originele Luigi’s Mansion 2 wist hier dan ook goed gebruik van te maken met de specifieke mechanics en functies die de handheld kende. De HD-versie moest dan ook op bepaalde punten aangepast worden om het natuurlijk speelbaar de maken op de Nintendo Switch. Deze heeft namelijk maar een scherm en hierdoor voelt bijvoorbeeld de minimap en de manier waarop je deze gebruikt, in de beste tijden contra-intuïtief aan. Toch is de grootste boosdoener de frequente oproepen van de Professor die ervoor zorgen dat de gameplay constant wordt onderbroken voor een gesprek dat nauwelijks iets toevoegt aan het verhaal en je missie. De Professor komt ook een beetje over als een overbezorgde ouder die wil dat je elke 10 minuten incheckt om er zeker van te zijn dat je veilig bent. Dit kan best storend zijn en voelt enorm vervelend aan.

De Luigi’s Mansion-franchise heeft nooit de strakst aanvoelende besturing gekend, zelfs niet in de derde game, maar door de andere, meer gedateerde elementen in deze HD-remaster vallen de rigide bedieningselementen meer dan ooit op. Het mikken met je Poltergust 5000-stofzuiger is een heel gedoe, vooral als je te maken krijgt met geesten die heel snel zijn of items en wapens gebruiken om je avontuur uitdagender te maken. Nauwkeurigheid en precisie is op geen enkele manier een sterk punt van dit spel, iets wat ik me vooral realiseerde toen ik te maken had met de verschillende Toads die vaak opduiken. De keren dat je een Toad moet opzuigen en over een gat moet lanceren, wordt soms enorm frustrerend vanwege het lastige richten. Oh, en laten we niet vergeten hoe irritant de Toads zijn, als ze schrikken van een geest, sprinten ze zonder pardon als een kip zonder kop rond totdat je ze opzuigt met de Poltergust, iets wat simpel klinkt, maar in de praktijk echt niet makkelijk is en ertoe leidde dat ik tijdens mijn playthrough meerdere keren flink gefrustreerd raakte.

Vervolg doet het beter

Het is ook de moeite waard dat ik er even aan toevoeg dat veel van de gameplayelementen in deze game voorlopers zijn van elementen die we tegenkwamen in Luigi’s Mansion 3. De verkenning, de mechanics, de online aspecten, ze zijn zo ontworpen en geïmplementeerd dat ze eigenlijk beter zijn in de vervolggame die ongeveer vijf jaar geleden debuteerde. Nogmaals, dit is een remaster en over het algemeen is de basis onveranderd gebleven en zijn er maar een paar kleine dingetjes veranderd, maar tegelijkertijd vind ik het erg moeilijk om dit spel daadwerkelijk aan te bevelen terwijl Luigi’s Mansion 3 veel meer dingen beter doet.

Begrijp me niet verkeerd, Luigi’s Mansion 2 HD kent nog steeds veel charisma en het is een ongelooflijk leuke spelervaring. Het blijft een aangename platformgame met interessante gameplay-mechanics, gevarieerde en gedetailleerde unieke locaties om te verkennen, een brede lijst met diverse gevarieerde vijanden om te vangen en het kent veel geheimen om te ontdekken. Tegelijkertijd is deze HD-remaster inferieur aan Luigi’s Mansion 3 in vrijwel elke denkbare manier, en er is hier niet een sterk genoeg gevoel van nostalgie, zoals dit wel het geval was met Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand-Year Door.

Luigi’s Mansion 2 is een hele nette HD-remaster van een game die elf jaar geleden is verschenen. Mocht je na het spelen van de derde game zin hebben om meer te weten te komen over de franchise dan is Luigi’s Mansion 2 HD ook zeker een leuke aanrader. Ondanks dat het leuk is, kent het wel zijn gebreken en het voelt dan ook als een stap terug in vergelijking met het derde deel. Mocht je Luigi’s Mansion 3 nog niet gespeeld hebben, speel dan zeker eerst deze HD-versie voordat je met het derde deel gaat spelen.

Luigi’s Mansion 2 HD | REVIEW
Visueel een plaatje
Gevarieerde levelstructuur