Hoe leuk is het om na 30 jaar weer herenigd te worden met een oude bekende? Rowdy had het zelf met de game Little Big Adventure. Deze game verscheen in 1994, en als klein jong mannetje was Rowdy helemaal ondersteboven van deze adventure game. Na al die jaren is het tijd om weer terug te keren naar de wondere wereld van Twinsun, in een gemoderniseerde en trouwe remake.
Veel gamers zullen Little Big Adventure (LBA) niet kennen, maar dit is een avonturenspel uit 1994, gemaakt door de Franse ontwikkelaars Didier Chanfray en Frederick Raynal van Adeline Software. Je moet het zeker niet verwarren met Little Big Planet, want deze games hebben totaal niets met elkaar te maken. LBA werd in ons kikkerlandje uitgegeven door Electronic Arts, maar in Amerika kreeg de game een andere naam, namelijk Relentless welke is uitgegeven door Activision.
Persoonlijk is LBA een van mijn favoriete games allertijden, en ik koester dan ook nostalgische herinneringen aan dit prachtige avontuur. De game was zijn tijd aardig voorbij in 1994. en alle personages en voertuigen in de game, inclusief enkele props in de spelwereld, bestonden uit 3D polygonen geprojecteerd op 2D vooraf gerenderde omgevingen. Raynal, een van de ontwikkelaars van de game, werkte eerder aan de eerste Alone in the Dark-game en maakte met LBA ook gebruik van deze hybride 2D / 3D stijl. De game werd gekenmerkt door zijn bijzondere gameplay, uitzonderlijk verhaal, strakke graphics en ongelooflijk mooie soundtrack.
In 2021 werd bekend dat indie ontwikkelaar Studio [2.21], samen met Didier Chanfray werkte aan een remake van Little Big Adventure. Het idee hierachter is om de gameplay kern en het verhaal naar een moderne tijd te brengen, en een nieuwe doelgroep aan te spreken terwijl men ook graag het nostalgische gevoel willen behouden voor alle trouwe fans. Vanaf nu mogen we dan ook eindelijk aan de slag met de heruitgave van deze legendarische game.
Shit hitted the fan on Twinsun
Twinsun is een jonge planeet die een baan heeft tussen twee zonnen. Hierdoor zijn de polen het warmst en bevindt zich rond de evenaar een ijskoud hooggebergte. Er leven vier intelligente rassen op Twinsun: namelijk de Quetch, Rabbibunnies, Spheroids en Grobos.
De dictator FunFrock is er de baas. Deze überschurk onderdrukt de bevolking, gesteund door geavanceerde technologie zoals klonen en teleportatie. Hij kan van elk ras soldaten klonen en die met behulp van telepods direct over de planeet verspreiden. FunFrock heeft recent het hele noordelijke halfrond laten ontruimen. Iedereen die zich verzet wordt gearresteerd, en de mensen verliezen hoop.
Het enige waar men hoop op heeft is een oude legende over de godin Sendell. FunFrock heeft het noemen van deze legende streng verboden. In Little Big Adventure speel jij als Twinsen, een jonge Quetch die in een gesticht is belandt omdat hij vreemde dromen heeft waarin Sendell hem vertelt dat hij de Erfgenaam is van een familie die zij eeuwen geleden uitkoos om de planeet te bevrijden van de onderdrukking. Nadat Twinsen ontsnapt zal hij vele eilanden over de hele planeet moeten afreizen om FunFrock’s kwade plannen te dwarsbomen.
Where do you want to go?
De remake kent net als het origineel een semi-isometrische opzet (denk een beetje als de cameraview in Diablo), en het speelt zich af in een soort van open wereld, waar onze held Twinsen diverse grote gebieden voor zijn kiezen krijgt waarin hij kan voortbewegen. Het origineel kwam qua besturing en bewegingen een beetje klungelig over, en dat hebben ze in deze remake een beetje overgenomen. Waar je in het origineel kon switchen tussen bepaalde gedragingen, zoals atletisch, aggressies en sluipen heeft men er nu voor gekozen om dit moderner op te zetten. Zo kun je met verschillende knoppen op je controller rennen, vechten en met je magische bal gooien. Het enige wat mij opviel, en wat ik een beetje jammer vind, is dat het sluipen is verwijderd uit de game. Je kunt je af en toe verstoppen op een bepaalde plek als de game daarom vraagt, maar verder zal je gewoon je best moeten doen om het zicht van je vijanden te blijven. De AI van de vijanden is niet bijster bijzonder te noemen, en ze zullen je on-sight beschieten. Als je eenmaal snel wegrent dan lijkt het net of ze je vergeten zijn en gaan ze door met hun patrouille. Tijdens bepaalde segmenten in het origineel moest je namelijk langs bewakers sluipen en ongezien door de wereld gaan, wat zorgde voor de nodige spanning.
LBA kent dus diverse speelstijlen en zo kun je natuurlijk frontaal de aanval opzoeken. Dit doe je met behulp van je karateskills, maar iets later in de game vind je een magische bal om vijanden van een afstand te belagen. Naarmate je vordert in dit avontuur kun je je magische bal upgraden waardoor deze sterker wordt en je deze verder weg kunt gooien. Later in het spel krijg je zelfs nog een ongelooflijk vet zwaard om lekker om je heen te hakken. De animaties zien er, zoals ik eerder al zei, een beetje clunky uit en niet iedereen zal dit waarderen. Toch zorgt dit ervoor dat de remake dicht bij het origineel blijft qua stijl, en als je hierdoorheen weet te kijken wacht er een leuk avontuur op je.
Indie-achtige remake
Op grafisch vlak is de remake van Little Big Adventure behoorlijk trouw gebleven aan het origineel. Hoewel de natuurlijk de personages een iets andere art-style hebben gekregen en de remake is ook een stuk kleurrijker dan het origineel. In een tijd waarin we worden verwend door blockbuster-games als The Last of Us, Spider-Man en Astro Bot, welke je grafisch helemaal wegblazen, is Little Big Adventure natuurlijk totaal niets bijzonders.
De game moet je dan ook meer beschouwen als een indie-titel, waarin de ontwikkelaars behoorlijk wat liefde en passie in hebben gestopt. Het is een bijzonder en uitgebreid avontuur, wat misschien niet iedereen aan zal spreken. De diverse geanimeerde cut-scenes, die het verhaal vertellen, zijn leuk gedaan maar ook niet echt een hoogstaand iets, net als de voice-acting. Toch, voor een indie is dit zeker acceptabel en het weet je naar verloop van tijd ook te boeien zolang je het maar de tijd geeft.
Conclusie
Little Big Adventure is een game waar ik vroeger een hele hoop plezier mee heb gehad, en ik kan hetzelfde zeggen voor de remake. Na de game eindelijk opnieuw gespeeld te hebben, snap ik ook waarom ik het spel zo geweldig vond. Het is de sfeer die de game uitademt en het nostalgische weerzien van de diverse NPC’s die de game kent. Little Big Adventure is op grafisch vlak misschien geen hoogvlieger in deze tijd, maar het verhaal en de gameplay maken een heleboel goed. Ben je een liefhebber van klassieke games of juist indie-achtige ervaringen, dan raadt ik je deze game ook van harte aan!