Op 11 november van dit jaar was het eindelijk zover voor de Kingdom Hearts fans, want de spin-off Melody of Memory verschijnt naast de PlayStation 4-versie ook voor de Xbox One en Nintendo Switch. Na de Final Fantasy- en Dragon Quest-series was het eindelijk de beurt aan Kingdom Hearts om een ritme actiegame te maken. Tijdens deze game kun je genieten van meer dan 140 nummers uit de gameserie en Disney werelden. Hier halen Sora, Donald Duck en Goofy herinneringen op door verschillende muzikale levels en eindbazen te verslaan.
Het belangrijkste doel is om alle vijanden en objecten op je pad te raken met verschillende aanvallen en vaardigheden. Je begint met het klassieke trio van Sora, Donald en Goofy. Naarmate je verder komt, ontgrendel je echter andere iconische trio’s uit de andere games. Alle personages spelen op dezelfde manier; als je een vijand mist, zullen ze aanvallen en beschadigen, wat ook je combo herstart. Om aan te vallen, kun je een van de drie knoppen waarbij je met elke knop kan een enkele vijand kan aanvallen.
Er kunnen echter twee of drie vijanden tegelijk worden geraakt. Dit is waar je een combinatie van twee of alle drie de knoppen moet indrukken. Daarnaast moet je springen om potentiële aanvallen te ontwijken of luchtvijanden aan te vallen, springen en vliegen om muzieknoten te verzamelen en tot slot je gebruik magie op vijanden door op het juiste moment de betreffende knop te gebruiken. Dit is natuurlijk een ritmische actie-game en dus is het leren van de timing is heel belangrijk, maar kan de game op momenten ook erg moeilijk maken.
In de meeste ritmespellen die ik heb meegemaakt zul je, als je het nummer en de beat kent, het best makkelijk hebben. Bij Kingdom Hearts: Melody of Memory is dit net wat anders, want je speelt meer om een muzieknummer heen. Met jouw acties maak je niet de beat, maar je voegt iets aan het nummer toe. Dit klinkt misschien heel vaag, maar je moet het spelen om werkelijk te begrijpen wat ik bedoel. Het is in ieder geval iets waar je niet makkelijk aan zult kunnen wennen.
Ik merkte dat ik meerdere keren wilde aanvallen op het ritme van het nummer. Dat is echter niet hoe het spel gespeeld moet worden. Je moet dus niet aanvallen op de maat (beat) van de game, maar je raakt de vijanden eerder synchroon met het ritme. Het kostte me veel tijd om eraan te wennen. Ik moest mezelf trainen om het nummer niet meer als routekaart te gebruiken en het meer als blauwdruk te zien.
Previously On…
Kingdom Hearts: Melody of Memory is eigenlijk één grote samenvatting van het verhaal van alle games uit de serie. Dit is een behoorlijke onderneming, want de serie kent één film, twee mobiele games en 8 volledige games waardoor het verhaal van Kingdom Hearts wel erg uitgebreid en ingewikkeld wordt. Kingdom Hearts: Melody of Memory kiest echter een andere benadering.
Melody of Memory heeft zelf geen overkoepelend verhaal. Er is geen opzet of zelfs maar een nieuw en origineel verhaal om te volgen. In plaats daarvan word je in het begin van het eerste Kingdom Hearts-spel gegooid. Naarmate je van nummer naar nummer vordert en je door de meeste Kingdom Hearts-franchiselevels beweegt, krijg je periodieke tussenfilmpjes te zien voor het specifieke spel waarin je speelt.
Verschillende battles
De game is gesplitst in 3 verschillende battles. En hoewel de battles veel op elkaar lijken zitten er toch een aantal klein verschilletjes in, die ik je hieronder graag toe wil lichten:
1. Field Battles
Tijdens deze battle ga je met je team de vijanden tegemoet, en probeer je zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Dit doe je door op het juiste moment een knop in te drukken, lukt dit dan versla je de vijand. Ik heb de game mogen spelen op de Nintendo Switch en tijdens het spelen kwam het mij vaak voor dat het spel niet altijd reageert op wat je doet. Heb het met meerdere controllers en joy-cons geprobeerd, maar ik had hier best vaak last van… Het kan natuurlijk ook gewoon aan mijn skills liggen .
2. Boss battles
Tijdens deze Battles neem je het op tegen eerdere bazen uit de Kingdom Hearts franchise. In principe doe je bijna hetzelfde als de Field Battles, maar er wordt een extra handeling aan toegevoegd. Zo moet je met de Joystick van voor naar achter, van links naar rechts wanneer dit wordt aangegeven. De battle is verdeeld in verschillende fases waaronder het moment wanneer jij mag aanvallen, en de Dark Zone, wat het moment is waarop de vijand mag aanvallen.
3. Memory Dives
Als laatste zijn er nog de Memory Dives, welke weer lijken op de Boss Battles. De besturing is hier hetzelfde, alleen neem je het nu niet op tegen een baas, maar reis je door een herinnering uit een van de eerdere games.
Samen spelen
Het is mogelijk om Kingdom Hears: Melody of Memory met zijn tweeen lokaal op online te spelen. Nu moet ik zeggen dat ik de game zelf niet online heb gespeeld, maar van de lokale multiplayer heb ik wel kunnen genieten. Hoe meer je speelt in de verhalende modus, genaamd World Tour, des te meerlevels je kunt spelen in co-op mode. Ook is het mogelijk om in co-op mode nog verschillende levels te unlocken, zodat je ook die samen kunt spelen.
In co-op mode zijn je teamgenoten niet aanwezig. Je speelt dan met z’n tweeën tegen elkaar. Wie de hoogste score heeft wint. Maar wees niet getreurd, er komt ook een gezamenlijke score uit. Handig voor als je niet tegen je verlies kunt.
Het is moeilijk te begrijpen voor wie Kingdom Hearts: Melody of Memory eigenlijk is gemaakt. Hoewel het een geweldig startpunt is voor nieuwe spelers of fans die misschien niet alle titels hebben gespeeld, is de game ook erg aantrekkelijk voor Disney fans. De muziek van Kingdom Hearts is misschien net zo herkenbaar als de klassieke Disney nummers die in de game zitten. Dit is wel het leuke van deze game, want zo bedienen ze een uitgebreid publiek die de game leuk kan vinden.
Conclusie
Kingdom Hearts: Melody of Memory is een prachtige game, met goede muziek en het is ook nog eens goed afgewerkt. Toch moet ik zeggen dat het spel wel een beetje aan de korte kant is. De battles zijn erg duidelijk, maar soms ook te druk, waardoor je de focus af en toe kunt verliezen, en een vijand mist. Dit heb ik vooral bij de Memory Dives. Verder vind ik de moeilijkheidsgraad goed gebalanceerd, je merkt duidelijk verschil tussen de Beginner, Standard en Proud-modi.
Ben je niet bekend met de Kingdom Hearts-serie en ben je geen fan van ritme games, dan raad ik je dit spel niet aan. Het is namelijk een korte game met weinig diepgang en variatie. Ben je wel een Kingdom Hearts fan en vind je ritme games wel leuk? Dan raad ik je deze game wel aan. Om eerlijk te zijn heb ik zelf nooit een Kingdom Hearts spel mogen spelen, maar vindt ritme-games wel erg leuk. Daarnaast ben ik een enorme Disney fan, waardoor ik Melody of Memory nog meer kan waarderen.