Hitman is een gameserie die nu alweer 21 jaar bestaat. Ergens in het jaar 2000 mochten we voor het eerst los met Agent 47, de kale knakker welke een streepjescode van een tijgerwit op zijn achterhoofd heeft getatoeëerd. In 2016 heeft de serie een reboot gekregen en nu in 2021 mogen we voor de derde keer aan de slag als de huurmoordenaar met zijn iconische glimmende bol. Rowdy schoor zijn haren af, trok zijn tenue-de-ville aan en sloop weer door een diversiteit aan indrukwekkende spelwerelden.
Als het op Hitman aankomt heb ik, met dit derde en tevens afsluitende deel, niets minder dan groots verwacht. Het op ontelbare manieren ombrengen van targets in een dynamische locatie voelt opnieuw erg bevredigend aan. Hoewel Hitman 3 niet echt iets nieuws doet blijft de gameplay tijdloos aanvoelen en dit derde deel bevat opnieuw een heerlijk verhaal om de diverse missies aan elkaar te koppelen. Daarnaast kent het weer een aantal subtiele kleine verbeteringen ten opzichte van de vorige Hitman-releases.
Oh oh Dubai
Hitman 2 was een mooie game, en met de komst van dit derde deel zal je op grafisch vlak zeker niet teleurgesteld worden. Elke spelwereld is ingenieus ontworpen en verschillen opnieuw enorm van elkaar. Door de diversiteit aan locaties wordt je ondergedompeld in hun respectievelijke scenario’s. Zo is daar bijvoorbeeld het Dubai level, waar je terecht komt in een overweldigend grote wolkenkrabber welke ongelooflijk mooi in elkaar is gezet. De reflecties in de marmeren vloeren, terwijl de zon volle bak door de grote ramen schijnt van het gebouw wekken een indrukwekkend gevoel op. In het reusachtige gebouw is een grote receptie bezig waardoor het krioelt van de mensen, en dit zorgt voor een enorm levendig effect in de spelwereld. Jezelf verbergen in de menigte van mensen blijft ook een geweldig hulpmiddel om bewakers te vermijden en zodoende onopvallend je target te bereiken. Ook de inventiviteit die je krijgt om je doel te bereiken is weer erg goed en doordacht uitgewerkt, niet alleen in Dubai maar ook in de andere zes locaties die de game kent.
De locaties van Hitman 3 zijn erg divers en erg mooi te noemen. Zo hadden we al het eerder genoemde Dubai, maar de game neemt je ook mee naar een groot landhuis in Engeland, een vette rave in Berlijn, de neonverlichte straten van Chongqing in China en eindigt in Mendoza, een afgelegen plek in Argentinië. Heb je trouwens de PlayStation-versie van Hitman 3 en een VR-headset in huis, dan kun je de volledige game (en de levels uit de eerdere twee games) spelen in VR. Hoe dit werkt en hoe het speelt kan ik je helaas niet vertellen, aangezien ik niet de beschikking had over deze versie, maar het spreekt zeker wel tot de verbeelding om in Virtual Reality de huurmoordenaar uit te hangen!
Moord zandbak!
Als het gaat om het ombrengen van een doelwit, zijn er een shitload (en ik bedoel dan écht een shitload) aan manieren om dit te doen. Van het vergiftigen van voedsel of drankjes, tot het saboteren van een voertuig. Je kunt er ook voor kiezen om je doelwit ordinair te besluipen en deze uit te schakelen in een afgelegen gebied zonder toeschouwers. De mogelijkheden zijn weer eindeloos, en Hitman 3 is opnieuw een heerlijke zandbak geworden om zo creatief mogelijk je kills te maken. Daarnaast loont het ook om de privégesprekken van de NPC’s af te luisteren, hiermee vergaar je “intel” en openen er zich nieuwe kansen om je doelwit om te leggen.
De gesprekken tussen NPC’s zijn een verhaal op zich, en ik heb wederom genoten van de creatieve kleine verhaaltjes die Hitman 3 met zich meebrengt. Zo heb je de locatie Dartmoor, wat zich afspeelt in en rondom een Engels landhuis. Hier is het de bedoeling om de dame des huizes uit te schakelen en dit kan op een aantal toffe manieren. Zo kun je jezelf vermommen als een privé detective welke een mysterie op moet lossen van een moord die plaats heeft gevonden in het huis. Ook kun je deze dame als begrafenisondernemer naar haar toekomstige graf lokken, waarna je haar ongezien in een gat dumpt om haar levend te begraven. Heerlijk spelletje dat Hitman!
Uitdagingen
Hitman 3 kent per locatie weer tientallen uitdagingen om te voltooien. Wanneer je een locatie hebt voltooid, krijg je een scherm te zien waarin alle uitdagingen belicht worden die je hebt weten te voltooien. En ik kan je vertellen, dat zijn er een hele hoop. Deze uitdagingen concentreren zich met name op de verschillende manieren om je doelen te bereiken, verschillende kostuums te vinden en te dragen en dat je de diverse wapens en andere items op creatieve manieren weet te gebruiken. Hoe meer uitdagingen je voltooit, hoe hoger de score is die je krijgt. Hoe hoger de score, hoe sneller je nieuwe gear vrijspeelt. Denk hierbij aan een lockpick, explosieven maar ook andere startlocaties en kostuums. Hierdoor kun je levels opnieuw blijven spelen, en zo kan een nieuwe playthrough van hetzelfde level ineens een heel andere wending krijgen waardoor alles steeds weer anders en dus lekker fris aanvoelt.
Ook de welbekende items zijn weer terug van weggeweest, zoals tasers, concussion grenades en de beroemde koffer. De koffer is en blijft een handige item, hiermee kun je bepaalde items en wapens verstoppen die je helpen bij het ombrengen van je target. Wordt het een setje explosieven of toch een compleet snipergeweer? Je kunt de koffer ook als een wapen gebruiken en hoofden mee inslaan. Wapens kunnen verbergen is ongelooflijk handig, maar pas op bij bewakingsposten. Hier wordt je namelijk gefouilleerd en worden al je bezittingen gescreend. Beetje lullig als zo’n beveilingsagent ineens een fokkin’ grote snipergun tegenkomt in je koffertje…
Oogstrelend
Hitman 3 op de next-gen consoles is een oogstrelende game en het kent dan ook meer kleinere details, zoals betere belichting, de reflecties in vloeren en ramen en de diverse NPC’s kennen ook meer variatie en detail dan eerst. Wat mij het meest opviel was hoe ontzettend soepel de game speelde op de Xbox Series X, en de game is dan ook in native 4K te spelen met een stabiele 60fps. Hierdoor speelt de game ontzettend lekker weg, en ik heb daarnaast geen enkele framedrop meegemaakt. Op de PlayStation 5 kent de game ook een stabiele 60fps, maar kent wel een dynamische resolutie. Hitman 3 is op de oudere generatie consoles wel gecapped op 30fps en ziet er ook iets minder uit, maar mensen die eerder al Hitman 2 hebben gespeeld op de vorige generaties consoles zullen dit allemaal niet zo snel merken.
In Hitman 2 was het al mogelijk om de locaties van deel 1 opnieuw te spelen. IO Interactive heeft dit opnieuw toegevoegd aan het derde deel van Hitman. Dit zorgt ervoor dat als je de vorige twee delen van Hitman in je bezit hebt, je ook alle oude levels opnieuw kunt spelen in Hitman 3 maar dan met de grafische pracht die het derde deel kent. Heb je de vorige delen niet, kun je deze voor een acceptabel bedrag unlocken in de game.
Broodje shoarma
Met drie moeilijkheidsgraden moet Hitman 3 een beroep doen op nieuwe en ervaren spelers. Met de standaard Medium instelling vond ik de game toch iets te gemakkelijk. Zo kon ik iemand aan vallen zonder enige reactie van mensen die in de buurt stonden. De moeilijkere optie brengt dan ook gelijk wat meer uitdaging met zich mee. NPC’s zijn ineens een stuk gevoeliger voor geluiden, ze zullen je achterdochtig vinden als je een vermomming met bloed erop draagt en ze zijn meedogenlozer als het gaat om close-combat. Daarnaast moet ik nog wel even melden dat de AI van de NPC’s nog steeds best twijfelachtig te noemen is. Zo horen en zien ze bepaalde acties te snel, terwijl op andere momenten je het idee hebt dat er iemand met het IQ van een broodje shoarma voor je neus staat en totaal niets heeft gemerkt van je misdaden. In zekere zin is dit een soort handtekening van Hitman, want de allereerste game uit 2000 kende dit euvel ook al en dit is nooit echt verdwenen uit de serie.
Naast dat Hitman 3 opnieuw de nodige tekortkomingen kent in de AI, doet de game ook niet veel nieuw. Hoewel de Hitman games altijd ontzettend leuk blijven om te spelen, doordat alle locaties voldoende mogelijkheden kennen, had ik toch graag wat vernieuwingen in de gameplay willen zien. Daarnaast moet je ook in dit derde deel constant online zijn om verder te komen. Ben je offline dan wordt je progressie niet bijgehouden en ontgrendelt je dus ook geen nieuwe wapens, gadgets, kostuums en startpunten in een level.
Daarnaast valt het goed op dat de tussenfilmpjes van erg lage kwaliteit zijn. Wellicht heeft IO Interactive ervoor gekozen om deze extra te comprimeren om opslaggeheugen te besparen, maar eerlijk gezegd doet het behoorlijk wat af van de algehele kwaliteit van de game. Nu zal je Hitman 3 niet zo zeer vanwege het verhaal spelen, maar het is wel een kleine domper als je ziet hoe mooi het spel er in-game uitziet.
Ditch the Switch
Met de komst van Hitman 3 is er ook de mogelijkheid om de game te spelen op de Nintendo Switch. Dit gebeurt via de cloud, waardoor je de game dus niet download op je console maar het dus speelt via streaming. Het idee is ontzettend tof, maar helaas werkt het toch niet helemaal naar behoren. De Switch versie kent de nodige lag en je hebt een flinke internetverbinding nodig om de game vloeiend te spelen. Zelf heb ik de beschikking over een stabiele kabelverbinding van 500Mbps, maar ondanks deze internetsnelheid merkte ik al snel op dat de gameplay aan alle kanten stotterde en dat het grafisch erg gecomprimeerd was, waardoor de game er totaal niet uitziet. Ik was dan ook snel klaar met deze versie, en speelde de game maar snel verder op mijn Xbox Series X.
Conclusie
Hitman 3 biedt opnieuw een dynamische stealth ervaring waarmee je doelen op talloze “leuke” manieren van het leven kunt beroven. Hoewel Hitman 3 niet veel nieuws heeft te bieden qua gameplay, biedt het genoeg spelplezier om je uren achtereen te vermaken. Hitman 3 is een toffe game, met een aantal kleine tekortkomingen, waarvan de soms ietwat twijfelachtige AI van de NPC’s het meest storende is. Desondanks is dit een must-buy voor fans van het stealthgenre en de Hitman-franchise!