Om gelijk met de deur in huis te vallen: God of War: Ragnarök Valhalla is een geweldig DLC, waarvoor ik best wel wat had willen betalen. Het feit dat deze DLC compleet gratis is, is dan ook krankzinnig te noemen, want het levert naast een geweldig verhaal ook nieuwe gebieden, nieuwe vijanden en een verslavende gameplay-loop op.
De uitstekende Valhalla DLC van God of War Ragnarok is dan ook een schoolvoorbeeld van hoe je met herhaalbare content spelers meer dan een jaar na de release terug kan trekken naar een geweldige game. Het verteld een meeslepend verhaal dat dient als epiloog voor de hele franchise. Het is dan ook het beste van twee werelden.
Toen ik Valhalla opstartte, verwachtte ik in de eerste instantie een plezierige herspeelbare roguelite ervaring. Ik had dan ook geen verhaal verwacht, maar deze zit er dus wel in verwerkt. Het verhaal dient niet alleen als een bevredigende epiloog voor de Noorse duologie, maar voor juist de hele God of War-franchise. Als je teleurgesteld bent door het feit dat de nieuwste God of War-games niet veel tijd hebben besteed aan het bespreken van de gebeurtenissen uit de originele trilogie, welke zich afspelen in de Griekse mythologie, dan is Valhalla ook zeker een must-play. De DLC geeft je dan ook een nieuw en interessant perspectief op het verhaal.
Na de gebeurtenissen in God of War Ragnarok vraagt Freya Kratos om de nieuwe God of War voor de Noorse realms te worden, en om haar te helpen deze opnieuw vorm te geven na de nederlaag van Odin. Bezorgd dat hij terug zal vallen in zijn oude gewoontes en dat hij deze macht niet verdient na al het lijden dat hij heeft veroorzaakt, zorgt Kratos zijn reis door Valhalla voor de zelfreflectie momenten. Deze DLC gaat helemaal over zelfliefde en vergeving en hoe het oké is om te erkennen dat je in het verleden iets verkeerd hebt gedaan terwijl je nog steeds aan een betere toekomst werkt.
Na alle chaos en pijn die Kratos in zoveel God of War-games heeft veroorzaakt, kijkt Valhalla naar binnen terwijl Kratos zich door persoonlijke conflicten heen werkt die hem sinds de oorspronkelijke God of War hebben opgevreten . Het roept terug naar de gebeurtenissen uit de oude Griekse trilogie met locaties, personages en gebeurtenissen uit het verleden. Ontwikkelaar Sony Santa Monica heeft zelfs slimme manieren gevonden om het in de gameplay-ervaring te integreren, met een bijzonder gedenkwaardige reeks die teruggrijpt op een puzzel in de allereerste God of War-game , waarin Kratos een gevangene levend verbrandt, zodat hij verder kan komen. Terwijl de laatste twee God of War-games gingen over Kratos die beter werd voor zijn zoon, gaat Valhalla over Kratos die beter wordt voor zichzelf.
Het is een verhaal dat thematisch past bij de roguelike opzet van de gratis DLC, omdat het herhaaldelijk herhalen van dezelfde gewelddadige acties in runs weerspiegelt hoe Kratos zich gedoemd voelt zijn oude manieren te herhalen. Het biedt een afsluiting voor de God of War-franchise als geheel en zorgde ervoor dat ik run na run aan het scherm gekluisterd bleef, omdat ik kon zien hoe de fragmentarische delen van dit verhaal samenkwamen. Valhalla , een gratis DLC waarvan ik aanvankelijk verwachtte dat het een bijzondere bonusmodus zou zijn, blijkt een must-play voor elke God of War-fan.
Voorafgaand aan elke run kies je jouw favoriete Relic-, Shield- en Spartan Rage-vaardigheid. Nadat je Valhalla binnentreedt via een enorme deur, ga je van arena naar arena en vecht je tegen verschillende vijanden uit Ragnarok en de originele trilogie. De combat is in grote lijnen hetzelfde als in God of War Ragnarok, en voelt hier en daar dus wel een beetje clunky aan. Zo is het nog steeds moeilijk om soepel bij vijanden te komen die je van achteren aanvallen, maar deze meedogenloze gevechten schitteren echt in Valhalla. Verschillende nieuwe bossfights dwingen je met hun unieke aanvalspatronen om scherp na te denken en zijn ook zeer uitdagend te noemen.
Aan het einde van elke arena vind je een kist die je beloont met statistische verhogingen, Glyphs die gevechtsbonussen opleveren en speciale Light en Heavy Runic-aanvallen exclusief voor die run. Onderweg verdien je Fleeting Echoes, valuta die je kan besteden aan run-specifieke boosts en vaardigheidsupgrades tussen de arena’s, evenals Mastery Seals, Spirit Seals en Divine Triumphs die je tussen runs in kan wisselen voor permanente upgrades van je stats. Valhalla biedt geen baanbrekende roguelite-opzet, maar het doet één ding duidelijk goed vergeleken met zijn genregenoten: het moedigt namelijk aan om te experimenteren tussen de runs.
Voorafgaand aan elke run markeert Valhalla een specifieke Relic-, Shield- en Spartan Rage-vaardigheid die extra beloningen oplevert als je deze tijdens de volgende run gebruikt. Ikzelf ben een roguelike speler die probeert de beste build te vinden en daar dan zo lang mogelijk aan vast te houden, dus ik was blij dat Valhalla me buiten mijn comfortzone probeerde te duwen, want het voelt allemaal ontzettend belonend aan.
God of War Ragnarok: Valhalla laat zien dat een boeiende gameplay-loop en een lang, meeslepend verhaal elkaar niet uitsluiten. Het kent een verhaal met een duidelijk einde, maar je kunt oneindig door blijven spelen nadat de aftiteling over je scherm rolt.
Conclusie
God of War: Ragnarök Valhalla is zonder twijfel een van de beste (gratis) uitbreidingen aller tijden. Het bouwt voort op het gedenkwaardige verhaal en het uitstekende vechtsysteem van de basisgame en houdt het interessant dankzij de nieuwe verslavende gameplay-lop vol opwindende actie in prachtige omgevingen die je urenlang “nog één keer” laten roepen!