God of War: Ragnarok (PC) | REVIEW

Ook op PC een toffe ervaring!

20 september 2024
PlayStation Studios
Santa Monica Studio
PlayStation 4, PlayStation 5, PC
85

In 2022 lanceerde Santa Monica Studio de game God of War: Ragnarok, en zoals het Sony betaamt mochten we natuurlijk ook een PC-poort verwachten van de game. Het brengt een van de best gewaardeerde games naar een breder publiek dat het wellicht nog niet eerder heeft gespeeld. Maar of deze overzetting naar PC werkelijk gelukt is, lees je in deze review.

God of War Ragnarok blies een ieder omver met zijn meeslepende verhaal, verbluffende beelden en viscerale gevechten die succesvol voortbouwden op de baanbrekende God of War- reboot uit 2018. Twee jaar na de release op PlayStation krijgen PC-gamers de kans om te zien waar al die ophef over God of War Ragnarok om draait, en ik ben blij om je te kunnen mededelen dat deze PC-poort zeker aan de verwachtingen voldoet.

Ondanks dat Sony er voor heeft gekozen om bepaalde games naar de PC te brengen, zijn er een paar “mislukkingen” geweest, maar over het algemeen hebben deze PlayStation-ports de beste games van het bedrijf succesvol naar het platform gebracht. God of War Ragnarok is dus opnieuw een port van hoge kwaliteit, en zolang je een krachtige genoeg systeem hebt, kun je een ervaring krijgen die gelijkwaardig is aan of zelfs beter is dan wat je op de PlayStation 5 hebt kunnen spelen.

Dezelfde ervaring, maar dan mooier

God of War Ragnarok bevat vergelijkbare, heftige actie als de eerste game uit 2018, met een “over-the-shouder”-camera en brute hack-and-slash actie. Kratos gebruikt zijn wapens voornamelijk om de vele verschillende vijanden die hij op zijn reis tegenkomt te verslaan, maar ze worden ook gebruikt om puzzels op te lossen, zoals wanneer spelers bijvoorbeeld iets moeten bevriezen met de Leviathan Axe. Voor een compleet inzicht over de gameplay en het verhaal, verwijs ik je ook door naar de ORIGINELE PLAYSTATION REVIEW van de game.

God of War Ragnarok op PC is in principe dezelfde ervaring als de PlayStation-versie. Uiteraard kent deze versie een aantal PC-exclusieve functies, zoals (super)ultrawide-ondersteuning. DLSS, FSR en de optie om met een muis en toetsenbord te spelen, maar het bevat niets dat het per se de moeite waard zou maken om het spel dubbel te kopen als je deze al op de PlayStation hebt. Ik raad PC-gamers ten zeerste aan om het idee van spelen met een muis en toetsenbord te vergeten en in plaats daarvan een DualSense-controller te kopen. Hoewel God of War Ragnarok zeker speelbaar is met een muis- en toetsenbord (en natuurlijk een verscheidenheid aan andere PC-compatibele controllers), gaat er niets boven het spelen van het spel met de Sony controller. De game maakt gebruik van alle features zoals haptic feedback en adaptive triggers, welke een extra laag aan immersie toevoegen aan de game. Het is gewoon de beste manier om God of War Ragnarok te spelen, maar de keuze ligt natuurlijk geheel aan jou hoe je de game speelt.

Daarnaast moet ik wel even apart vermelden dat het heerlijk is om deze game te spelen in een 32:9 resolutie op bijvoorbeeld de Samsung Odyssey G9. De spelbeleving is daardoor een stuk intenser en je zit daadwerkelijk in de game. Deze optie is in meerdere games toegepast van PlayStation, en een zeer welkome toevoeging voor gamers die de luxe hebben met zo’n monitor.

Achtbaanrit

Degenen die God of War Ragnarok nog nooit hebben gespeeld, mogen een ongelooflijke achtbaanrit verwachten. In Ragnarok zien we hoe Kratos en Atreus in conflict raken met de Noorse goden Odin en Thor na de gebeurtenissen in de game uit 2018. Wat volgt is een hartverscheurend avontuur waarin Kratos, Atreus en hun metgezellen de Negen Rijken verkennen in een poging de voorspelde apocalyps te stoppen. Ragnarok ’s verhaal is echt boeiend en gemakkelijk een van de beste die de serie tot nu toe heeft geleverd. Het zit vol met briljante karakterinteracties en schokkende wendingen die ervoor zorgen dat spelers van begin tot eind volledig geboeid zijn, afgezien van wat tempoproblemen hier en daar.

Helaas vereist God of War Ragnarok wel een PlayStation Network-account op PC. De game is een strikt een singleplayer-game, en het is mij onduidelijk waarom Steam-gebruikers een PSN-account nodig hebben om te game te kunnen spelen. Het is waar dat het niet lang duurt om een ​​account aan te maken of een bestaand account te koppelen, maar het is nog steeds een ongemak wat gemakkelijk vermeden had kunnen worden, gezien bepaalde PlayStation-games die op Steam verschenen geen PSN-account nodig hadden. Een voordeel ervan is dat gamers kunnen spelen met een PlayStation-overlay, waarmee je trofeeën kunt ontgrendelen op hetzelfde moment als Steam-prestaties.

To Valhalla!

PC-gamers die voorbij de PSN-accountvereisten van God of War Ragnarok kunnen kijken , zullen een geweldige tijd beleven met deze game. Maar er is nog meer te spelen als het hoofdverhaal eenmaal is afgelopen. De PC-poort van God of War Ragnarok bevat namelijk de Valhalla-modus. Voor de niet-ingewijden, Valhalla is een speciale spelmodus die God of War Ragnarok -combat combineert met roguelike-elementen om een ​​uniek verhaal te vertellen dat zich afspeelt na de gebeurtenissen van de basisgame. Valhalla was een gratis update voor de PlayStation-versie van de game, en is het is leuk om het hele pakket in één keer te krijgen.

God of War Ragnarok geeft pc-gamers waar voor hun geld en nog wat. Het is een lang avontuur en een van Kratos’ beste uitstapjes tot nu toe . Toch zijn er wat tempoproblemen en de PSN-accountvereiste is een teleurstelling. Het is onwaarschijnlijk dat Sony het laatste gaat laten, dus pc-gamers die van de games van het bedrijf willen genieten zonder een PS5 te kopen, moeten dat in gedachten houden.

God of War: Ragnarok (PC) | REVIEW
Het verhaal van Kratos en Atreus blijft ongekend vet
Dezelfde toffe ervaring, die er op een high-end PC nog beter uitziet