Afgelopen vrijdag zijn Jeffrey en Flloyd door ons op pad gestuurd naar het Nintendo Preview Event in Maarssen. Hier waren dertien games te zien die nog niet uitgekomen zijn. Hier een overzicht van deze titels en onze ervaringen.
Om te beginnen kregen we bij binnenkomst een presentatie van Nintendo, dit voelde als een privé-E3. Voor onze neus werden games gespeeld die voorlopig nog niet uitkomen, we mochten hier geen foto’s of filmpjes maken, dus dit voelde super exclusief. We kregen een aantal games te zien die voor de pers nog niet speelbaar waren, zoals Mario Party Star Rush (3DS) en Paper Mario Color Splash (Wii U). Een aantal andere games mochten we wel spelen.
Wat over het algemeen opviel, was dat elke game gewoon al af leek, ondanks dat de meeste releasedata pas in 2017 vallen. Aan de andere kant ontbraken een aantal titels, zoals de nieuwe Pokémon-games. Toen we vroegen waarom, was het antwoord simpel; de focus van dit persevent ligt op The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild. Er waren vijf Wii U-games te zien of spelen en acht 3DS-titels aanwezig.
Wii U
The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild
(2017)
De enige aanwezige game die niet in 2016 uitkomt, maar ook met afstand de meest geanticipeerde game van Nintendo. De nieuwe Zelda is waar dit persevent om draait, en dat is te zien. De meeste games kregen één stand voor de pers om te spelen, maar er stonden tien TV’s met een Wii U eraan geslingerd met de demoversie van de Breath of the Wild.
Bij de presentatie kregen we al veel gameplay te zien voordat we deze game zelf mochten ervaren. De jongen die het live voor ons speelde had de mazzel dat hij de game al zeker 25 uur had kunnen spelen. Hij begon bij de Temple of Time, voor fans van de serie klinkt dit bekend in de oren. Link klom de tempel op, en we kregen een enorm uitzicht te zien. Verderop lagen bossen, bergen, een vulkaan, een sneeuwvlakte en nog een aantal gebieden. De presentator vertelde ons dat alles wat je kon zien, ook bereikbaar is.
Op naar het sneeuwgebied dan. Op de weg daar naartoe worden er een aantal vijanden aangetroffen. Deze zijn op verschillende manier onder handen te nemen. Je kunt er van afstand een bom tussen gooien, want dat Link graag dingen opblaast is bekend. Of je sneakt op ze af en boort een pijl door het hoofd van de sterkste. Een ander idee is om snel hun wapens af te pakken voordat ze iets doorhebben. Hij kiest voor dat laatste, wat betekent dat de vijanden (kruising tussen goblins en varkens) uit wanhoop maar met spullen uit hun omgeving gaan gooien. Tonnetjes en als die op zijn stenen.
Indrukwekkend was gelijk het niveau van details in de game. Link kan de stenen ontwijken, maar ook klaar gaan staan met zijn zwaard en als volleerde honkballer de stenen terugmeppen naar het hoofd van de vijand.
Verderop komen we meer vijanden tegen. Hetzelfde idee, gauw hun wapens afpakken. Eén van de wapens is een houten knuppel, en in het midden is een kampvuur. Link besluit om de knuppel aan te steken, zodat hij een brandend wapen heeft. Je kunt met zo’n knots natuurlijk naar de vijand lopen om hem te meppen, maar onze presentator besloot onorthodox om de knuppel naar het hoofd van de vijand te gooien. De worp was echter niet best, meer op armhoogte. De vijand twijfelt geen moment en vangt de knuppel uit de lucht, waarna hij wél besluit gewoon op Link af te lopen en te gaan meppen.
Een Game Over scherm kon nog net worden afgewend, maar onze presentator was hierover net zo verbijsterd als wij. In alle uren die hij de game al heeft mogen spelen, was dit hem nog nooit voorgekomen. Hij gaf aan dat hij sowieso elke keer nieuwe dingen ontdekt.
Eenmaal in het ijsgebied, waar je je warm kunt houden met een fakkel, warme jas of door bijvoorbeeld hete pepers te eten, moest een rivier over worden gestoken. De brug was vergaan, en de eerstvolgende oversteek was ver weg. Iets wat onze presentator in Spanje had geleerd, was dat hij bomen om kon hakken met zijn wapens. Een paar goed gerichte zwiepen, en een boom langs de rivier viel in het water. De boom dreef scheef weg, maar door met de pijl en boog op het uiteinde van de boom te schieten kon deze recht in het water worden gelegd waarna deze tegen twee houten paaltjes, de overblijfselen van de eigenlijke brug, tot stilstand kwam. Voilà! Een manier om de rivier over te steken.
Ik kan nog heel lang doorgaan over dingen zoals hierboven, maar de conclusie is dat de physics van deze game enorm indrukwekkend zijn. Alles reageert op natuurlijke wijze op je acties. Alles wat we gezien hebben liet overigens een hele sterke impressie achter. De vrijheid, physics en zieke details stemmen ons erg enthousiast.
Daarbij komt dat wij zelf ook mochten spelen, de game speelt gewoon lekker weg. Wat opviel was de wereldkaart. We openden een kaart waarop zoals hierboven beschreven de vulkaan, sneeuwvlakte en noem maar op te zien waren. Een gebied waar je als speler denk ik makkelijk vijf à zes uur mee kunt vullen. De medewerkers van Nintendo wisten ons te vertellen dat dit ongeveer 2% was van de totale kaart die The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild gaat beslaan. Een snelle rekensom leert ons dat je dan waarschijnlijk wel honderd uur door kunt komen met de game.
Er zijn wel vaker indrukwekkende games, maar de nieuwe Zelda lijkt een bijzonde game te worden. Bij Nintendo waren ze ook van mening dat dergelijke games maar heel zelden gemaakt worden. Ik heb op dit moment geen Wii U, maar Zelda: Breath Of The Wild kan zomaar een game worden waarvoor ik er een móet aanschaffen.
Paper Mario Color Splash
(7 oktober 2016)
Een game met Mario in de hoofdrol kan op geen enkel Nintendo-event ontbreken. Paper Mario Color Splash is een nieuwe game in de Paper Mario reeks. Met Color Splash komt daar nu aardig wat verf bij kijken. Alles en iedereen is gemaakt van verf, en de slechteriken (Bowser en co.) hebben veel verf aan de wereld onttrokken. Aan Mario de taak om dat terug te gaan halen.
Tijdens je reis verzamel je allemaal kaarten, die je tijdens het avontuur en vooral tijdens gevechten met eindbazen in kunt zetten. Soms vind je unieke objecten, zoals een brandblusser of Chinese geluks-kat, die je daarna op verschillende manieren in kunt zetten. De bossfights gaan om beurten, wat je de tijd geeft om goed over je stappen na te denken. Maar als één van de bad guys zijn hamer in de fik zet om je flinke schade aan te kunnen richten, is het verdomd fijn als je een brandblusser achter de hand hebt.
Paper Mario Color Splash heeft een opvallende, maar ontzettend mooie grafische stijl. De game ziet er haarscherp en erg gelikt uit. Het doet ons erg denken aan Super Mario Sunshine van de Gamecube, en dat is natuurlijk alleen maar een positief teken.
Mario & Sonic op de Olympische Spelen Rio 2016
(reeds verschenen)
Ook al zo’n reeks. De eerste uit deze serie kwam uit op de Wii, en was verdomd vermakelijk. Het was aan te raden om je in een sportshirt te hullen bij het spelen van deze game, want om de records van je vrienden te verbreken was het zweten geblazen. Met de motion controls van in dit geval de Wii U kun je verschillende disciplines van de Olympische Zomerspelen ervaren met de karakters uit de werelden van Mario en Sonic.
Naast de bekende Olympische onderdelen als atletiek en turnen, is het nu ook mogelijk om onder meer te voetballen of rugby’en. Elk karakter heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Sonic is uiterst geschikt als snelle aanvaller, terwijl Donkey Kong verdedigend dan weer beter zijn mannetje staat.
De Olympische Spelen beginnen op 5 augustus, en de game is nu al uit. Zeker na het EK-voetbal zal het in de sportjournalistiek voornamelijk over de Spelen in Rio de Janeiro gaan. Daar speelt Nintendo natuurlijk slim op in, als de hype begint is de game al te verkrijgen.
Toegegeven, deze game ziet er goed uit. Er zit ontzettend veel content in en waarschijnlijk kunnen sportfans zich hier uitstekend uren mee vermaken. Bedenk dan dat de game met maximaal vier spelers te spelen is, als je dit met vrienden speelt komt gegarandeerd het competitieve beest in je naar boven.
Minecraft: Wii U Edition
(reeds verschenen)
Minecraft begon jaren geleden als PC-game waarin de speler eigenlijk alles denkbaar kon bouwen en is uitgegroeid tot ongekend succes. Behalve op de PC is de game tegenwoordig ook te spelen op elke console. Sinds een week is het als laatste ook speelbaar op de Wii U.
Het unieke aan deze versie is de Nintendo mash-up, wat betekent dat veel herkenbare figuren en objecten uit het Nintendo-universum bruikbaar zijn in Minecraft. Zo kan je ook met Mario, Koopa en wie dan ook je creativiteit op de vrije loop laten.
Tokyo Mirage Sessions #FE
(reeds verschenen)
‘Slay monsters – and slay like a popstar’ is de catchphrase van deze Japanse RPG. Een interdimensionaal bron van het kwaad is Tokio binnengedrongen, wat zijn weerslag heeft op de muziek, stijl en uiteraard de veiligheid van de stad. Vecht op een creatieve manier om je vijanden terug te dringen.
Zo staat deze game ongeveer beschreven op het factsheet dat we van Nintendo hebben gehad. De game komt voor uit de Fire Emblem reeks en lijkt een enorm over the top Japanse RPG.
3DS
Mario Party Star Rush
(4 november 2016)
Vanaf de Nintendo 64 zijn de Mario Party games niet weg te denken uit het Nintendo-spectrum. De littekens van de touwtrek-minigame staan nog in mijn handpalm. Mario Party 10 voor de Wii U werd door ons beschreven als prima tijdverdrijf met hoge replayvalue.
Mario Party Star Rush wordt een game voor de 3DS, waar elke speler begint als wandelende champignon Toad. De game is met zijn vieren te spelen, en nieuw is dat elke speler gelijktijdig gooit en bepaalt hoe ze zich willen verplaatsen over het board, waar je meer richtingen uit kunt dan ooit. Op dit bord vind je de bekende Nintendo figuren (Mario, Donkey Kong, Peach en noem ze maar op) die je maar wat graag komen helpen als je over hun vakje loopt.
Als je hen rekruteert kun je er voor kiezen met hen verder te spelen, wat je spelervaring verandert. Donkey Kong heeft een ‘high risk, high reward’ dobbelsteen, met viermaal een nul en twee tienen. Daarnaast helpt hij je in minigames en bossfights. Je tegenstanders kunnen ze echter afpakken! Als jullie op hetzelfde vakje terecht komen, dobbel je om wie de held mee mag nemen.
Het doel is, als vanouds, om meer sterren te verzamelen dan de rest, door bosses te verslaan die op het bord verschijnen. Je moet dus strategisch spelen, want hoe verder je weg bent van de boss, hoe langer het duurt voordat je mee mag gaan doen aan de minigame. Aan de andere kant zijn er misschien wel veel interessantere dingen te doen en allies te werven, daar ver weg van die boss.
Dragon Quest VII
(16 september 2016)
Dit is een remake van de klassieke PS2-game die nooit (legaal) in Europa te verkrijgen was. Met je party ga je op avontuur in een immense wereld in deze Japanse RPG. Grafisch is de game compleet vernieuwd en er is een uitgebreide 3D wereld te verkennen. Nieuw is onder meer dat je de vijanden ziet lopen in de spelwereld, wat betekent dat de keus aan jou is om te gaan vechten of ze liever te ontlopen, in tegenstelling tot de ‘random encounters’ uit de originele versie. In gevechten hanteert het spel het bekend Japanse systeem, waar je om beurten vecht en (als je dat wilt) je teamgenoten commando’s geeft voordat ze iets gaan doen.
Het verhaal draait om een tijdlijn. De hoofdrolspeler van het verhaal gaat er lange tijd vanuit dat het eiland waarop hij in vrede leeft, het enige leefbare gebied ter wereld is. Dan beginnen er dingen te gebeuren, en word jij eropuit gestuurd om het eiland te redden. Je komt steeds meer gebieden tegen die verwoest zijn, waarna jij teruggaat naar het verleden om ze te redden. Lukt dit, dan verschijnt het gebied in jouw wereld en het verhaal daarvan op jouw tijdlijn. Nu kun je ook vrij naar dat terrein afreizen, en wordt je wereld een stukje groter. Jij vormt de wereld door heen en weer door de tijd te reizen.
Nintendo heeft ons verteld dat je met gemak honderd uur door kunt brengen in deze game, omdat er buiten het verhaal ook nog ontzettend veel dungeons te verkennen en te looten zijn.
Kirby Planet Robobot
(reeds verschenen)
De game is al uit, maar Nintendo wilde hem toch nog graag even showen. Je speelt als het schattige bolletje Kirby, die de krachten van zijn vijanden kan overnemen door ze op te zuigen. Maar nu heeft Kirby fucking robots tot zijn beschikking. Een vlammenwerpende, allesvernietigende robot, om er maar een te noemen.
Met Kirby, binnen of buiten zijn mech, doorloop je platformavonturen terwijl je vijanden opzuigt of simpelweg sloopt. De bossfights lijken spectaculairder dan voorheen, want fucking robots. Als je vijanden niet alleen meer appeltjes naar je gooien, moet je je toch beter bewapenen. Leuk om te weten, er is een reteschattige amiibo van Kirby in deze game verschenen.
Sonic Boom Fire & Ice
(30 september 2016)
Sonic is al net zo’n klassieker als Kirby, Toad of zelfs Mario zelf. De blauwe egel is sneller dan het licht en gaat in deze aankomende game weer alle snelheidsrecords proberen te verbreken. Met Sonic (of een van zijn vrienden) ren je zijwaarts zo hard mogelijk door het level heen zonder dood te gaan terwijl je zoveel mogelijk ringen (“muntjes”) verzamelt.
In Sonic Boom Fire & Ice moet je echter ook rekening houden met bepaalde elementen, zo kun je alleen door ijsblokken heen die de weg versperren als je ergens de kracht van vuur hebt opgepikt. Dit brengt op bepaalde gebieden een zeker puzzelelement met zich mee.
Monster Hunter Generations
(15 juli 2016)
Monster Hunter is een serie die alweer eventjes loopt, en volgens ontwikkelaar Capcom wereldwijd ruim 36 miljoen units heeft verkocht. Het doel van de game is, jawel, monsters te zoeken en als het even kan, op een zo spectaculair mogelijke manier te doden.
Capcom noemt het ‘the most customizable Monster Hunter experience to date’ omdat er onder meer vier verschillende gevechtsstijlen en ‘Hunter Arts’ (nietsontziende krachtige aanvallen en vaardigheden) aan de game zijn toegevoegd. Met de gevechtsstijlen zijn de veertien verschillende wapentypes elk weer op een eigen manier toe te passen.
Monster Hunter is (eventueel samen met maximaal drie vrienden) ook zo’n game waar je immens veel tijd mee kunt doden, en komt over een kleine twee weken al uit.
Rhythm Paradise Mega Mix
(21 oktober 2016)
Volgens Nintendo is dit de perfecte mix van de games uit de Rhythm Heaven serie, met een aantal geüpdate ritmische spelletjes uit die reeks. Je moet je innerlijke ritmegevoel naar boven halen om de meer dan 70 minigames succesvol af te ronden. Je kunt ook met meerdere spelers de strijd aangaan om zo te ontdekken wie beter in dit soort gekkigheid is.
De game doet ons denken aan Warioware van de Nintendo Wii, waar je allemaal korte, gekke minigames had. Een aantal minigames van Rhytm Paradise zijn boksen op muziek, ballen gooien in het juiste vak (zoals op de kermis) en iets met een kameleon die kersen moet vangen.
Uit deze serie zijn de meeste games voornamelijk uitgekomen in Japan, en de ervaring leert dat als je écht vreemde shit wilt zien, je het best naar Tokio kunt trekken. Japanners zijn niet vies van gekke dingen, en als jij dat ook niet bent is dit misschien wel iets voor jou.
Teddy Together
(reeds verschenen)
Op 1 juli kwam deze spirituele opvolger van Nintendogs uit. Kinderen kunnen een digitale teddybeer verzorgen (door hem te voeden, in bad te stoppen etc.) en aankleden. Nintendo probeert de spelers hun vriendjes erbij te laten betrekken, omdat het goed is voor de opvoeding van de beer als hij ook af en toe met de vrienden van de speler praat of speelt.
Wat voor mijn generatie vroeger de tamagotchi was, wordt Teddy Together misschien wel voor de kids van nu. Toegegeven, de game ziet er reteschattig uit.
Disney Art Academy
(15 juli 2016)
Deze game stelt je in staat om je favoriete Disneyfiguren na te tekenen, van Donald Duck tot Elsa uit Frozen. Middels de twee schermen van de 3DS heb je steeds een mooi voorbeeld van wat je moet doen.
De game heeft daarnaast een leraar, die je uitlegt wat je het beste kunt doen om een stapje dichter bij het eindresultaat te komen. Deze game komt al heel binnenkort uit, dus als je aspiraties hebt als Disney-kunstenaar is dit misschien iets voor jou.
[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=WRFuT309FF8″ opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]