Bethesda heeft zwaar weer gehad de laatste weken. Fallout 76 is uitgekomen en zelfs de wild mongrels lusten er geen brood van. Met een User Score van 2.4, rot de rad-infected Fallout 76 ergens onder in de krochten van de Metacritic dungeons weg. Als we andere reviewers mogen geloven, is dit een van de slechtste games ooit gemaakt. Fuck hun… Fallout 76 is gewoon fucking vet.
Jarenlang is Bethesda bezig geweest om de nerd fantasie van iedereen waar te maken. Een multiplayer ervaring in het Fallout universum. Iets waar zo’n beetje elk zelf-respecterende gamer wel eens een natte droom over gehad heeft. Het is dan ook bijna onmogelijk om dit goed te doen. Met ESO gingen ze teveel de MMORPG kant op, terwijl mensen een MMO RPG wilde hebben… juist. Het lijkt dan ook zowat onmogelijk om aan deze eisen te voldoen, omdat wij zo fucking onduidelijk zijn. “Ja gewoon een Skyrim/Fallout, maar dan multiplayer”, het klinkt zo simpel, en met Fallout 76 voelt het voor mij alsof ze een hele goede stap in de juiste richting hebben gezet.
Saaaaamen
Je kan online met je buddies in een groep gaan en samen de hele wereld ontdekken. Letterlijk alles is samen te doen in deze game, de story, het verkennen, etc. Ook kun je andere online spelers in de wereld tegenkomen. Vaak doen deze andere spelers lekker hun eigen ding, maar soms komen hogere level spelers je even meehelpen met een mission. Mocht je iemand tegenkomen die je niet aan staat kun je hem ook proberen kapot te knallen, je doet alleen bijna geen damage op de speler tot hij terug schiet, dan begint het duel. Wanneer je gekilled wordt drop je alle junk die je bij hebt in een doggy bag op de grond en kan de winnaar alle meuk meenemen. Een leuke kleine toevoeging die toch voor een beetje extra interactie tussen spelers zorgt.
Verkennen zult gij!
Het moment dat je Vault 76 verlaat voelt weer tering episch aan en het begint dan ook meteen te jeuken om deze wereld te verkennen. En verkennen zult gij! De map van Fallout 76 is namelijk vier(!!!) keer zo groot als de map van Fallout 4. Natuurlijk zegt de grootte helemaal niets he mannen, het gaat erom wat je ermee doet. De map zelf is goed gevuld met verschillende soorten area’s in verschillende gedeeltes van de map. Zo heb je prachtige verlaten steden, gebergtes, moerassen, open vlaktes en wat je nog meer kan bedenken. Allemaal in het dystopische Fallout sfeertje gegoten. Grafisch gezien ziet de game eruit zoals je van een Fallout kan verwachten, geen zieke hoogstaande graphics, maar voor zo’n grote open wereld ziet het er heel prima uit. Natuurlijk zijn alle area’s aangekleed met monsters, elke area heeft z’n eigen soorten en level monsters, wat er voor zorgt dat sommige delen nog te gevaarlijk zijn om in het begin te verkennen. Is dan alles wat er in de wereld zit tof? Bijna wel ja! Het probleem is echter dat misschien niet alles in de game zit, want Bethesda heeft met Fallout 76 een game neergezet waar zo goed als geen (menselijke) NPCs te vinden zijn.
SSSTTTT!!! STORY!!!
Het idee van Fallout 76 is dat we in een alternatieve timeline zitten binnen het Fallout universum. Het is 2102, 25 jaar na een nucleaire oorlog is het aan de inwoners van Vault 76 om de wastelands van Appalachia opnieuw te gaan koloniseren. Alle vormen van mensen zijn al een hele tijd uitgeroeid en de wastelands zijn overgenomen door mutants, monsters, robots en zombie achtige wezens. Dit is een heikel punt voor veel gamers, aangezien ze dit opvatten als dat er helemaal geen story in de game zit omdat er geen andere menselijke NPCs zijn. En dat is de grootste fucking bullshit die je kan zeggen over deze game. Je hebt main story missions waarin je een verhaal volgt en waar naar iets groters toe gewerkt wordt. Het is echter wel zo dat je deze story moet volgen via Holotapes (in-game voice berichten) en Terminals (die kut computers met die drieduizend menu’s waarbij het 9 van de 10 keer de laatste optie is die je aanklikt, ookal begin je de volgende keer onderaan omdat je de game te slim af denkt te zijn), en dat is wel een beetje erg taai. Als doorgewinterde RPG fan heb ik er totaal geen moeite mee om lore te lezen, echter is dit een multiplayer game. En laten we eerlijk zijn, niemand heeft zin om tijdens het chillen met elkaar ineens muisstil te moeten zijn om een futuristisch casettebandje te beluisteren. Ik moet ook zeggen dat de manier van storytelling niet heel ondersteunend is aan de multiplayer ervaring en er eigenlijk voor zorgt dat goede verhalen te ver naar de achtergrond worden geschoven.
Op de momenten dat ik Fallout 76 solo speel merk ik dat het verhaal boeiend genoeg is om mij ermee bezig te blijven houden en zeker wel inhoud heeft. Daarnaast zit de wereld tjokvol met visual storytelling zoals we dat gewend zijn van een Bethesda titel, kleine scenario’s in de wereld waar geen letter text bij te pas hoeft te komen om te bedenken wat er is gebeurd. Zelf vind ik deze game het leukst om solo te spelen, omdat ik me dan beter kan onderdompelen in de spelwereld.
Bietje loot’n, bietje bouw’n
De gameplay is zoals je hem van Fallout 4 kent; het draait om exploren, looten, exp verzamelen, looten, monsters schieten, looten, loot scrappen, looten en bouwen. Je hebt verschillende soorten missions, story, side, misc., daily events en public events. Story, side en misc. missions zijn een reeks opdrachten achter elkaar in verhaal vorm met de typische Fallout humor. Daily En public events zijn events waar meerdere spelers in de map naar toe komen om samen een opdracht te vervullen, bijv. machines in een vleesfabriek beschermen tegen waves van hongerige motherfuckers. Tijdens het spelen van deze missions kom je overal in de wereld spullen tegen, van witte borden tot mini nukes. Alle items die je kan oprapen kun je scrappen voor materials. Met materials kun je weer shit bouwen.
Bij Fallout 76 heb je een mobile C.A.M.P. die je voor enkele caps (de currency binnen de Fallout wereld) kan relocaten binnen de wereld. Binnen je kamp kun je bouwen waar je zin in hebt, mits je de juiste plans en materials gevonden hebt. In Fallout 4 was het uitbouwen van je kamp nogal een groot ding. Bij Fallout 76 heb ik meer het idee dat je je kamp gebruikt als mobile stashbox, een plek om tussentijds al je meuk te dumpen om vervolgens weer verder te looten. Ik heb ook geen aanval op m’n base meegemaakt waar waves aan vijanden komen aanvallen, wat mij dus weinig motivatie geeft om mijn kamp te versterken. Daarnaast moet je alle items weer opnieuw plaatsen (items die aan elkaar vast zaten, zitten nog gewoon vast) bij elke keer dat je je kamp verplaatst, waardoor ik ook minder waarde hecht aan een strakke en efficiënte indeling. Je kamp is een nuttige tool om makkelijker te kunnen looten, maar als heel veel meer voelt het ook niet aan.
S.P.E.C.I.A.L. Trading Card Game
Voor alle dingen die je doet krijg je exp waarmee je levelt. Met Fallout 76 heeft Bethesda iets nieuws geïntroduceerd in het level systeem, je hebt nog steeds de verschillende skilltrees (S.P.E.C.I.A.L.) welke je los van elkaar levelt. Echter geven de skilltrees zelf nu niet de skills, maar kaartjes die je unlocked door te levelen. Elke tree heeft zijn eigen kaartjes en hoe hoger je tree is, hoe meer/duurdere kaartjes je erin kan gebruiken. Je moet dus goed nadenken welke tree je wil levelen, aangezien dit in grote lijnen uitzet wat je speelstijl is. De kaartjes zijn de nuances op je speelstijl. Zo zijn er kaartjes die ervoor zorgen dat je minder hoeft te eten, dat je stimpacks meer healen, je sneller en/of langer kan rennen, je meer damage doet, meer exp verdient, etc. etc. Het mooie aan dit kaartsysteem is, is dat je de kaartjes kan wisselen wanneer je wil! Zo kun je dus on the go je skillset aanpassen aan de gewenste situatie met de kaarten die je hebt unlocked.
Conclusie
Ik moet zeggen dat ik na het spelen van de beta ook niet helemaal overtuigd was van deze game. Een day one patch die groter is dan de originele game bevestigt ook dat er nog heel veel shit niet orde was. Gelukkig werkt elke patch tot nu toe als een goede dosis Radaway en komt de glans van de parel steeds meer naar het oppervlakte. Als solo ervaring is Fallout 76 moddervet en biedt genoeg content om een lange tijd zoet mee te zijn. Dat de multiplayer ervaring niet is geworden waar alle gamers op zaten te wachten mag duidelijk zijn. De manier van storytelling werkt het multiplayer aspect meer tegen dan dat het ondersteunt. Bethesda heeft nog een lange weg te gaan, maar met Fallout 76 zitten ze al een heel eind in de goede richting met het neerzetten van de MMORP… MMO RPG waar wij met zijn allen al zo lang op aan het wachten zijn.