Sinds de komst van Max Verstappen in de Formule 1, kunnen we stellen dat de racesport een stuk populairder is geworden in Nederland. Ondanks de pech dat deze beste jongen heeft gehad, leven we allemaal mee met de jonge coureur. Formule 1 is daardoor booming business geworden in ons koude kikkerlandje en dat betekend ook dat de game flink verkocht gaat worden. Vorig jaar mocht Stephan aan de slag met de 2016 versie en hij was zeer te spreken over de game. Dit keer is Rowdy aan de beurt om F1 2017 te testen.
Na de zomerstop is de Formule 1 sinds drie weken weer begonnen, en net zoals het een sportgame betaamt komt er jaarlijks een game uit rondom deze snelle motorsport. De F1 reeks van Codemasters staat bekend om zijn realisme en oog voor detail en dat is in deze 2017 editie dan ook niet anders. Grafisch kent de game op het eerste oog niet echt veel verandering en moet je op gaan letten op de details. Nu is een F1-game niet echt iets waar je stil gaat staan om te genieten van de prachtige omgevingen, dus op visueel gebied doet de game gewoon wat het moet doen.
Geduld is een schone zaak
F1 2017 moet het hebben van details en realisme. Zo zal een bolide anders reageren wanneer het regent dan dat het droog is. Zo zul je ook op moeten letten dat je de juiste banden onder je wagen hebt liggen en dat je tijdig instuurt in de bochten om bij te blijven bij de grote jongens en sowieso om überhaupt op de baan te blijven. Je moet dus flink werken om de juiste plaats te behalen in de kwalificaties en dat zorgt ervoor dat F1 2017 een flinke uitdaging is qua game. Oefenen is daarom ook het sleutelwoord in deze game, en naarmate je de banen uit je hoofd leert kennen, elke bocht goed weet te nemen en weet hoe je wagen reageert bij bepaalde situaties ga je deze game ook erg waarderen. Geduld is dus de sleutel tot succes.
De modi waarom het draait in is de carrièremodus. Hier kun je zelf een karakter aanmaken welke probeert wereldkampioen te worden. Een leuke extra is dat het dit keer mogelijk is om als vrouw zijnde mee te doen aan de F1. Er is ongelooflijk veel werk in de ontwikkeling van deze mode gestopt. Zo kun je met jouw teamgenoten tactieken doorspreken, statistieken bekijken van de tegenpartij en zullen ze je ten alle tijden bijstaan met raad en daad tijdens de races. Ook geven ze aan wanneer je een pitstop moet nemen, want zaken als slijtage van je banden en brandstof welke opraakt spelen ook een rol in deze game.
Naarmate de tijd vordert begint wel op te vallen dat dit soort zaken flink in herhaling vervallen. Dit was in het voorgaande deel ook al zo, en Codemasters heeft gedacht dat dit onderdeel wel eventjes goed was. Ik geef ze groot gelijk ook, want uiteindelijk draait het allemaal om het racen en niet de statische zaken als grafiekjes en analyses.
Upgrades, upgrades, upgrades
Net als voorgaande delen kun je ook je bolide upgraden en in totaal zijn er dan ook meer dan 115 upgrades waarmee je jouw wagen kunt oppimpen. Punten verkrijg je door het rijden van races, maar ook door het rijden van trainingen. Hierdoor is er genoeg gevoel van voldoening en loont het om diverse oefenrondjes te rijden. Het upgraden van je wagen werkt doormiddel van een soort skill tree waarmee je diverse upgrades vrij kunt spelen als je genoeg punten hebt. Pas hier wel mee op, want zoals we onlangs hebben kunnen zien met Max, kunnen teveel aanpassingen leiden tot een straf. Gelukkig heb je engineers in je team zitten welke je ten alle tijden bijstaan bij beslissingen omtrent jouw trouwe bakkie.
In totaal zijn er twintig races welke er dit seizoen gereden moeten worden, welke allemaal de karakteristieke zaken kennen zoals jij ze kent van TV. Naast de bekende circuits zijn er ook extra toevoegingen gedaan om ons als gamer te vermaken. Zo kent de 2017 editie nu ook verkorte banen, welke speciaal aangepaste circuits zijn van het origineel. Denk hierbij aan Silverstone en Bahrein. Ook is er een speciale versie van het Monaco-circuit waarin je de race in de avond kunt rijden.
Klassiek extraatje
Een ander extraatje is de toevoeging van klassieke Formule 1-wagens. In totaal zijn er 12 van deze klassiekertjes te vinden in deze game, welke dateren van 1988 tot 2010. Denk hierbij aan de dikke baken als de McLaren MP4/4 uit 1988 tot de Red Bull RB6 uit 2010. De echte purist zal dankzij dit gegeven van zijn stoel afglijden van genot, al helemaal wanneer je de motorgeluiden uit je speakers of headset hoort komen.
De klassieke bolides maken ook deel uit van de carrièremode, dankzij diverse evenementen die plaats vinden tijdens de game. Hieraan kun je meedoen en race je in de oude waggies om zodoende het publiek te vermaken. Ook kun je, naast de carrièremode, met deze bolides meedoen aan diverse kampioenschappen met anders opgestelde regels en kun je ze ook gewoon gebruiken tijdens losse races op elk circuit wat je zelf wilt.
Conclusie
F1 2017 is weer een vette game geworden, gevuld met een shitload aan content. Uiteraard is het ook de jaarlijkse update, met de kloppende namen en teams zoals het natuurlijk hoort. Voor de fanaat is er weer genoeg te vinden om zichzelf te vermaken het aankomende jaar, en tevens is het dit keer ook mogelijk om zelf de moeilijkheidsgraad in te stellen van de tegenstanders. Ook een multiplayer ontbreekt natuurlijk niet, voor de nodige online krachtmetingen. Voor raceliefhebbers is F1 2017 dan ook een hele dikke vette aanrader!