In deel 1 van de feature keken we terug naar de eerste extreme sports games en zagen we dat Tony Hawk dit genre op de kaart had gezet. Het succes van deze game heeft voor een kettingreactie gezorgd. Niet alleen de Tony Hawk games zullen in grote getale de Activision fabriek uitgepompt worden, ook een reeks van andere sporthelden stond klaar om een plek in een Activision game te veroveren. Daarnaast zagen ook andere ontwikkelaars wel brood in een extreme sports game en kwamen met hun eigen spel (or serie).
Het succes smaakt naar meer!
Na het succes van Activision zat het bedrijf niet stil. Extreme Sports zijn booming en dus smaakte het succes naar meer. Met de Tony Hawk formule had het bedrijf goud in handen en als je met wat simpele ingrepen ook BMX-, snowboard- en surfgames in je bedrijfsportfolio op kan nemen, waarom zou je dat dan laten. Wat Tony Hawk kon, konden sporters als Matt Hoffmann, Shaun Palmer en Kelly Slater toch ook. Er werd geen enkele moeite gedaan om te verhullen dat deze game in het THPS-straatje past en zelfs de logo’s op de voorkant kwamen overeen met de Tony Hawk games. Kopieer het tricksysteem, de special trick meter, het logo, de naam, de gameconcept in een aantal minuten zoveel mogelijk goals uit te voeren en je hebt een idee wat je moet verwachten.
I can ride my bike with no handlebars
Naast de hele Activision bundel aan pro extreme sports games, hebben ook andere uitgevers en ontwikkelaars het genre ontdekt. Zo heeft Acclaim BMX-icoon “Dave Mirra” gestrikt voor twee freestyle BMX games. In 2000 kwam het eerste deel uit van Dave Mirra Freestyle BMX en een jaar later deel 2. In deze game moet je met een van de BMX helden de wereld veroveren met je stunts. Ook deze game zat weer vol met goals, hoewel ze waren opgedeeld in niveau’s. Was je een n00b dan begon je met de rookie challenges en werkte je jezelf op tot de amateur, pro, hardcore en insane challenges. Hiermee opende je nieuwe levels, bikes en sponsoren. Het tricksysteem zorgde voor spectaculaire stunts. Zo kon je een trick als een tailwhip of superman combineren met een no hander, no footer of nothing (geen handen en voeten).
Er was een derde deel van de serie in de maak, maar de stijl werd drastisch omgegooid. Het spel werd volgespoten met lompe en seksuele content en grappen om publiciteit te schoppen. Dit was tegen het zere been van Mirra, die zijn handen van het product aftrok. Wat rest was een matige game genaamd BMX XXX, een game die (als we de leeftijdsrating mogen geloven) bedoelt is voor volwassenen, maar juist vol staat met puberale tieners humor. Bedenk onderstaande Dave Mirra Freestyle BMX met piemel- tieten- en seksgrappen en je hebt een goed beeld van BMX XXX. Oja, voor het voltooien van de opdrachten wordt je getrakteerd op een stripper. Whoohoo!
https://www.youtube.com/watch?v=P6g1gWP0CIU
Vernieuwend, maar toch geen 180°
In 2002 gooide Activision het Tony Hawk concept om. Het mag dan wellicht geen totale 180° zijn, maar het was op z’n minst een frisse wind die ging waaien. In Tony Hawk’s Pro Skater 4 werd het goalsysteem omgedoopt tot een questsysteem waarbij je een opdracht krijgt van een NPC. Daarnaast werd de timer uit de game gesloopt, waardoor je alle tijd hebt om vrij te skaten in de levels. In Tony Hawk Underground en Underground 2 werden nog wat zaken toegevoegd. Zo kon je van je board af en kon je in Underground 1 in auto’s losgaan en in Underground 2 kon je tomaten gooien. In plaats van skillpoints kopen/vinden moet je hier nu ook opdrachten voor uitvoeren. Het verschil tussen de games en het verhaal was genoeg verandering om de games onderling interessant te houden.
Voor iedereen die toch meer een liefhebber was van de old school Tony Hawk games, werd in Tony Hawks Underground 2 ook nog een classic mode. Dit betekende weer 10 goals die binnen 2 minuten moesten worden afgewerkt.
The Simpsons finally did it
Met het aanhoudende succes van Tony Hawk, probeerde zich ook een aantal vreemde personages zich in een skategame te werken. Zo werden de Simpsons en Disneykarakters gebruikt om de games ook voor kids aantrekkelijk te maken. Het resulteerde in The Simpsons Skateboarding (2002) en Disney’s Extreme Skate Adventure (2003). De laatst genoemde komt weer van de hand van ontwikkelaar Neversoft en uitgever Activision en gebruikt ook de Tony Hawk’s Pro Skater 4 engine. Simpsons Skateboarding had vooral te kampen tergende controls en was vooral frustrerend. Disney’s Extreme Skate Adventure is juist een degelijke game speciaal gericht op kids.
Ondergesneeuwd in snowboardgames
Voor de volgende titels moeten we weer dikke kleding aan en de piste op. Snowboard games maken zijn opwachting. Zo kwamen SSX Tricky (2001) Amped 2 (2003), 1080° Avalanche (2003) en SSX 3 (2003) begin deze eeuw uit. De SSX serie (van EA) is mij het beste bijgebleven. In SSX 3 had je een hele berg te veroveren, vol met opdrachten, collectibles, races en trickwedstrijden. En die Ubertricks waren zoals gewoonlijk “over de top” en supertoll! Daarnaast kan je in races de tegenstander tegen de grond rammen wat altijd voor top vermaak is tijdens de multiplayer. Het succes heeft geleidt tot een vervolg: SSX: On Tour en SSX Blur, waarna het tot 2012 zou duren voor het tot nu toe laatste deel SSX.
Waar SSX cool was, was Jet Set Radio Future nog vele malen hipper. In het futuristische Tokyo-to wordt vormgegeven in een celshaded style. Uit de speakers knalt een mix van elektro, funk, urban en vormen een ideale breakdance soundtrack. Zelf de personages in de game kunnen er niet op stil blijven staan. Je speelt als een lid van een groep inline skaters genaamd GGs en al skatende en spuitende moet je jouw “tags” verspreiden door de stad. De politie is niet je beste vriend in deze game, dus zul je die ook flink onder moeten spuiten met je spraycans. Hoewel de game erg geliefd is onder fans, bleken de verkopen toch niet zo goed en blijft een vervolg tot dusver uit.
THMC (Tony Hawk Midlife Crisis) vs Skate
De Havik is nog niet gevlogen en samen met Activision zijn ze al weer aan de beurt voor deel 7 (8 en 9) van de serie. Na het Underground avontuur, gaan de skaters chaos trappen in Los Angeles. Je moet hierin een wasteland omtoveren tot skateparadijsje door stukken uit de andere maps in te pikken. De delen wisten zelf niet veel verandering te brengen, behalve dat er een grote wereld was, waarbij de levels aan elkaar zaten. De koek leek een beetje op voor de Tony Hawk liefhebber die opzoek was naar een nieuwe ervaring. In Project 8 werden de spotchallenges toegevoegd. Op een rail waren markeringen aangemaakt met amateur, pro en sick. Als je langs deze markeringen grinden, had je dat gehaald. In het laatste echte deel: Proving Ground werd een wat serieuzere toon neergezet. Helaas kon dit niet voorkomen dat het bergafwaarts ging met de serie.
Niet alleen was de Tony Hawk serie een beetje op z’n retour. De game die eens het middelpunt van de extremesports was, begon grijze haren te krijgen. De nodige vernieuwing bleef uit en EA bracht met Skate wel de verandering waar gamers zo lang naar opzoek waren. Geef de gamers een grotere levendige open wereld inclusief voetgangers en auto’s. Daarnaast kent Skate een totaal nieuw tricksysteem en een realistischere aanpak waardoor minutenlange combo’s voor miljoenen punten niet meer mogelijk zijn. Daarbij komt ook nog de betere graphics en een online functie waar men goed mee uit de voeten kan. Skate bracht het allemaal!
Het is niet dat de Tony Hawk serie helemaal dood was, maar games als Tony Hawk: Shred en Tony Hawk: Ride kun je nauwlijks een teken van leven noemen. Niet alleen waren beide games zwak maar het feit dat de games gespeeld moesten worden met een plastic board waardoor je dik 100 euro kwijt bent voor een bundel hielp ook niet met voor de verkoop. Voor de hardcore skater miste het de nauwkeurigheid, terwijl het lastig bleek voor ieder zonder skateboard ervaring om met het ding overweg te kunnen. Hierna zou in 2015 Tony Hawk’s Pro Skater 5 uitkomen, maar dit leek meer een contracturele verplichting dan dat het getuigd van enige creatieve inspanning.Skate kreeg nog een deel 2 en 3 die tevens een succes zijn geworden. Veel spelers hopen nog steeds op een vierde deel, maar de ontwikkelaar EA Black Box is sinds april 2013 opgedoekt.
Tot Slot
In de afgelopen vijf jaren is het rustig geweest wat betreft extreme sports. De Skate serie ligt voorlopig stil bij te komen van de 3 succesvolle delen die het heeft gekend en de Tony Hawk serie kan ook met pensioen. Ubisoft’s Steep is hopelijk een opmars naar meer games in dit genre. Zeker met de kracht van huidige consoles en de ontwikkeling die VR doormaakt, moet er toch meer extreme sports gedaan kunnen worden. Dus hopelijk kan er over een jaar of 10 een derde deel in deze feature geschreven worden.