Het najaar zorgt er altijd voor dat we diverse grote gamereleases voor onze kiezen krijgen, welke normale wijze erg goed verkopen. Toch lijkt het tij gekeerd te zijn, want de verkopen van grote games zijn in Europa namelijk opvallend sterk gedaald.
Elk jaar krijgen we bijvoorbeeld een nieuwe voetbalgame van EA, welke altijd flink verkopen. De FIFA games vlogen voorheen als warme broodjes over de toonbank en elk jaar ging de verkoop van de franchise omhoog. Dit blijkt niet het geval te zijn voor EA Sports FC 24… GamesIndustry.biz meldt namelijk dat de verkopen van EA Sports FC 24 in Europa 10 procent lager liggen dan FIFA 23 in dezelfde periode. Er wordt aangegeven dat zelfs de verkoop aantallen van FIFA 22 niet worden gehaald.
Je zou kunnen zeggen dat dit aan de naamsverandering van de franchise zou kunnen liggen, maar toch is EA Sports FC 24 geen uitzondering op de regel. Het lijkt een trend te zijn dat er minder games worden verkocht in Europa. Zo zijn de verkopen van NBA 2K24 17 procent lager in vergelijking met NBA 2K23. Voor Mortal Kombat is het verschil zelfs nog groter. Ondanks de goede recensies voor Mortal Kombat 1 zijn de verkopen maar liefst 39 procent lager ten opzichte van Mortal Kombat 11 in dezelfde periode toen die game verscheen in Europa.
Ook nieuwe titels als Starfield vliegen niet over de Europese toonbank, in tegenstelling tot de Verenigde Staten waar de game uitermate goed verkoopt. . Na de eerste vier weken sinds de release van de game liggen de verkopen namelijk 13 procent lager dan bijvoorbeeld Forza Horizon 5 welke in 2021.
Het stagneren van de verkopen kan komen door diverse oorzaken, maar omdat we het hier hebben over een brede line-up aan games, lijkt de hoofdoorzaak de verkoopprijs van games te zijn. Het afgelopen jaar hebben veel uitgevers een prijsverhoging doorgevoerd op hun games, Take-Two is daar zelfs één van de eerste meer geweest met de NBA 2K games. Naast dat games duurder zijn geworden is het algemene leven ook een stuk duurder geworden, waardoor gamers concessies moeten doen met hun uitgaven. Consumenten zijn dan ook een stuk voorzichtiger geworden met waar zij hun geld aan uitgeven. Wellicht zet dit uitgevers aan het denken, en worden zullen de prijzen dalen of games sneller in de uitverkoop gezet.