Epic Mickey: Rebrushed | REVIEW

Vreemde maar meeslepende game!

24 september 2024
THQ Nordic
Purple Lamp
80

Epic Mickey maakte bijna 14 jaar zijn debuut op de Nintendo Wii-debuut, en werd gekenmerkt door zijn bijzondere grafische stijl en koddige gameplay. Na al die jaren krijgen wij een Rebrushed-versie van de game op moderne consoles. Eens kijken of deze game in deze tijd nog steeds zo succesvol kan zijn.

Een aspect van Epic Mickey: Rebrushed dat mij net zo opvalt als vroeger, is hoe onconventioneel het is opgezet. Aangezien Mickey altijd een verrukkelijke kameraad is geweest met een onschuldige en vrolijke persoonlijkheid die kleurrijke avonturen beleeft, was het feit dat de spelwereld in deze game zo donker is opgezet. Met een personage als Mickey Mouse verwacht je gewoon een vrolijk en kleurrijk avontuur, maar ik vind het nog steeds zo tof dat deze game zich juist afspeelt in wat lijkt op een post-apocalyptische versie van Disneyland. Een grappig element in het verhaal is dat Mickey zelf verantwoordelijk is voor deze puinhoop, maar natuurlijk besluit hij te fiksen wat hij zelf heeft ontketend, dus neemt hij de taak op zich om de Wasteland weer tot leven te wekken, maar pas nadat hij door het monster dat hij zelf heeft gecreëerd naar die wereld is gesleept. Het is op het eerste oog een beetje raar, maar het is een geweldig uitgangspunt voor deze game.

Scherp!

The Wasteland in Epic Mickey: Rebrushed zit vol met lang verloren Disney-personages, animatronics, attracties en standbeelden die de sfeer even nostalgisch als meeslepend weten te maken. Waar het origineel op de Wii er nogal pixelig en wazig uitzag, ziet de game er in deze moderne bewerking er gewoon geweldig uit met scherpe omgevingen en goed geanimeerde personages die echt van je scherm lijken te spatten, al merk je hier en daar wat gedateerde grafische elementen op. Bovendien zorgen details als de geanimeerde tussenfilmpjes en de muziek voor een mooie terugblik op alles wat met Disney te maken heeft en zorgt dit alles ervoor dat je wilt ontdekken wat het verhaal je nog meer gaat brengen.

De basis gameplay van Epic Mickey: Rebrushed is wat je zou verwachten van een 3D-platformgame, met als meest opvallende mechanisme dat je overal waar je gaat verf en thinner (verdunner) kunt spuiten. Dit kan worden gebruikt om platforms te verstevigen, obstakels te laten verdwijnen, verborgen goodies te ontdekken en zelfs vijanden te lijf gaan. Terwijl de originele Wii-release afhankelijk was van wapper-controls, is hier alles vertaald naar een klassieke controller besturing, wat naar mijn mening uitstekend is overgezet. Een van mijn favoriete aspecten is dat je tijdens het reizen tussen omgevingen door 2D-minilevels rent en springt die lijken op iconische Disney-tekenfilms. Het is allemaal erg leuk opgezet, hoewel de gameplay niet echt iets nieuws doet en het zo nu en dan wat verouderd aan kan voelen.

Acties en consequenties

Niet alleen is de spelwereld in Epic Mickey: Rebrushed onconventioneel, het heeft ook een vrij ingewikkelde campaign waarin beslissingen die je neemt kunnen veranderen wat er later in de game gebeurt. Ik heb bijvoorbeeld per ongeluk een personage verpletterd met een kluis en kan daardoor een bepaalde zijmissie niet meer voltooien. Het kan echt balen zijn om jezelf buiten te sluiten van content die je kunt missen zoals deze, en bovendien dwaal je soms doelloos rond terwijl je probeert uit te vinden wat je moet doen om verder te komen. Natuurlijk kun je op een knop tikken om een ​​gids de weg te laten wijzen, maar vaak vertelt het doel je om ergens anders te verkennen en dat kan soms een verwarrende onderneming zijn.

Waar ik van hou…

Een van de aspecten van Epic Mickey: Rebrushed waar ik van hou, is hoeveel verzamelobjecten er te vinden zijn in de game. Hoewel ik misschien wat dingen heb gemist in mijn playthrough, voel ik me stiekem gedwongen om het opnieuw te spelen om zo dingen te vinden die ik eerder misschien gemist heb. Ook is het tof om bepaalde dingen te vinden, kostuums te ontgrendelen en het voltooien van zijmissies. Er is een indrukwekkend aantal dingen te doen, wat buitengewoon te noemen is voor een 3D-platformgame, omdat je hier niet alleen maar rondrent terwijl je verzamelobjecten pakt. In plaats daarvan voelt het persoonlijker en bevredigender, vooral wanneer je naar het menu gaat en alle missies ziet die je hebt voltooid en de schatten die je hebt gevonden. Epic Mickey: Rebrushed is dan ook een uiterst bevredigende ervaring, zolang je geduld hebt met jezelf.

Epic Mickey: Rebrushed blijft een vreemde game, maar wel een die meeslepend en erg bevredigend aanvoelt. Het is geweldig om te zien dat deze Wii-klassieker na al die jaren nog steeds zo leuk is, en het ziet er dit keer ook nog eens verdomd goed uit in deze versie. Disney fans van het eerste uur zullen zich dan ook heel goed amuseren met deze toffe game!

Epic Mickey: Rebrushed | REVIEW
Uitstekende mix van elementen die zorgen voor een plezierige ervaring
Spannend om alle spelwerelden te verkennen