Embracer Group, moederbedrijf van onder andere THQ Nordic, Saber Interactive, Gearbox Entertainment en Koch Media, heeft vandaag aangekondigd dat zij enkele grote westerse studio’s van Square-Enix heeft overgenomen.
Bij deze overname is een bedrag gemoeid van 300 miljoen dollar en hierdoor is Embracer eigenaar geworden van Crystal Dynamics, Eidos-Montréal en Square Enix Montréal. Ook heef het bedrijf de bekende IP’s overgenomen van deze studio’s waaronder Tomb Raider, Deus Ex, Thief en Legacy of Kain. Square-Enix zal zich in de toekomst meer focussen op hun eigen Japanse studio’s en IP’s zoals Final Fantasy en Kingdom Hearts. Tevens blijven de IP’s zoals Just Cause, Outriders en Life is Strange wel eigendom van Square-Enix.
Hoewel 300 miljoen dollar veel geld lijkt, is deze overname in zekere zin spotgoedkoop. Eerder dit jaar nam bijvoorbeeld Sony Bungie over voor 3.6 miljard dollar en nam Embracer eerder al Gearbox over van 2K Games voor 800 miljoen dollar.
Crystal Dynamics zal ook onder Embracer blijven werken aan de reboot van Perfect Dark voor Microsoft. Tegelijkertijd werkt Crystal Dynamics aan een gloednieuwe Tomb Raider-game. Wat Eidos Montreal gaat doen is nog niet bekend, de studio bracht eind vorig jaar Marvel’s Guardians of the Galaxy uit, en hoewel de game zeer positief werd ontvangen sprak Square-Enix over teleurstellende verkoopcijfers.
“We are thrilled to welcome these studios into the Embracer Group,” Embracer Group co-founder and CEO Lars Wingefors said in a press release. “We recognize the fantastic intellectual property, world class creative talent, and track record of excellence that have been demonstrated time and again over the past decades. It has been a great pleasure meeting the leadership teams and discussing future plans for how they can realize their ambitions and become a great part of Embracer.”
Square Enix America and Europe CEO Phil Rogers added, “Embracer is the best kept secret in gaming: a massive, decentralized collection of entrepreneurs whom we are thrilled to become a part of today. It is the perfect fit for our ambitions: make high-quality games, with great people, sustainably, and grow our existing franchises to their best versions ever. Embracer allows us to forge new partnerships across all media to maximize our franchises’ potential and live our dreams of making extraordinary entertainment.”