FromSoftware geniet een legendarische status dankzij het uitbrengen van titels die qua moeilijkheidsgraad niet echt mainstream zijn, maar wel uit hun voegen barsten van de sfeer. De ontwikkelaar heeft games op hun naam staan als Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro. Al deze games worden gekenmerkt door een hoge moeilijkheidsgraad, donkere settings en een gebrek aan learningcurve. Desondanks zal Elden Ring een groter publiek aan moeten spreken, maar hoe dat dit zit lees je in de onderstaande review.
Ik weet het, we zijn een beetje laat met de review van Elden Ring, maar om eerlijk te zijn hebben wij de reviewcode pas gekregen bij de launch van de game, en daarnaast is de game zo groot en open dat het even duurt voordat je werkelijk een goede indruk krijgt wagt de game heeft te bieden. Ik kan al wel zeggen dat FromSoftware een indrukwekkende ervaring heeft neer weten te zetten, welke eerdere gameplay elementen van hun games gebruikt en deze combineert in een grote open wereld. Daarnaast is er geprobeerd om het genre Soulslike games met met Elden Ring wat toegankelijker te maken. Hierdoor zullen casual gamers zich ook een beetje welkom voelen, en Elden Ring is dan ook de perfecte instapgame om kennis te maken met de moeilijke gameplay die we kennen van FromSoftware. Maar onderschat de game niet, want Elden Ring is een ongelooflijk pittige ervaring.
They don’t give a f#ck!
Als we heel eerlijk zijn: FromSoftware geeft geen ene reet om jou! They don’t give a shit, en het maakt ze ook helemaal niets uit. Ze gaven geen ruk om je met Demon’s Souls, geen tyfus met Dark Souls, geen ene reet met Sekiro en al helemaal geen f#ck met Bloodborne… Dit zijn allemaal games die voor de mainstream gamer veelte moeilijk zijn, maar toch verslavend blijven door de gameplay, lore en visuals. Ondanks dat FromSoftware schijt aan jou en mij heeft, pikken wij dit gewoon in al hun games. We blijven die shit maar kopen, en er zijn ondertussen duizenden controllers (en televisies) gesneuveld tijdens de veelvuldige sterfsessies in al hun games. En toch blijven wij doorgaan met het spelen van deze games. Of dit met Elden Ring anders gaat worden? Wat denk je zelf?!
Is this just fantasy?
Elden Ring speelt zich af in de grote wereld van The Lands Between. Tof detail is dat schrijver George RR Martin heeft meegeholpen aan het verhaal en de ontwikkeling van de spelwereld van Elden Ring. De beste man zal je wellicht kennen van de A Song of Ice and Fire-boekenreeks, beter bekend bij het grote publiek als Game of Thrones. Vanaf het eerste moment dat je de open wereld van Elden Ring betreedt zie je al gelijk zijn invloeden, en het komt daarnaast best indrukwekkend over. Zoals velen gewend zijn zit het verhaal in Elden Ring een beetje verstopt, en moet je zelf op zoek gaan naar de lore die The Lands Between huisvest. Elden Ring neemt je dan ook zeker niet bij het handje, en je bent op jezelf aangewezen om uit te vogelen hoe alles werkt. Toch zal de game je hier en daar een beetje sturen zodat je wel de goede richting op gaat. Het is daarnaast ook erg vet om te zien hoe FromSoftware weer een bijzondere fantasiewereld neer heeft weten te zetten.
Hoewel Elden Ring een groter publiek aan probeert te spreken, is en blijft het wel een Soulslike-game en mogen we stiekem zeggen dat we hier met Dark Souls 4 te maken hebben. Dit merk je uiteraard aan de moeilijkheidsgraad en ik moet zeggen dat Elden Ring qua moeilijkheid zeker niet onder doet voor andere games in het genre. Hell! de game is gewoon net zo onvergeeflijk moeilijk als wat je gewend bent van FromSoftware games, maar de manier waarop de spelwereld benaderd wordt is wel een stuk anders dan je wellicht gewend bent. Dit komt voornamelijk doordat je in Elden Ring in een open-wereld speelt en dus geen vaste route hoeft te volgen. Hierdoor kun je dus zelf op je eigen tempo de wereld verkennen en je eigen route bepalen. Zie je ergens een grote baas rondlopen? Geen probleem, want je kunt er met een boog omheen lopen zonder lastig gevallen te worden. Zie je een horde aan vijanden rondstruinen? Ook geen probleem, want je sluipt er gewoon langs. Maar vergeet niet dat je er niets mee opschiet als je confrontaties ontloopt, want hiermee verdien je helemaal niets en wordt je ook zeker niet beter in de game. Om hoger in level te komen zal je toch vijanden moeten zien te verslaan, want deze laten dan Runes vallen, welke je nodig hebt om te levellen, en eventueel ook toffe gear zoals armor en wapens. Je wordt dus aardig beloond, en naarmate je hoger in level raakt zal je ook zeker merken dat je sterker wordt. Ook zal je snel merken wanneer een gevecht te moeilijk voor je is, en je hebt dan al snel de mogelijkheid om te vluchten om zo weer op adem te komen.
YOU DIED!
De legendarische woorden “YOU DIED!” zullen ook in Elden Ring hun opwachting maken. Nu is doodgaan in de game geen schande, want dit hoort bij het leerproces in het Soulsborne-genre. Ook in Elden Ring zal je veelvuldig het leven laten bij een grote eindbaas, of als je overdonderd wordt door een horde aan vijanden. Door dood te gaan leer je hoe je vijanden of een baas moet verslaan, en hoewel dit erg frustrerend kan klinken, voelt het juist extra belonend aan als je eindelijk een baas hebt verslagen. Gelukkig krijg je in Elden Ring de mogelijkheid om hulp in te roepen van een vriend of andere speler, maar heb je ook de mogelijkheid om Spirit Ashes op te roepen. Dit zijn een soort van geesten van gevallen strijders / beesten die je een aardig eind op weg kunnen helpen, en je zullen bijstaan in een gevecht. In Elden Ring zijn er een flink aantal van deze Spirit Ashes te vinden die je kunt gebruiken, maar je kunt ze niet eindeloos gebruiken want deze gebruiken Focus Points (een soort magie) om te kunnen gebruiken.
Hoewel je vaak dood zal gaan is Elden Ring een stuk vergevingsgezinder dan andere games in het genre. In Elden Ring kun je namelijk Sites of Lost Grace ontdekken, welke vergelijkbaar zijn als de Bonfires uit Dark Souls. Dit zijn plekken waar je op kracht kunt komen, runes kunt spenderen om hoger in level te geraken en vanuit waar je opnieuw kunt respawnen als je het leven laat. Deze Sites zijn veelvuldig te vinden in de spelwereld, maar dat is niet het enige waar je kunt respawnen. De game kent namelijk ook Stakes of Marika. Dit zijn standbeelden verspreid over de spelwereld die je kunt ontdekken, en deze bevinden zich steeds op locaties waar veel vijanden rondlopen. Mocht je een keer dood gaan kun je deze ook gebruiken als respawnpunt, zodat je niet kilometers ver terug hoeft te lopen naar hetzelfde punt.
Jump around
Wat ook wat makkelijker is geworden is het verkrijgen van Flasks, welke je gezondheid aanvullen. In andere games zoals Dark Souls kon je deze steeds opvullen door bij een Bonfire te rusten, maar dan werden ook alle vijanden terug gebracht in de spelwereld. Als je in Elden Ring een groep vijanden weet te verslaan zullen je Flasks opnieuw gevuld worden, zonder dat je hoeft te rusten bij een van de Sites of Lost Grace. Tevens kun je deze Flasks ook upgraden nadat je bepaalde items hebt gevonden, en zo zal je al snel beschikken over meerdere flasks en kun je ook de effectiviteit vergroten.
Naast de normale healing Flasks, krijg je al snel de beschikking over de Flask of Wondrous Physick. Dit is een drankje die je zelf kunt samenstellen nadat je Crystal Tears hebt gevonden, waardoor je bepaalde buffs kunt krijgen. Hoewel dit in het begin een beetje onnodig lijkt, zal je verder in de game toch wel gebruik maken van dit wonderlijke flesje. Helemaal als je specifieke Crystal Tears hebt gevonden die je een goede buff kunnen geven, want het is verdomd handig tijdens de diverse grote bossfights.
Een andere nieuwe feature is dat Elden Ring een jump-button heeft. Natuurlijk konden we in eerdere Soulsborne- games (met uitzondering van Sekiro) al een kleine sprongetje voorwaarts maken, maar echt springen was er niet bij. Hierdoor bevat Elden Ring dus ook wat platform elementen, en zo kun je springen om ruïnes en zelfs enkele kliffen te beklimmen. Ook is het mogelijk om sprongaanvallen uit te voeren die extra damage doen, of juist om vliegende vijanden te bereiken en is het mogelijk om over lage aanvallen te springen. Nu klinkt de mogelijkheid om te springen misschien niet als iets heel bijzonders, maar deze toevoeging opent behoorlijk wat nieuwe deuren tijdens de gevechten in de game en geeft de toffe maar pittige gameplay van Elden Ring nog meer diepgang.
Twisted Hyrule
Een andere toffe feature is dat je de spelwereld in Elden Ring nu kunt doorkruisen met de hulp van een paard, genaamd Torrent, en dit voelde een beetje alsof je Link bent die door een twisted versie van Hyrule op Epona galoppeert. Natuurlijk is Elden Ring een veel donkerdere ervaring, maar ik dwaal af. Terwijl je op je paard rijdt, kun je gebruik maken van Spirit Springs, dit zijn punten waarmee je met Torrent hoger kunt springen en dus afgelegen gebieden kunt bereiken die anders moeilijk of onmogelijk te bereiken zouden zijn.
Ook een vernieuwing in Elden Ring is de mogelijkheid dat je kunt craften. Zo is het mogelijk om allerlei soorten items en munitie te maken nadat je bepaalde spullen hebt verzameld. Hiervoor zal je ook moeten jagen op wilde dieren en zal je rond moeten dwalen in de mystieke bossen om op zoek te gaan naar everzwijnen, schapen, vogels en herten om deze materialen van hun karkassen te schrapen. Bij het nieuwe crafting-element kun je ook potions maken welke je bepaalde boosts kunnen geven.
Openvallend smoelwerk
Elden Ring kent ook nog eens een dynamisch weer systeem, en na een paar uur spelen stond ik er versteld van hoe verschillend bepaalde gebieden er in de game uit kunnen zien tijdens verschillende weersomstandigheden. De spelwereld komt werkelijk tot leven, en het weer kan ineens veranderen van een heldere en zonnige dag, waardoor het lijkt of je in een sprookje loopt, naar een hevige regenbui waardoor de wereld een stuk grimmiger wordt. De weerseffecten zelf zijn absoluut verbluffend mooi gemaakt en vooral de huiveringwekkende blikseminslagen in de buurt zorgen voor de nodige sfeer. Daarnaast ziet de game er ontzettend mooi uit, en zijn de vergezichten iets waarvan je bek open zal vallen. Ook de vormgeving van diverse kastelen, dungeons en ondergrondse werelden zijn een lust voor het oog, en worden bewoond door fantasierijke wezens zoals zombies, gevallen ridders en zelfs vuurspuwende draken.
Slechte optimalisatie
Elden Ring is een geweldige ervaring, ziet er ontzettend goed uit en kent pittige gevechten en gameplay, maar toch is er iets aan de game wat mij een beetje deed verbazen. Elden Ring is op de new-gen consoles namelijk best wel slecht geoptimaliseerd, en dat is op bepaalde punten wel te merken. Dit uit zich voornamelijk in de framerate en de laadtijden, want zowel de PlayStation 5 en de Xbox Series X hebben moeite om de game in 60fps te draaien in de Performance Mode.
Op de PS5 draait de game trouwens wel iets stabieler, maar op de Series X kun je merken dat de framedrops best groot zijn. Een ander punt zijn de laadtijden, want de PlayStation 5-versie heeft maar 5 á 6 seconden nodig om in te laden, terwijl de Series X-versie er maar liefst 27 seconden over doet. Hopelijk wordt dit binnenkort nog gepatched en zorgt FromSoftware ervoor dat de game wat stabieler draait. Een kleine tip voor PS5 bezitters is om de PlayStation 4-versie van de game te downloaden. Aangezien Elden Ring geen framecap heeft, draait deze wel op een stabiele 60fps en zijn de laadtijden net zo snel. Bij games als Elden Ring is een stabiele framerate dan ook erg belangrijk, dus wees slim en maak gebruik van deze tip.
Conclusie
Elden Ring is de natte droom geworden van menig Dark Souls-fan. De welbekende gameplay gecomineerd met een grote open wereld en een aantal toffe nieuwe gameplay mechanics zorgt voor de nodige evolutie die het genre nodig had, terwijl het nog steeds vertrouwd aanvoelt. Elden Ring zal alsnog een pittig moeilijk spelletje zijn, al voelt het iets vergevingsgezinder dan andere games in het genre. Al met al is Elden Ring een geweldig fantasty avontuur, met toffe visuals en dito gamplay, maar het is zeker niet weggelegd voor alle gamers.