Dragon Ball Z: Kakarot | REVIEW

Ontblote bovenlichamen, zwetende vuisten die de huid diep penetreren en  schreeuwende afgetrainde mannen. Nee, dit is geen Zweedse pornofilm, maar de nieuwste game in de Dragon Ball-reeks. Ik weet nog goed dat ik zo’n 15 jaar geleden op het schoolplein een KAMEHAMEHA probeerde op mijn klasgenootjes: The memories. Toen StarGamers vroeg wie DBZ: Kakarot op zich wilde nemen voelde ik me als geroepen. Ik kon dan ook niet wachten om aan de game te beginnen.

Same old same old

Het verassende aan Dragon Ball Z: Kakarot is dat de ontwikkelaars ditmaal hebben gekozen voor een Open World RPG in plaats van het oude vertrouwde ‘laten we alle focus leggen op multiplayer en online combat’-systeem, wat in mijn geval een zeer welkome verandering is. Stiekem droomde ik, al vanaf de gameboy advance edities, van een open world dragonball game van dit formaat. En ik moet zeggen, het is ze aardig gelukt! Waarbij voorgaande delen voornamelijk om de gevechten gingen, is ditmaal het verhaal wat meer aandacht heeft gekregen. Zo zijn de gevechten een stuk theatraler dan normaal en krijg je tussendoor opgepoetste cutscenes te zien zoals ze in de originele anime ook te zien waren.

Binnen de lijntjes

Het combat systeem is aanzienlijk anders dan voorgaande delen en een heel stuk minder complex. Zo heb je maar 1 knop voor melee attacks, 1 knop voor KI attacks, 1 knop om te teleporten/vliegen en in combinatie met de LB of L1 knop kun je met deze knoppen een Super Attack doen welke per character verschillen. Zo heb je bij Goku natuurlijk de Kamehameha ter berschikking,  bij Kid Gohan zijn Masenko en bij Krillin bijvoorbeeld zijn Destructo Disc of Solar Flare. Door deze simpele manier van combat is het ook voor nieuwe gamers ontzettend gemakkelijk in te stappen. De gevechten worden naarmate je vordert in de story-mode langzaamaan wat moeilijker. Zo had ik bijvoorbeeld best wat moeite met mijn eerste gevecht tegen Vegeta nadat hij met Nappa naar aarde was gekomen.

On the side

Buiten de main story mode heb je ook heel wat side-quests tot je beschikking en natuurlijk free roaming in de wereld van Dragon Ball. De world map is opgedeeld in verschillende gebieden waar je naar toe kan fast-travelen wanneer je maar wilt. De eerste keer dat ik rondliep bij Capsule Corp in West City was voor mij ook een piecy nostalgies, omdat je die plek al zo vaak hebt gezien in de anime, maar er nu voor het eerst in 3D kan rondwandelen.

Overigens zijn er in de wereld honderden items te vinden die je kunt gebruiken om te verkopen of waarmee je je character bepaalde boosts of upgrades kunt geven. Ook vind je tientallen verschillende dieren, zoals vissen, herten of zelfs dinosaurussen die je kunt vangen en kunt gebruiken om te koken. Elk van deze dieren geeft dan weer een eigen boost.

De side-quests zijn leuk om te doen als je een fan van de serie bent, je komt vaak op plekken die bekend zijn uit de anime en worden vaak ook gegeven door characters die je in andere Dragon Ball games niet zo snel zou zien. Een van de leukere side-quests die ik tot nu toe gedaan heb was er een in West City, waar de geest van Yamcha zou rondhangen met verschillende dames. Omdat Yamcha is vermoord door een Saibaman kan dit natuurlijk niet en moet je op onderzoek uit. Aangezien ik niet wil spoilen zal ik de afloop maar niet verklappen!

RPGenius

Wat Dragonball Z: Kakarot echt een stuk uitgebreider maakt in character building is het skill-tree systeem en het Soul  Emblem systeem. Elke character heeft zijn eigen skill-tree die je kan uitbreiden door EXP te verdienen. Deze verdien je door middel van quests te doen of vijanden te verslaan, maar skills kun je ook vrij kopen met orbs (deze orbs vindt je verspreid over de open werelden of verdien je tijdens gevechten). Zo kun je jouw character builden hoe jij het wil. Ik ben bijvoorbeeld meer van de special attacks die KI gebruiken in plaats van melee attacks, dus heb ik daar meer skills voor vrijgespeeld.

Het Soul Emblem systeem is compleet nieuw in de serie. Zo kan je characters aan elkaar koppelen voor unieke boosts. Zo heb ik in mijn Z Soul Emblem van Goku en Gohan aan elkaar gekoppeld voor unieke special attacks, en Kami met King Yemma voor stat-boosts. Verder zijn er ook andere Soul Emblems voor betere cooking stats of om meer geld te krijgen tijdens het verhandelen van items. Bovendien kun je extra Soul Emblems vrij spelen die je anders mis zou lopen door speciale side-quests te doen.

Conclusie

Dragon Ball Z: Kakarot is een vermakelijke game om zo nu en dan eens op te starten voor de nodige dosis nostalgie. Ondanks dat de game eentonig kan zijn na een aantal uren blijft het leuk om met je favoriete DBZ characters door de open werelden te vliegen. En kom op, Goku die voor het eerst super saiyan wordt op Namek, dat verveeld toch nooit?

Dragon Ball Z: Kakarot | REVIEW
HOT!
Open wereld!
Nostalgisch as fuck
Compleetste Dragonball Z game qua verhaal ooit
NOT!
Voelt soms clunky aan
Wordt na een tijdje eentonig
Wereld voelt soms ontzettend leeg aan
75
SCORE
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x