De Destiny-franchise gaat alweer wat jaartjes mee, en ondertussen is het tweede deel alweer bijna 5 jaar geleden verschenen. Het is dan ook eerlijk om te zeggen dat het bijna onmogelijk is geworden om het plot van Destiny gemakkelijk uit te leggen aan nieuwkomers. De franchise kent namelijk een samenhangend verhaal, welke acht jaar geleden is gestart met het eerste deel. Ondertussen beslaat het alweer twee games, een half dozijn grote uitbreidingen en zijn er enkele tientallen revisies in de gameplay geweest. Ondanks dat de Destiny 2 niet echt gastvrij is te noemen voor nieuwkomers, hebben trouwe fans met Destiny 2: The Witch Queen toch een reden om aardig opgewonden te worden. Hoe dat zit lees je in de onderstaande review!
De onlangs verschenen Witch Queen-uitbreiding kent een shitload aan toffe nieuwe content, en gaat zelfs een stukje verder dan de The Taken King en Forsaken uitbreidingen in de franchise. The Taken King verscheen in een tijd dat de originele Destiny in een soort slijk zat en waar spelersaantallen flink terugliepen. Door het verschijnen van deze DLC kreeg Destiny weer de nodige aandacht en werd de interesse bij de fans weer gewekt. De Forsaken uitbreiding deed hetzelfde voor Destiny 2 en gooide hier en daar het roer aardig om, wat zeer gewaardeerd werd door fans van de serie. Het oorspronkelijke plot van Destiny 2 (over een invasie van de Cabal op onze aardekloot) is nu grotendeels vergeten en Bungie heeft de afgelopen 6 jaar gebouwd aan een verhaal dat voor het eerst werd geïntroduceerd met The Dark Below en werd voortgezet in The Taken King.
Destiny kent zijn eigen fanbase en niet iedereen zal zich gelijk thuisvoelen in de serie. Zo zullen nieuwkomers de hordes aan buitenaardse vijanden redelijk eentonig vinden, maar voor fans is het de Hive die altijd als de primaire vijanden bejubeld worden. In de loop der jaren heeft de Vanguard, de militaire macht die Guardians bewaakt, traint en inzet ter verdediging van de aarde en de reiziger, een bond gesloten met de Fallenen nobele Cabal. De machine-achtige Vex volgen hun eigen agenda’s die alleen in en uit het verhaal weven. Maar de Hive, een demonisch, bijna Lovecraftiaans pantheon van goden en halfgoden, zijn altijd de ware monsters van het Destiny-universum geweest die ook de meeste indruk wisten te maken.
De Hive zijn intelligent, oorlogszuchtig en meedogenloos en zij stonden flink centraal tijdens The Dark Below campaign uit 2014. De overlevering die hen omringt is diep en fascinerend, en presenteert hen als meer dan alleen hersenloze veroveraars. The Taken King, Oryx, gaf Destiny zijn eerste echte schurk en een echte, geloofwaardige dreiging. In de afgelopen acht jaar is het verhaal zo gegroeid dat de verhaallijn van de Rode Oorlog nu als een zij verhaal aanvoelt.
Hoewel The Witch Queen nog steeds het thema Light versus Darkness volgt, voelt de uitbreiding wel aan als soort een bepalend hoofdstuk in het verhaal. De zus van Oryx, Savathun, is een drijvende kracht geweest in Destiny 2 sinds de Shadowkeep DLC, maar haar invloed reikt verder dan dat. Bungie bouwt al jaren aan dit hoofdstuk, op een zowel subtiele als niet-zo-subtiele wijze.
Na Beyond Light begon Bungie de relatie tussen het licht en de duisternis te onderzoeken. Hierdoor concentreerde de game zich op de welwillende Traveller en de dreigende zwarte piramideschepen die in ons zonnestelsel verschenen. Savathun manipuleert al eeuwenlang gebeurtenissen en personages, en dit alles komt eindelijk tot een hoogtepunt in The Witch Queen.
Hoewel de lore in Destiny 2 dus weer flink uitgebreid wordt, is de actie ook nog steeds van hoge kwaliteit. Destiny 2 voelt hierdoor indrukwekkender en kleurrijker aan dan ooit tevoren, maar The Witch Queen heeft meer te bieden dan de welbekende looter-shooter actie en het introduceert dan ook een nieuw wapen craft-systeem, evenals nieuwe geheimen en activiteiten.
De Tangled Shore Patrol locaties zijn verdwenen en deze hebben ruimte gemaakt voor andee locaties zoals Savathun’s Throne World. Deze locatie is verbluffend mooi te noemen en is het meest levendige en gevarieerde Destiny-landschap sinds de jungle van Venus. Het combineert op wonderbaarlijke wijze buitenaardse topografie met de broeierige Hive-dreiging van Oryx’ Dreadnought.
Destiny 2: The Witch Queen introduceert ook een handvol nieuwe zaken, en zoals het betaamt bij elke nieuwe mechanic die wordt toegevoegd aan Destiny, zal je zelf even moeten ontdekken hoe het werkt. Zoals ik al eerder aangaf is er een nieuw wapen crafting-systeem, en deze werkt verrassend goed. Zo zal het potentieel van een wapen eerst moeten vrijspelen voordat je deze kunt strippen voor onderdelen. Die onderdelen breng je vervolgens aan op nieuwe wapens. Het stelt je niet alleen in staat om je eigen builds te maken, maar geeft je ook een echte reden om wapens te gebruiken die je normaal niet zou gebruiken.
Zo voelt de Glaive erg tof aan om te gebruiken, maar zoals met elk nieuw wapen type, zal het ook een tijdje duren om zijn plaats in de “meta” te vinden. Ook zijn er kleine wijzigingen in de Gambit-activiteit, hoe playlists werken en hoe sommige vendors je inspanningen zullen belonen. De Void 3.0 is de eerste van Bungie’s grote ontwerprevisies en deze brengt de Void-subclass meer in lijn met de Stasis-subclass, welke is geïntroduceerd in de Beyond Light-DLC. Het is in ieder geval goed om te zien hoe Destiny 2 zal blijven veranderen en evolueren, en de game voelt dan nu ook erg gebalanceerd aan.
Nieuwkomers in de serie zullen waarschijnlijk niet weten waar ze precies moeten beginnen met Destiny 2: The Witch Queen, en eerlijk gezegd is dat best te begrijpen. De game puilt uit van de content en persoonlijk vind ik het geweldig om nieuwe mensen de game te zien spelen om zo langzamerhand uit te vogelen hoe het allemaal werkt. Het kan erg overweldigend zijn, maar naarmate je Destiny 2 meer doorkrijgt zal je er ook veel meer tijd in investeren. Er is zoveel gebeurd sinds de franchise acht jaar geleden is begonnen, en aan deze uitbreiding kun je merken dat Bungie nog zeker niet klaar is met Destiny.
Conclusie
Destiny 2 loopt alweer flink wat jaartjes mee, en The Witch Queen voelt dan ook aan als iets dat is gemaakt voor de echte veteranen. Nieuwkomers zullen met deze uitbreiding ietwat overweldigd raken, maar worden al snel beloond waardoor de interesse zeker blijft hangen. The Witch Queen biedt je een tof verhaal welke zal leiden naar iets veel groters. Ik kan dan ook niet wachten om te zien waar Bungie ons in de toekomst mee naartoe neemt in de franchise!