Onlangs bracht ontwikkelaar Firewalk een nieuwe online multiplayer shooter uit op de PlayStation 5 en PC, met de naam Concord. De game mengt diverse genre’s met elkaar en is verpakt in een aardig sci-fi-jasje. Concord wilt graag de strijd aan gaan met games als Overwatch, maar of het hier in weet te slagen lees je in een nieuwe review.
Na acht jaar ontwikkeling heeft Sony’s Firewalk Studio, welke vooral bestaat uit veteranen die aan Destiny hebben gewerkt, eindelijk zijn zijn Overwatch-kloon uitgebracht. Beter goed gejat dan slecht bedacht zou je denken, en op zich is hier ook helemaal niets mis mee. Concord is een rechttoe-rechtaan kopie van Overwatch, maar door zijn grafische stijl weet de game toch echt wel een eigen smoel neer te zetten.
Het is een arena-gebaseerde ‘Hero shooter’ waarin twee teams van elk vijf spelers het tegen elkaar opnemen in drukke levels om te zien welk team het andere team het meest en het beste kan neerschieten. Er zijn 16 verschillende personages om uit te kiezen en ze hebben allemaal verschillende ontwerpen, personages, wapens en speciale vaardigheden. De meest typische ‘helden’ zijn hier opgenomen, wat betekent dat er een robot is die zich vrijwel precies gedraagt als Tracer, een meisje dat zich precies gedraagt als Pharah, een kopie van Cassidy, Winston, 76 en Hanzo. Ze zijn er allemaal en voor diegene die Blizzard’s iconische shooter hebben gespeeld, zullen natuurlijk veel overeenkomsten zien tussen beide games.
Ook qua gameplay voelt Concord aan als Overwatch, maar dan met een aantal toevoegingen die weer rechtstreeks uit Destiny zijn gehaald. Zo beweeg en ren je wat langzamer en spring je een stuk hoger dan wat we gewend zijn in Overwatch. Natuurlijk hebben diverse mensen binnen de ontwikkelaar aan zowel Halo als Destiny gewerkt, en dat merk je terug in de manier waarop zwaartekracht het tempo van het spel en bewegingspatronen beïnvloedt. Als Halo-liefhebber, had ik dit waarschijnlijk leuker gevonden als ze juist meer de gameplay van Halo hadden behouden, waarin langzame bewegingen gecombineerd worden met de hoge snelheid van de wapens, wat niet het geval is in Concord. In plaats daarvan voelt deze game traag aan. Iets waar ik moeite mee heb gehad. Natuurlijk zijn er personages die snel kunnen bewegen en hoger kunnen springen, maar de pace voelt gewoon niet helemaal goed.
De impact van de wapens voelt goed, ondanks de traagheid van het speltempo. Het is duidelijk dat er Bungie-veteranen aan het wapenarsenaal hebben gewerkt, welke ook veel variatie kent en dus ook een goede balans. Ik heb me tijdens mijn dagen met Concord vastgehouden aan het personage Roka, die heel erg op Pharah lijkt en daardoor heerlijke Unreal Tournament-vibes gaf. Ook heb de nodige tijd doorgebracht met de hagedis Lennox wiens piratengeweer erg tof is, samen met Emari en haar brute minigun welke dienst doet als Tank.
Concord kent daarnaast een levelsysteem, en iets dat Firewalk Variants heeft genoemd. Deze ontgrendel je via tijdgebaseerde uitdagingen in plaats van in de context van je eigen level. Dit zijn in principe ‘voordelen’, maar gezien hoe ze vastzitten achter een bijna onbegrijpelijk systeem gebaseerd op tijd en hoe snel je verschillende klusjes ‘in match’ voltooit, voelt het erg random en verwarrend aan. Er zijn natuurlijk ook cosmetische items die je vrij kan spelen, zoals nieuwe kleding voor elk personage, maar zelfs deze zitten vast achter een systeem dat mij als speler maar één ontgrendelde skin tegelijk laat kiezen, zelfs als ik in principe het hele ding heb ontgrendeld. Veel van deze ideeën voelen alsof ze alleen zijn toegevoegd omdat Firewalk vond dat ze iets van zichzelf moesten bedenken in plaats van alles klakkeloos over te kopiëren van Blizzard. Dit is eigenlijk wel een gemiste kans, want het had zoveel simpeler en makkelijker kunnen zijn.
Iets waar Concord werkelijk in uitblinkt zijn de graphics. Firewalk heeft dan ook gebruik gemaakt van Unreal Engine 5 en er zijn op grafisch vlak maar weinig games in dit genre die kunnen concurreren met de details, scherpte en helderheid die de game op je beeld tovert. De lichteffecten en de heldere, prachtige kleuren zorgen ervoor dat de game prachtig oogt. Het design is ook goed gedaan en Firewalk heeft dan ook een soort funky sci-fi retrowereld gecreëerd. Het inladen van een match wordt gemaskeerd met een superfancy sequentie waarin de helden in je team met het ruimteschip Northstar het level binnen vliegen en zich klaarmaken voor de strijd, en dit is ongelooflijk sfeervol neergezet en is ook iets wat je niet vaak ziet in een multiplayergame waarin dit soort zaken meestal meer aanvoelen als tijdverspilling.
Wat ik echter niet zo goed vind uitgewerkt is het ontwerp van de personages. Afgezien van Lennox, Star Child en Hayman, kennen de meeste personages niet echt een identiteit en is het ontwerp ook best wel saai te noemen. Het is duidelijk dat Firewalk Studios hard heeft gewerkt om zoveel mogelijk compulsieve inclusie in de game te proppen, en daarbij heeft verzuimd om variatie en persoonlijkheid toe te voegen aan de personages. Aangezien de game ook een PlayStation exclusive is, snap ik ook niet dat men heeft gekozen om bepaalde geliefde Sony-personages toe te voegen in de game, als een soort knipoog. Personages als Ratchet & Clank en Helldivers zouden een leuke knipoog zijn in een game als dit, in plaats van de nogal trieste line-up aan karakters die je in Concord wordt voorgeschoteld.
Conclusie
Uiteindelijk is Concord geen slechte game. De matches en modi zijn oké qua entertainmentwaarde, het spelgevoel is oké en de presentatie is gewoonweg prachtig te noemen. Toch is er een gebrek aan inzicht in Concord en het valt al gelijk op dat men teveel heeft geleend van games als Paladins en Overwatch, en dit zorgt ervoor dat Concord te weinig eigen identiteit kent. Daarnaast zijn deze games gratis, terwijl je voor Concord toch eventjes 40 euro neer moet leggen. Waarom zou ik dan in hemelsnaam deze game gaan spelen, terwijl de concurrentie gewoon gratis speelbaar is? Het doet niet echt iets nieuws, en naar mijn mening blijft Overwatch toch leuker om te spelen en weet die game het toch iets beter te doen dan Concord. Een kleine gemiste kans vanuit Sony, want als dit nu ook free-to-play was geweest met een betaalde Battle Pass of iets, dan hadden ze wellicht veel meer mensen kunnen bereiken.