Het rommelt al enige tijd binnen PlayStation Studios, want na een ontslagronde bij de Visual Arts Group en Media Molecule, gaat het bericht rond dat er bij Bungie ook een hele hoop werknemers ontslagen zijn.
Bungie is bekend van de Halo- en Destiny-franchise, en in totaal zijn er zo’n honderd werknemers ontslagen binnen de studio.
Bungie werd in 2022 overgenomen door Sony, en hierbij werd vermeld dat de ontwikkelaar onafhankelijk zou blijven functioneren. Dat hield bijvoorbeeld in dat de ontwikkelaar van de Destiny-games zelf kon blijven bepalen waar het aan werkte en op welke platforms het games uitbracht.
In een nieuwe reportage wordt gemeld dat dit in de toekomst alsnog kan veranderen. Het raad van bestuur van Bungie bestaat op dit moment uit medeoprichter Jason Jones, CTO Luis Villegas en Bungie’s Pete Parsons, maar ook Hermen Hulst en Eric Lempel van PlayStation Studios maken hier onderdeel van uit. Naar verluidt moet Bungie bepaalde financiële doelen behalen, wil het onafhankelijke keuzes kunnen blijven maken. Als de ontwikkelaar daarin faalt, zou Sony de huidige raad van bestuur kunnen schrappen en volledige controle over de studio kunnen nemen.
Als de studio echter bepaalde financiële doelen niet haalt, dan zou Sony de volledige controle over het bedrijf kunnen verwerven. Dit wil Bungie koste wat het kost vermijden, met de recente ontslagen als gevolg. De druk op de aankomende Destiny 2 DLC The Final Shape – is dan ook enorm groot.
“We know we need Final Shape to do well. And the feeling at the studio is that if it doesn’t we’re definitely looking at more layoffs.”
Als The Final Shape het niet goed doet aan de kassa, dan zullen er wellicht meer ontslagen vallen. Dit soort druk doet ook geen wonderen voor de sfeer binnen de ontwikkelaar, zo is dit ook te lezen op website IGN. Op de bedrijfsvloer bij Bungie heerst momenteel dan ook vooral angst, stress en verslagenheid.