Blizzard Entertainment heeft nieuwe details bekendgemaakt over Diablo IV in een nieuwe blog post.
Net als in Diablo III, keert het Paragon-systeem terug. In Diablo IV kan de speler zelf bepalen waar een karakter zich op gaat focussen met Paragon-punten. Diablo IV krijgt namelijk een groot bord met tegels. Op deze tegels zijn er verschillende bonussen. Jij bepaalt welke tegels moeten worden geactiveerd. Er zijn verschillende soorten tegels, waarbij enkele heel zeldzaam zijn voor een grote boost.
Enkele tegels kunnen daarnaast uitgerust worden met glyphs. Deze items kan je krijgen tijdens het spelen en zorgt voor nog meer diversiteit in builds. Uiteindelijk moet dit systeem zorgen voor constante progressie en dat iedereen als het ware unieke build heeft.
Verder meldt Blizzard dat het mogelijk wordt om een ‘legendary power’ van een item over te zetten op een andere item, bijvoorbeeld een effect van een bijl op een speer. Dit kan via de NPC genaamd The Occultist.
Verder hebben bepaalde vijanden een hogere kans om een soort drop te maken. Bandits droppen bijvoorbeeld vaker kruisbogen, knotsen en laarzen. Zo kunnen spelers specifieke vijanden farmen om nodige items te krijgen.
Blizzard laat via de onderstaande video’s verder zien dat het Diablo IV-team een grote focus heeft op animaties en visuals. Vaardigheden ogen beter en dodelijker bij hogere levels, vijanden krijgen daadwerkelijk schade en verschillende effecten. Als een tovenaar een vuurbal gooit, dan zie je vijanden echt verbranden. Als een Barbarian een vijand in stukken hakt, dan wordt dit visueel ook weergegeven.
Diablo IV heeft nog geen releasedatum maar is in ontwikkeling voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Zeer waarschijnlijk krijgen we ook PS5 en Xbox Series-versies van de game wanneer het uitkomt.