In een nieuwe developer diary licht Blizzard de endgame-content van Diablo IV uit.
Blizzard wil spelers zelf laten bepalen hoe zij progressie boeken in de endgame. Nadat het verhaal is uitgespeeld, krijgt men toegang tot een Capstone Dungeon. Door die uit te spelen ontgrendelt men de volgende world tier. Daarmee gaat men een level omhoog, wat de vijanden sterker maakt, maar ook grotere beloningen oplevert. Het is aan mensen zelf of ze dit willen doen.
Men kan naast de normale skill trees diens personage ook verder uitwerken met het Paragon-systeem. Hier kan men nog specifiekere customisatie toepassen op het personage en bepalen welke richting endgame upgrades opgaan. Daaraan gerelateerd is de Codex of Power, waar spelers Aspects kunnen inschakelen die verdiend worden in kerkers. Daarmee worden items die men vindt in de spelwereld weer krachtiger in de vorm van Legendary items.
Men kan ook terugkeren naar eerder uitgespeelde kerkers en die met Sigil aanpassen. Dat verandert de stijl en intensiteit van een kerker. Nightmare Dungeons zijn uitdagender, hebben extra opdrachten en bevatten mods genaamd Affixes. Als voorbeeld wordt de Hellgate Affix gegeven, waarmee zich in de kerker portals naar de hel openen waaruit monsters uit andere regio komen. De game bevat meer dan honderdtwintig kerkers, en elke kerker kan in een Nightmare Dungeon veranderen.
In de overkoepelende wereld van Diablo IV valt tijdens de endgame ook genoeg te beleven. Zo verschijnen er gebieden genaamd Helltides, waarin monsters moeilijker zijn om te verslaan en er nieuwe omgevingseffecten plaatsvinden, bijvoorbeeld het vallen van meteorieten. Via een locatie genaamd de Tree of Whispers kan men voor premies op diverse monsters jagen. Dit kan zowel alleen als met andere spelers worden uitgevoerd.
Diablo IV zal op 6 juni verschijnen voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S en PC.