Astro Bot | REVIEW

Een van de leukste platformgames allertijden!

Release Date
6 september 2024
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Ontwikkelaar:
Team Asobi
Platform:
PlayStation 5
Our Score
95

Het schattige robotje Astro heeft natuurlijk geen introductie nodig, en hij hoeft ook niet echt meer iets te bewijzen. Diegene die de eerste twee titels, Astro Bot: Rescue Mission op PSVR en Astro’s Playroom op PlayStation 5, heeft gespeeld weten dat deze run & jump platformgames werkelijk pareltjes zijn, en hebben al laten zien waar de onofficiële PlayStation-mascotte van ontwikkelaar Team Asobi toe in staat is. De eerder genoemde games waren beide ontzettend tof om te spelen, maar kende een vrij beperkte reikwijdte. De vraag van fans naar een echt groots avontuur was dan ook bijzonder hoog, en Team Asobi heeft dan ook geluisterd naar deze vraag!

Astro Bot kent ook een verhaal, wat ervoor zorgt dat je het universum door moet reizen, Astro en zijn team aan andere botjes worden tijdens hun reis, in een gestroomlijnde PS5-ruimteschip, wanneer ineens de vervelende buitenaardse Nebulax verschijnt en het ruimte voertuig genadeloos verandert in een technologisch stuk schroot. Na een ruige landing op een verlaten planeet zal Astro zijn bemanning weer bij elkaar moeten zoeken om het ruimteschip weer aan de praat te krijgen. Dit gaat niet zonder slag of stoot, want de verschillende componenten en alle bots zijn tijdens het crashen zoek geraakt en verspreid over zes sterrenstelsels. Aan Astro dus de taak om alles bij elkaar te zoeken en de slijmerige kont van de alien Nebulax te schoppen!

Als het om het verhaal gaat hoef je van Astro Bot geen wonderen te verwachten. Het wordt op een grappige en simpele manier verteld, maar het is ongelooflijk oppervlakkig en geeft je gewoon een doel waarom Astro op avontuur gaat. Toch is er goed nagedacht over diverse uitgangspunten, zoals een kapotte PS5 repareren en diverse bots redden. Voor een game in dit genre is het dan ook meer dan voldoende, en het zorgt voor de nodige charme die door de hele game heen te voelen is. PlayStation-veteranen zullen dan ook snel verliefd worden op de kleine details die in de game zitten, en dan voornamelijk op de ruim 150 verklede bots, die zich uitdossen als personages uit bijvoorbeeld Spyro, Crash Bandicoot, Ape Escape, Uncharted en meer!

Klassieke gameplay blijft het leukst

Qua gameplay voelt Astro Bot aan als een klassieke 3D-platformgame, en de game is op de belangrijkste punten vergelijkbaar met zijn (gratis) voorganger Astro’s Playroom. In de game heb je de beschikking over een Dual Sense-vliegtuig, waarmee je naar diverse planeten kunt vliegen. Eenmaal geland begint de actie en mag je met Astro spelen. Over het algemeen ren je met de kleine robot door soms meer, soms minder uitgebreide, maar altijd redelijk lineaire levels, zal je diverse platformskills moeten zien te beheersen, vecht je tegen tegenstanders, ben je op zoek naar verborgen bots en puzzelstukjes en zal je een shitload aan glimmende PlayStation-munten verzamelen.

Zodra een level is voltooid, kun je naar een volgende planeet binnen een sterrenstelsel vliegen totdat je eindelijk de laatste planeet mag betreden om het op te nemen tegen een gigantische en indrukwekkende boss-tegenstander. Eenmaal deze verslagen te hebben zal je, na de nodige sequenties te voltooien, doorgaan naar het volgende sterrenstelsel.

Simpel maar nauwkeurig

Het beproefde concept wat Astro Bot zo leuk maakt, komt onder meer door de besturing. Aan de ene kant is het vrij simpel, Astro natuurlijk springen, aanvallen, bepaalde objecten pakken en dankzij stuwraketten onder zijn voetjes tijdelijk zweven. Aan de andere kant is de besturing wonderbaarlijk direct en nauwkeurig te noemen, waardoor de game ongelooflijk aangenaam wegspeelt.

Een klein minpuntje is het camerasysteem, welke misschien net iets te traag draait. Helaas is dit in de instellingen niet aan te passen. Wat echter wel geweldig is, is dat onervaren spelers de camera op elk moment op Astro kunnen centreren met slechts één druk op de cirkelknop, zodat ze te allen tijde in de gaten kunnen houden wat er gebeurt zonder aan de analoge stick te draaien. 

Toegankelijkheid

Qua toegankelijkheidsopties valt Astro Bot een beetje tegen, er zijn slechts drie instellingen in het menu te vinden waarmee je de gyrocontrols, visuele ondersteuning en de camerahulp aan of uit kunt zetten. Instellingen die tegenwoordig standaard zijn in andere games ontbreken echter, zoals opties voor kleurenblinden en het wijzigen van de knoppen. Vooral in vergelijking met andere grote PS5-exclusives, zoals Spider-Man 2, The Last of Us: Part II en meer, lopen deze opties in Astro Bot behoorlijk achter.

Doe maar lekker blazen

In navolging van Astro’s Playroom, maakt Astro Bot voor veel acties in de game ook uitstekend gebruik van de diverse DualSense 5-functies. Bij het in eerste instantie naderen van een planeet kun je Astro’s DualSense vliegtuigje besturen met de gyro-controls en kun je extra gas geven door de adaptive-triggers te gebruiken, welke natuurlijk wat verzwaard zijn. Ook functies als in de microfoon blazen worden hier en daar gebruikt en door de haptische feedback in de triggers kunnen we stenen voelen door lichte trillingen die door de controller geproduceerd worden.

De game kent ook de nodige afwisseling, want naast de basis gameplay heeft ontwikkelaar Team Asobi Astro ook wat speciale vaardigheden toegevoegd in veel van de verschillende planeten die je zult bezoeken. Wat te denken van een raket-hond die Astro op zijn rug vastbindt om zo gelanceerd te worden. Of wat dacht je van kikker bokshandschoenen, waarmee je stalen deuren kapot kunt slaan. Ook zal Astro een VR-headset dragen die de tijd een paar seconden kan vertragen. Er zit veel variatie in de 15 vaardigheden die je tegen zult komen, en de ene gadgets is weer wat geavanceerder en beter dan andere. Het zorgt voor de nodige plezier en variatie en de balans in Astro Bot is dan ook erg goed uitgewerkt.

Hoogtepunten

De vaardigheden zijn dus erg tof, en zijn een echt hoogtepunt in combinatie met het ongelooflijk gevarieerde leveldesign die de game kent. Bijna geen enkel planeet in Astro Bot is hetzelfde, al kennen sommige wel een zelfde soort thema. Er is dan ook genoeg variatie in spelwereld settings, en kom je water-, woestijn-, spook- en lavaplaneten tegen die kleurrijk en koddig ogen. Ook zal je een enorm casino bezoeken, een strand bezoeken waar je een enorme robot uit zijn kettingen moeten bevrijden, of een podium met een Aziatisch thema waarin een vaardigheid Astro in een spons verandert, zodat hij water kan opnemen en weer uitspugen om verder te komen. Het leveldesign is absoluut een van de pijlers van de game en ook een van de beste die ik tot nu toe heb mogen zien in het platformgenre.

Nu we het toch over hoogtepunten hebben: de veelal spectaculaire bossfights, waarin we onder andere het gezicht van een gigantische gorilla in elkaar mogen beuken, zijn ook van een ongekend niveau. Natuurlijk zijn deze niet heel erg moeilijk en patronen zijn makkelijk te herkennen, maar de manier waarop deze gepresenteerd worden zijn echt fenomenaal te noemen, en het oog voor detail is ook erg goed gedaan.

Kleine vervelende dingetjes

Over het algemeen doet Astro Bot veel dingen goed, maar toch heb ik een paar dingen opgemerkt die een beetje vervelend waren, waaronder delage veerkracht van Astro. Afgezien van de bossfights, waarin Astro drie treffers kan incasseren, geldt er een ‘one hit’-regel in de game. Als Astro namelijk één keer geraakt wordt, sterft hij en ga je terug naar het laatste van de veelal rijkelijke aanbod aan checkpoints. Dit heeft niet echt een negatief effect op de gameplay, omdat er geen klassieke game over is in Astro Bot, maar het kan toch vervelend zijn als er veel op het scherm gebeurt en ik kan je vertellen dat er echt heel veel kan gebeuren op je scherm. Het is zo nu en dan meer trial and error en frustratie die om de hoek komt kijken, helemaal bij de kleine challenge-levels die de game kent.

Er zijn daarnaast een paar plekken waar meerdere vijanden tegelijkertijd op Astro afstormen en andere vijanden tegelijkertijd projectielen vanaf de achtergrond afvuren. Overzicht houden kan wat lastig zijn en dit leidt dan ook tot Astro’s ondergang.

Over vijanden gesproken. De standaardvijanden, waaronder de spuug schietende klodders en keverachtige wezens met stekels of elektrische aanvallen, worden naar mijn smaak iets te vaak herhaald. Dit staat een beetje in contrast met de variatie van de planeten, maar desondanks stoor je jezelf hier niet zo snel aan. Vanaf het begin introduceert Astro Bot daarnaast meer dan genoeg unieke vijanden, die vaak de speciale vaardigheid van de betreffende planeet vereisen om te verslaan.

Matige moeilijkheidsgraad

Als het op moeilijkheidsgraad aankomt, is Astro Bot een beetje matig te noemen. Als je ooit een 3D platformgame hebt gespeeld, zul je waarschijnlijk niet voor al te veel uitdagingen komen te staan. Tenminste niet als je dat niet wilt, want Astro Bot kent naast de normale planeten ook diverse challenge levels, die juist heel erg uitdagend te noemen zijn.

Deze relatief korte levels, verborgen in de sterrenstelsels, vormen een bijzondere uitdaging voor je vaardigheden, omdat ze je in de meeste gevallen door behoorlijk uitdagende parcours sturen, met natuurlijk maar één leven! Als je sterft begin je helemaal opnieuw, en geloof me als ik zeg dat je gaat vloeken je dit ook zeker veelvuldig gaat doen.

Wat speelduur betreft zal je ongeveer 10 tot 12 uur bezig zijn om Astro Bot uit te spelen. Daarna zijn er meer dan genoeg redenen om terug te keren naar de ruim 80 planeten die de game kent. Zo kun je terug keren om bijvoorbeeld de rest van de in totaal 300 bots te vinden, waarvan bijna de helft bekende personages zijn uit oude en historische PlayStation-klassiekers. Trouwens, de bots die je hebt gevonden verzamelen zich op de crashlocatie van het ruimteschip, een soort thuisbasis, en het is altijd een prachtig en huiselijk moment als je daar landt terwijl de groep bots je vrolijk zwaaiend begroeten als je terugkeert van je avonturen. Daarnaast kent deze crashlocatie ook de benodige geheimen die je kunt vinden nadat je steeds meer bots vindt.

De bots zijn niet de enige verzamelobjecten in het spel. Eerder vertelde ik al dat je puzzelstukjes kun t vinden, en hiermee speel je geleidelijk aan verschillende gebouwen op de crashlocatie vrij. Hier kun je vervolgens bijvoorbeeld een Gacha-machine gebruiken om met de verzamelde PlayStation-munten extra items voor je bots te kopen, nieuwe outfits voor Astro of een nieuwe skin voor je DualSense-vliegtuig. Naast de Gacha-machine, ontgrendel je ook gebouwen om dus je outfit te veranderen, je vliegtuig te customizen en is er een heuse safari die je kunt ondergaan.

Compleet pakket

Astro Bot is een feest voor al je zintuigen, beginnend met de kleurrijke en zeer gedetailleerde planeten compleet met wuivend gras, geweldige lichteffecten, vloeiende animaties van Astro, zijn botvrienden en de vijanden, tot aan de kleine details als je bijvoorbeeld over metaal of gras loopt. De game is een echte visuele traktatie, welke ervoor zorgt dat je op veel momenten een glimlach op je gezicht krijgt.

Niet alleen het uiterlijk nodigt je uit om Astro Bot te spelen, ook het geluid is van hoogwaardig niveau, want zelden heb ik zoveel pakkende videogamemuziek deuntjes gehad waarmee ik mee ging neuriën. Met alle speelse en technische kwaliteit is het vooral opmerkelijk dat je letterlijk voelt hoeveel liefde er in dit spel is gestoken. Er zijn zoveel charmante kleine details te ontdekken, zoals interacties met de omgevingen, schattige kleine animaties of de talrijke PlayStation-referenties. Ik zou bijna een compleet artikel kunnen schrijven over alle toffe easter-eggs die in Astro Bot verstopt zitten.

Conclusie

In de basis doet Astro Bot niet echt iets nieuws, het lijkt er dan ook op dat de game zo graag een Mario-game wilt zijn, maar dan zonder Mario en dat doet het dan ook heel erg goed naar mijn mening. Het kent een bepaalde hart en ziel en een eigen karakter waardoor Astro Bot, naar mijn mening, in de koningsklasse platformgames terecht is gekomen. Het doet zoveel dingen, op een eigenzinnige manier, goed.

Een coöpmodus voor tweespelers zou het helemaal compleet hebben gemaakt, maar wellicht gaan we dit ooit nog zien als een uitbreiding, of wellicht bewaart Team Asobi dit voor een vervolg. De tijd zal het uitwijzen, het enige wat ik kan zeggen is de ontwikkelaar ongelooflijk goed werk heeft geleverd en dat elke PlayStation-gamer Astro Bot zeker moet gaan spelen!

Astro Bot | REVIEW
HOT!
Een waar PlayStation feestje, met iconische easter-eggs
Ontzettend leuke gameplay
Prachtige planeten om te verkennen
Weet alle zintuigen te prikkelen
NOT!
De game is wellicht een tikkeltje te makkelijk
95
SCORE
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x