Lang voordat Bioshock in de winkels lag, was er System Shock 1 (1994) en 2. Deze games werden gezien als voorloper van de Bioshock series. Toen 2 jaar geleden een kickstarter werd gelanceerd om de originele System Shock op te poetsen en uit te brengen, werd $1,35 miljoen binnen geharkt. Met de oude System Shock als voorbeeld en de pegels om de ontwikkeling te financieren, leek de ontwikkeling voorspoedig te gaan verlopen.
Nu 18 maanden later is de ontwikkeling stop gezet. Rede daarvoor is dat het geld van de kickstarter heeft gezorgd voor een flinke boost. In plaats van de benodigde $900.000 werd uiteindelijk $1.350.000 en daarmee werden ook de ambities bijgesteld. Waar de game oorspronkelijk werd ontworpen op de “Unity engine”, gebeurt dit nu op de “Unreal engine”, er werden nieuwe aspecten aan de game toegevoegd waardoor het uiteindelijk meer een eigen game dreigde te worden dan een reboot. Er werd steeds verder afgeweken van waar System Shock in de kern om draaide en uiteindelijk heeft Nightdive Studios besloten de boel op pauze te zetten. CEO Stephen Kick heeft het verhaal op kickstarter uit de doeken gedaan.
“As our concept grew and as our team changed, so did the scope of what we were doing and with that the budget for the game. As the budget grew, we began a long series of conversations with potential publishing partners. The more that we worked on the game, the more that we wanted to do, and the further we got from the original concepts that made System Shock so great.” – Stephen Kick, CEO Nightdive Studios
Vooral voor de supporters vind Kick het vervelend:
” I can tell you that I did it for all the right reasons, that I was totally committed to making a great game, but it has become clear to me that we took the wrong path, that we turned our backs on the very people who made this possible, our Kickstarter backers.” – Stephen Kick, CEO Nightdive Studios
Dit betekend gelukkig niet het einde van het project. Het team neemt de tijd om alles weer op een rijtje te zetten. System Shock Reboot gaat er zeker komen en alle beloftes aan de supporters gaan waargemaakt worden, aldus Kick. Voorlopig moeten we het doen met de prototype gameplay.