Het is ongetwijfeld niet aan jullie voorbij gegaan dat we inmiddels in oktober leven. Wat betekent dat? Over iets minder dan een maand komt Fallout 4 uit voor Windows, de PS4 en de Xbox One. En ik persoonlijk kan echt niet wachten tot ik dit spel ein-de-lijk mag spelen.
Gelukkig hebben we ons tot nu even kunnen vermaken met Fallout Shelter (link naar review), maar dit is toch niet hetzelfde als the real deal. Omdat er tijdens de E3 en in de maanden erna een shitload aan nieuwtjes en geruchten naar buiten zijn gekomen over het spel maak ik voor jullie lieve lezers een overzicht met wat we tot nu toe weten over de te verschijnen game. Lees mee en geniet!
https://www.youtube.com/watch?v=GE2BkLqMef4
Setting
De game speelt zich af in een gebied van Massachusetts, onder andere in de stad Boston. Er zijn bepaalde gebieden die redelijk goed bewaard zijn gebleven, of die misschien na de oorlog weer zijn opgebouwd. Je krijgt in ieder geval bekende bezienswaardigheden te zien tijdens het spel, zoals de U.S.S. Constitution en het Paul Revere monument. Het is duidelijk geworden dat de omgeving een stuk kleurrijker zal zijn dan in Fallout 3. Daar ben ik persoonlijk wel blij mee; ik weet nog goed dat ik super gelukkig werd van Oasis in Fallout 3 omdat er eindelijk wat meer kleur te zien was in het spel. Of Little Lamplight, waar zoveel mooie lampjes waren. Tsja, het oog wil toch ook wat…
We weten dat er een gebied is dat Lexington heet; dit wordt overstroomd door ghouls. The Brotherhood of Steel maakt ook weer een opwachting in het verhaal. Er wordt gespeculeerd dat The Institute, een organisatie die is opgebouwd vanuit de restanten van het M.I.T., een grotere rol krijgt in Fallout 4. In de vorige delen wordt The Institute al wel genoemd; de wetenschappers die hierbij aangesloten zijn specialiseren zich in artificial intelligence en robotics. Aangezien Fallout 4 zich in Massachusetts afspeelt is er een grote kans dat deze organisatie een beduidend grotere rol krijgt.
Verhaal
Het moge inmiddels bekend zijn dat de Fallout games zich in een post-apocalyptische setting afspeelt. Iets anders dan bij de vorige games beginnen we het spel nu voordat de atoombommen zijn gevallen die de uiteindelijke karakteristieke Wastelands van het spel zullen vormen.
Character creation
In dit nieuwe verhaal wordt jouw character wakker op een prachtige zaterdagochtend. Op het moment dat jij in de spiegel kijkt start het proces om je character te maken en om te kiezen of je een man of vrouw bent en hoe je eruit ziet. Anders dan in voorgaande delen heeft jouw character nu een eigen stem. Dit is de eerste keer in de reeks dat je character ook daadwerkelijk zal praten in het spel. En nog leuker: Bethesda heeft zo’n 1000 namen ingesproken, dus er is een kans dat jouw character, laten we hem Mr. Matthews noemen, ook daadwerkelijk als Mr. Matthews wordt aangesproken door de npc’s. Gelukkig is er ook ruimte voor een beetje flauwigheid: wil jij graag aangesproken als Mr. Fuckface, dan kan dat gewoon. Iedereen blij.
Een medewerker van Vault-Tec verschijnt vervolgens aan je deur om je registratie voor een plek in een fallout shelter definitief te maken for when the shit hits the fan. Tijdens deze interactie kies je je naam en deel je je punten in voor je S.P.E.C.I.A.L. stats (die weer hetzelfde zijn als in de vorige games).
Als je dit proces hebt afgerond is het gedaan met het idyllische wereldje. All hell breaks loose. Je hoort het luiden van sirenes en jij en je familie rennen naar de vault terwijl de bommen uit de lucht vallen. Vervolgens gebeurt er iets – Bethesda heeft nog niet alle details van het verhaal vrijgegeven – en jij wordt op magische wijze 200 jaar later wakker in Vault 111 als sole survivor. Godzijdank heeft je trouwe huisrobot Codsworth 200 jaar op je gewacht. De wereld is inmiddels veranderd in het welbekende post-apocalyptische Amerika waar we zo van zijn gaan houden.
Meer weten we tot nu toe nog niet over het verhaal. De main quest is nog onbekend, en ook over de side quests is nog niks bekend. Het grootste gedeelte van het spel is dus nog steeds een verrassing. Ik vind dat geen probleem; ik heb er vol vertrouwen in dat het spel in goede handen is bij Bethesda.
Characters en romances
Net zoals in Fallout 3 heeft ook Fallout 4 companions. Er zullen er ongeveer 12 zijn die je kunt recruiten, waaronder de bekende Dogmeat the Dog en Mr. Handy the Robot, in het spel ook wel bekend als Codsworth. Een speler mag telkens 1 companion hebben die met hem meereist. Je mag uiteraard tussen companions wisselen. En geen eindeloos reloaden omdat Dogmeat zich weer opoffert voor zijn baas: je trouwe viervoeter kan namelijk niet sterven!
Een nieuwe toevoeging aan het spel is dat je nu een relatie kunt beginnen met je companions. Het geslacht van de persoon met wie je doktertje wilt gaan spelen maakt niet uit; daar doen ze niet zo moeilijk over. Robolovers hebben echter pech: je kunt geen relatie beginnen met een non-human.
Er zijn reeds twee nieuwe companions bekend gemaakt:
- Piper, een vrouw in een rode leren jas een en hoedje. Zij woont in Diamond City (een stad die gebouwd is op de ruïne van Fenway Park). Ze heeft een jonger zusje en is de baas van de krant Public Occurrences.
- Preston Garvey, de leider van de Commonwealth Minutemen en draagt een bruine monnikenpui en een laser rifle. Hun groepje was al klein, maar wordt nog kleiner vanwege hun constante gunfights met raiders.
De companions zullen je character aanspreken met de naam die jij kiest tijdens het character creation process.
Het is niet verplicht om met companions te spelen. Als jij ervoor kiest om zonder te spelen kun je zelfs speciale perks uitkiezen om je avontuur solo voort te zetten.
Gameplay en combat
Aan de gameplay van het spel zijn een aantal hele interessante dingen toegevoegd die we nog niet kennen uit vorige delen. Gelukkig zijn er ook elementen die wel terugkomen, want iets wat goed werkt hoeft niet te worden vervangen toch?
Statistieken en perks
Jouw statistieken worden, zoals eerder gezegd, nog steeds bepaald door je S.P.E.C.I.A.L. stats (strength, perception, endurance, charisma, intelligence, agility, luck). Voor elk level dat je stijgt mag je weer een perk uitkiezen. Voorbeelden van perks zijn: intimidatie, sneak, bloody mess en meer. Voorheen werd er een onderscheid gemaakt tussen de skills en de perks, maar die zijn voor Fallout 4 samengevoegd tot 1 systeem om je progressie meer rechtlijnig te maken. De skills (zoals science of repair) bestaan niet meer als aparte categorie, maar zijn toegevoegd als perk. Er zijn ook weer perks waar je meerdere keren in kunt investeren. Hoe vaker je een perk kiest, hoe beter de perk wordt. Bovendien is het soms nodig om een perk tot een bepaald niveau te laten stijgen om bijvoorbeeld geavanceerde wapens te kunnen repareren.
V.A.T.S.
Fallout zou geen Fallout zijn als de V.A.T.S. niet weer terug zouden komen in de game. Dit speciale systeem waarbij je de tijd kunt vertragen (let op: de tijd staat niet meer compleet stil zoals voorheen!) om goed op bepaalde lichaamsdelen van je vijanden te kunnen richten komt terug voor Fallout 4, en het lijkt erop dat het ongeveer hetzelfde zal werken als in de twee eerdere games.
Schieten
What’s more, Bethesda heeft aangegeven veel tijd te hebben geïnvesteerd om een nieuw schietsysteem te ontwikkelen, waarmee ze hopen te bereiken dat het schieten meer als een moderne shooter aanvoelt. Ik ben benieuwd wat ze hiervan hebben weten te maken.
Critical shots zijn geen toevalstreffers meer: ze worden nu gebaseerd op een balk onder aan je scherm die langzaam vult. Sommige perks hebben invloed op je crits.
Vijanden
Er zullen gebieden zijn waar de vijanden tussen level 5 en 10 zijn, maar er zijn ook gebieden waar je enemies hoger zijn dan level 30. Kom je in zo’n gebied is het rennen voor je leven of vermorzeld worden door brute mutanten.
Pip-Boy
Je beste vriend, de Pip-Boy, komt natuurlijk ook terug. Je gebruikt deze alleswetende device als menu voor het spel, om je stats te checken, om je inventory te bekijken, de map te bestuderen, en om een leuk radiostation te kiezen. Een nieuwe toevoeging is dat je nu zelfs retrospelletjes kunt spelen op je Pip-Boy, zoals Donkey Kong en Missile Command.
Steden bouwen en voorwerpen craften
Een compleet nieuwe toevoeging is de aankondiging dat je dingen kunt bouwen. Je kunt je eigen huis samenstellen met materialen en voorwerpen die je in het spel verzamelt. Vervolgens kun je je paleisje uitrusten met meubels, decoraties en allerlei andere dingen die je vindt. Minecraft en Fallout hebben dus een kindje gemaakt.
De ambitieuze speler kan zelfs een hele buurt bouwen, die mensen aan zal trekken die vervolgens in jouw nederzetting willen komen wonen. Je kunt ook mensen recruiten om te komen wonen in je village of awesomeness. Op het moment dat je een community opgebouwd hebt moet je een verdediging opzetten om je te beschermen tegen raiders die je gegarandeerd zullen aanvallen. Als je besluit meerdere nederzettingen te bouwen kun je caravans inhuren die tussen jouw buurtjes zullen reizen. Hun routes kun je dan volgen op je Pip-Boy.
Je kunt niet bouwen waar je maar wilt. De plekken zijn (jammer genoeg?) wel gelimiteerd.
Dit systeem wordt uitgebreid met de mogelijkheid om te craften. Je kunt alle junk en troep die je verzamelt gebruiken om nieuwe wapens te maken, maar ook om modificaties aan te brengen of power armor te upgraden. Het spel heeft zo’n 50 basiswapens en 700 mods die je wapens compleet kunnen aanpassen of veranderen.
Dus lootwhores opgelet: je mag alles oppakken en bewaren en je hoeft niet meer al je junk eindeloos te verkopen aan de vendors. Veel van de spullen kun je gewoon hergebruiken. Hallelujah!
Mod support
Voor de pc-gamers heeft het modden van games als Fallout en Skyrim altijd al een grote toegevoegde waarde gehad. Veel mensen maken er gebruik van, en Bethesda heeft aangegeven dat mods vanaf 2016 ondersteund zullen worden voor de pc. Dit keer zullen de consolegamers echter ook ondersteund worden: na de pc zal ook modsupport volgen voor de Xbox One. Voor de PS4 is het nog niet bekend, maar ze hopen in de toekomst ook voor dit platform te kunnen ondersteunen. Goed nieuws dus!
Technisch
De makers van het spel hebben laten weten dat het spel eigenlijk al sinds juli af is. De tijd tot aan de release gebruiken ze om zoveel mogelijk bugs en glitches te verwijderen.
Ook zijn de systeemeisen recent bekend geworden.
Minimale eisen:
- Windows 7/8/10 (64-bit OS vereist)
- Intel Core i5-2300 2.8 GHz / AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz of vergelijkbaar
- 8 GB RAM
- 30 GB vrije HDD ruimte
- NVIDIA GTX 550 ti 2GB / AMD Radeon HD 7870 2 GB of vergelijkbaar
Aanbevolen eisen:
- Windows 7/8/10 (64-bit OS vereist)
- Intel Core i7 4790 3.6 GHz / AMD FX-9590 4.7 GHz of vergelijkbaar
- 8 GB RAM
- 30 GB vrije HDD ruimte
- NVIDIA GTX 780 3 GB / AMD Radeon R9 290X 4GB of vergelijkbaar
Op de pc heeft het spel geen limiet voor de framerate of resolutie. Op de Xbox One en PS4 is er echter wel een vastgelegde resolutie van 1080p en 30fps.
Trailers
Mocht je nu, net als ik, geen genoeg krijgen van alles wat met Fallout te maken heeft? Ik heb alle belangrijke trailers en filmpjes hieronder even voor je uitgestald. Graag gedaan.
Officiële trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=GE2BkLqMef4
Gameplay exploration:
Combat gameplay compilation:
https://www.youtube.com/watch?v=FNfqQ7iJDg0
Character system:
Vrijheid in het spel:
Customization, crafting, modding:
Oog voor details:
Dogmeat en andere companions:
En nog een keer de E3 showcase:
https://www.youtube.com/watch?v=D5esyZPt5Jo
[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=GE2BkLqMef4″ opacity=”1″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”4″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]